کری: بحران سوریه مهمترین چالش سیاست خارجی امریکا در سال 2016 خواهد بود

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر Встреча главы МИД РФ С.Лаврова с Государственным секретарем Соединенных Штатов Америки Дж.Керри
Встреча главы МИД РФ С.Лаврова с Государственным секретарем Соединенных Штатов Америки Дж.Керри - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جان کری، وزیر خارجه امریکا در مقاله منتشره در روزنامه ابراز عقیده کرد درگیری مسلحانه در سوریه مهم ترین چالش سیاست خارجی ایالات متحده در سال 2016 خواهد بود.

به نظر کری، جمعه بین المللی از امکان تحکیم موفقیت های حاصله اخیر در حل چند مسئله کلیدی بین المللی در سال 2016 میلادی برخوردار است. وزیر خارجه امریکا موافقتنامه درباره مبارزه با گرم شدن هوا در جهان را که در ماه دسامبر در پاریس حاصل شد ، مهم ترین دستاورد نامیده و در این رابطه دیگر کشور ها را به تعامل پر تحرک با هدف کاهش پخش گاز های گلخانه ای در جو زمین فرا خواند.
کری درگیری در سوریه را که بحران آوارگان و افراطی گری را به وجود آورده، بزرگترین چالش سیاست خارجی ایالات متحده نامیده و اعلام کرد استراتژی آمریکا در راستای سوریه متشکل از سه بخش است. اولا: تشدید مبارزه با گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی (داعش) از طریق ائتلاف تشکیل شده توسط واشینگتن، ثانیا: همکاری با شرکا برای جلوگیری از گسترش خشونت در خاور نزدیک و همچنین مواظبت از آوارگان و دیگر قربانیان درگیری سوریه و بالاخره اینکه" روسیه و آمریکا با کمک تعدادی از دیگر کشورها ابتکار دیپلماتیک جدیدی را برای حل و فصل درگیری سوریه و مساعدت به انتقال سیاسی(تشکیل دولت جدید در دمشق) و منزوی کردن تروریست ها مطرح کرده اند".
وزیر خارجه امریکا تاکید کرد این پیشنهاد برای نخستین بار تمام نقش آفرینان بزرگ را دور هم جمع کرده و امکان داده "زمانبندی مذاکرات بین معارضان سوری مسئول و دولت سوریه" تهیه شود.
کری خاطرنشان ساخت جامعه جهانی با وجود موانع زیاد موجود در راه برقراری صلح در سوریه باید به حل و فصل این درگیری نایل آید تا بتواند به شکل آسانتری به مبارزه واقعا پایدار و متحد با داعش بپردازد.
وزیر خارجه امریکا ادامه حل و فصل مسئله برنامه هسته ای ایران و عادی سازی روابط آمریکا و کوبا را از جمله دیگر مسائل در سیاست بین المللی نامید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала