اردوغان با حذف داوود اوغلو پادشاه یکه تاز نئوعثمانی می شود؟

© AP Photo / Virginia Mayoداووداوغلو: بحرانی که میان آنکارا و مسکو بروز کرده، حتی در بدترین خواب غیر قابل تصور بود
داووداوغلو: بحرانی که میان آنکارا و مسکو بروز کرده، حتی در بدترین خواب غیر قابل تصور بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاید هنگامی که حزب عدالت و توسعه در ترکیه به قدرت رسید کمتر کسی این روزهای این کشور را پیش بینی می کرد. حزبی که رگه های اسلامی بودن آن بیش از همه خودنمایی می کرد اما به تدریج مقامات این حزب حرکت به سمت نوعثمانی گرایی را در پیش گرفتند.

به گزارش «تابناک»، این کشور اگرچه در ابتدا در عرصه سیاست خارجی سیاست به صفر رساندن تنش با همسایگان را یه عنوان استراتژی سیاست خارجی خود برگزید. اما به تدریج مشخص شد که این کشور با هیچ کشور همسایه ای نیست که با مشکل روبرو نباشد.

تحولات در سوریه، مصر و دیگر کشورها نشان داد که ترک ها به رهبری اردوغان بلندپروازی های دیگری را در سر می پروانند.اردوغان حتی در عرضه سیاست داخلی پا را از این همه فراتر گداشت و یکی یکی رقبا را از میدان به در کرد. به عنوان مثال عبدالله گل رییس جمهور سابق را به کلی از عرصه سیاست در این کشور به دور کرد.

эрдоган давутоглу - اسپوتنیک ایران
استعفای احمد داووداغلو از سمت نخست وزیر ترکیه
این روزها نیز عرصه سیاسی این کشور دچار تب و تاب دیگری شد. خبر استعفای داوود اوغلو از سمت نخست وزیری ترکیه و همچنین ریاست حزب عدالت و توسعه حکایت از حرکت اردوغان به سمت یکتازی کامل در عرصه سیاست ترکیه است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حالی با پذیرفتن استعفای نخست وزیر این کشور وی را مامور تشکیل دولت پیشبرد امور کرد که بر اساس نتایج نهایی و غیر رسمی انتخابات پارلمان ترکیه، حزب حاکم عدالت و توسعه برای اولین بار طی 13 سال اخیر، نتوانست اکثریت مطلق کرسی ‌های مجلس را تصاحب کند و برای انتخاب کابینه دولت نیازمند آرای دیگر نمایندگان مجلس ترکیه است.

اگرچه در ابتدا اعلام شد که احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه و رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه به دلیل اختلافاتی که با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور داشت از ریاست این حزب استعفا کرده است اما به سرعت رئیس جمهور ترکیه در پاسخ به شایعاتی مبنی بر فشار وی به نخست وزیر این کشور برای کناره‌گیری از ریاست حزب «عدالت و توسعه» گفت که داوود اوغلو شخصا این تصمیم را اتخاذ کرده است.

Премьер-министр Турции Ахмет Давутоглу - اسپوتنیک ایران
رسانه: کناره گیری داووداغلو برای توافقنامه بروکسل و آنکارا درباره پناهجویان خطر ایجاد می کند
در رابطه با علت استعفای ناگهانی داوود اغلو تاکنون تحلیل های متفاوتی بیان شده است. در برخی تحلیل به موضوع اختلاف او­­­غلو و اردوغان به عنوان علت اصلی یاد می شود. فشارهای اردوغان و مداخلات او در امور این حزب و همچنین اختلاف داوود اوغلو و اردوغان بر سر میزان اختیارات از جمله این موضوعات است. گفته می شود تصمیم مقامات کمیته اجرایی حزب عدالت و توسعه مبنی بر لغو اختیارات داود اوغلو در انتصاب مقامات منطقه‌ای این حزب، آغازی بر کاهش اختیارات وی بوده است.

تحلیلگران ترکیه‌ای نیز می‌گویند که کمیته اجرایی حزب حاکم ترکیه هفته گذشته [به دلیل همین اختلافات] اختیارات داوود اوغلو در تعیین مسئولان محلی حزب را از او سلب کرد؛ اقدامی که ضربه‌ای دردناک به اختیارات نخست‌وزیر بود.

اما به نظر می رسد موضوع بیشتر از آنکه مربوط به اختلاف و کاهش اختیارات اغلو باشد به تمامیت خواهی اردوغان بر می گردد.در واقع باید اقدام اغلو را بیشتر در اعتراض به دخالت های رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در امور دولت و حزب عدالت و توسعه تحلیل نمود.

احمد داووداغلو  نخست وزیر  ترکیه - اسپوتنیک ایران
استعفای نخست وزیر ترکیه
اردوغان در طول سال های اخیر برای تحکیم پایه های قدرت خود به پاکسازی در نظام قضایی این کشور مبادرت ورزید تا بدین ترتیب از دشمنان خود در این بخش خلاصی یابد. او همچنین روزنامه‌نگاران را به زندان انداخت و تظاهرات ضد دولتی را سرکوب و الان نیز نزدیک‌ترین هم‍پیمان سیاسی خود یعنی احمد داود اوغلو را برکنار کرد. در واقع به تدریج اردوغان پله های تبدیل شدن به پادشاه تمامیت خواه نئوعثمانی ها را طی می کند.

بنابراین باید در روزهای آینده شاهد گسترش بیش از پیش قدرت اردوغان در صحنه سیاسی این کشور باشیم، اما مشخص نیست تا به کی این یکه تازی ادامه داشته باشد!

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала