گزارش و تحلیل

روسیه با یک شلیک میخش را کوبید

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationشلیک موشک از کشتی ناوگان خزر بسوی مواضع داعش
شلیک موشک از کشتی ناوگان خزر بسوی مواضع داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خیالات آمریکایی ها برباد رفت!

واشنگتن تا 7 ماه اکتبر  سال 2015 میلادی مطمئن  بود که روسیه قادر نیست  بطور کارا  در مقابل  عملیات نظامی  آن کشور بدون کاربرد سلاح  هسته ای  ایستادگی کند.  جسارت ایالات متحده در سیاست جهانی همانا بر این امر استوار بود. اما  ضربات موشک های بالدار  از حوضه خزر  به پایگاه های « دولت اسلامی» (داعش) در سوریه  دست کم  این عقیده آمریکایی  را مورد شک و تردید قرار داد.

  روستیسلاو ایشِنکو  رئیس مرکز تحلیل سیستمی  و پیش بینی  روسیه در این باره  اظهار نظر کرد.

روسیه  موشک های بالدار با  برد 300 کیلومتر را صادر می کند. آمریکا حدس می زد که  ارتش روسیه  به موشک های بالدار با برد دو برابر — 600 کیلومتر — مسلح است.  اما شلیک از  کشتی ناوگان خزر  نیرومندترین جزء  نیروی دریایی روسیه نیست که موشک ها به هدفی در  فاصله 1500 کیلومتری اصابت کردند.

 قبلا  ناوگان های خزر و حتی دریای سیاه و  بالتیک نیروی دریایی روسیه  به عنوان رقیب   احتمالی  تلقی می شد که فقط می توانند  در عملیات منطقه ای  در حوضه های بسته خود شرکت کنند.  ناوگان  اقیانوس آرام و  شمال برای آمریکا خطرات واقعی بودند که می توانستند در صورت بروز درگیری  جدی،به فضای  اقیانوس اطلس و آرام دسترسی پیدا کنند. مطابق با محاسبات استراتژیست های آمریکایی، ناوگان روسیه برای نابودی یکی از  ناوهای هواپیمابر  ضربتی آمریکا باید  تمام  کشتی های ضربتی  ناوگان شمال و یا اقیانوس آرام را  متمرکز کند.  اما پس از  چنین کاری  نیروی دریایی روسیه  به موجودیت خود پایان خواهد داد.  نیروی دریایی آمریکا  در فضای  اقیانوس جهانی  به سلطه خود ادامه خواهد داد و دیگر هیچ خطری آن را تهدید نخواهد کرد.

اما خیالات آنها برباد رفت! 7 اکتبر سال 2015 میلادی  معلوم کرد  که ناوگان « درجه دوم» خزر و یا  دریای سیاه  قادرند  هر نوع دشمن در  شرق دریای مدیترانه و حتی خلیج فارس را نابود کنند. ناوگان قدیمی  روسیه — بالتیک —  قادر است  دریای  شمال اروپا  تا لا- مانش و بخشی از دریای نروژ را هدف قرار بدهد.  ناوگان شمال می تواند آتلانتیک شمالی را  بدون آنکه  هدف دشمن قرار بگیرد، تحت کنترل  خود قرار بدهد.  ناوگان اقیانوس آرام   می تواند تمام کشتی های در حال شناوری  در اقیانوس آرام  در بخش شمالی  هاوایی را  نابود کند.

نیروی دریایی روسیه در صورت درگیری جدی (خدای نکرده) دیگر  نیازی  ندارد کشتی های  رو آبی  را به خاطر نابودی  یک  ناوهواپیمابر  آمریکایی  زیر ضربه ببرد. ملوانان آمریکایی موشک های روسی را در لحظه  ضربه به کشتی ها و یا هنگام پرواز خواهند دید که از فاصله هزار کیلومتری پرواز کرده اند. آنها  بعید است بتوانند دفاع  موثری در مقابل این خطرات نشان بدهند. هر کشتی گشت زنی  روسیه  در تعقیب و پیگرد قاچاقچی  در  دریای آخوتسک  از نظر تئوری  می تواند ناوبر هواپیمابر « هر نیروی دریایی»  در فاصله  هزار مایلی را نابود کند.

روسیه هفتم اکتبر سال 2015 میلادی  نشان داد که  از امکان وارد آوردن ضربه موثر  برخوردار است و می تواند از  خاک خود و  متحدان خود در اروپا دفاع کند. پیداست این موضوع به گوش  متحدان آمریکا رسید.  بسیاری از آنها فقط به خاطر ترس از آمریکا  به دلیل امکانات  نظامی  که به نظر آنها  هیچ کس نمی تواند در مقابل آن ایستادگی کند به ایالات متحده  وفادارند.  روسیه نشان داد که می تواند از خود در مقابل امکانات نظامی آمریکا دفاع کند.  به عقیده کارشناس روستیسلاو ایشِنکو  این مهم  اوضاع  نظامی- سیاسی  در جهان را  تغییر داد. بهر حال ، هم اکنون دستور دادن به  متحدان و « شرکا»  بدون در نظرگرفتن منافع آنها برای ایالات متحده   دشوارتر خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала