گزارش و تحلیل

روزنامه نگار هلندی: «چیزی که با من رخ داده شبیه شوخی بد بود»

© Photo / DHATürkiye kökenli Hollandalı köşe yazarı Ebru Umar
Türkiye kökenli Hollandalı köşe yazarı Ebru Umar - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خانم ابرو عمر روزنامه‌نگار ترک تبار هلندی که از سوی مقامات امنیتی ترکیه بازداشت شده بود آزاد ولی ممنوع الخروج شد.

ابرو عمر در یک مقاله از دیپلمات های ترک مقیم روتردام به این خاطر انتقاد کرد که از ترک ها خواهش کردند که از توهین رجب طیب اردوغان اطلاع دهند. پس از این او را به توهین اردوغان متهم و دستگیر کردند. وی در توئیتر خود نوشت که او را آزاد کردند ولی از این به بعد مجبور است دو بار در هفته در کلانتری ثبت نام کند.

ابرو عمر موقعیت پدید آمده را در مصاحبه با خبرنگار اسپوتنیک مورد تفسیر قرار داد.

به گفته ابرو عمر، وی به درک موقعیت از طرف رهبری روزنامه خود امید بسته زیرا الان نمی‌تواند به هلند باز گردد.  ابرو عمر گفت

«من که روزنامه‌نگار هستم برای کارم تنها کامپیوتر لازم ایست. ولی حضور فیزیکی من در هلند ضرورت دارد. در جدول کارم یک تعداد مصاحبه‌ها و دیگر کار ها برنامه‌ریزی شده. راستش، من حالا تصور ندارم که حالا چکار کنم». این روزنامه‌نگار زن تأکید کرد که حالا منتظر کاغذ رسمی از هلند است و می‌خواهد در مورد تصمیم دادگاه استیناف دهد.

эрдоган - اسپوتنیک ایران
اردوغان به رسانه ها اعلان جنگ داده است

ابرو عمر ضمن تفسیر اتهامی که به وی اقامه شده گفت که «مفهوم «اتهام» بسته به محیط فرهنگی است که در آن بررسی می‌شود. به این خاطر من درک صحیحی را از آن ندارم که من را به چه متهم می کنند. این خبرنگار تأکید کرد که در ترکیه آزادی رسانه‌ها وجود ندارد». ابرو عمر گفت:

«من اولین کسی نیستم که در این باره صحبت می کند. بسیاری روزنامه نگاران در ترکیه دستگیر شدند. تعداد پرونده های تشکیل شده علیه روزنامه نگاران حدود 2 هزار تا است. همه این‌ها به شوخی بد شباهت دارد و حالا با من همین اتفاق افتاد. در ترکیه آزادی مطبوعات وجود ندارد و وضع من و بسیاری دیگران در ترکیه صحت این ادعا را به ثبوت می رساند».

این روزنامه‌نگار ضمن تفسیر سیاست کشورهای اروپایی که با وجود سانسور سخت و نقض حقوق اساسی شهروندان از طرف مقامات ترکیه به توسعه مناسبات با آنکارا ادامه می‌دهند گفت:

«در مناسبات میان کشورها پول و تمایل مقامات به نفوذ سیاسی نقش اساسی بازی می‌کنند و اما گام های سیاسی در رابطه با منافع لحظه‌ای  برداشته می شوند».

ابرو عمر در پایان ابرز امیدواری کرد که ممنوعیت ورود او به خارج در زمان نزدیک بر طرف شود و او خواهد توانست به خانه خود در هلند باز گردد. از وی سؤال شد که آیا بار دیگر به ترکیه خواهد رفت؟ وی چنین جواب داد: «من دوست داشتم به ترکیه سفر کنم و در این کشور بسر ببرم. الان موقعیت تا اندازه‌ای عوض شده است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала