ولادیمیر پوتین: روسیه به دولت قانونی سوریه کمک نظامی می‌رساند

© Sputnik / Michael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر Russian President Vladimir Putin gives interview for CBS and PBS channels
Russian President Vladimir Putin gives interview for CBS and PBS channels - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در آستانه شرکت خود در 70 مین دوره اجلاسیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کانال‌های تلویزیونی سی بی اس و پی بی اس آمریکا با روزنامه نگار چارلی روز مصاحبه کرد.

اینک بخش‌های اصلی این مصاحبه را مورد توجه شما قرار می‌دهیم.

روزنامه‌نگار آمریکایی در ابتدا گفت که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از حمایتتان از مبارزه با داعش استقبال کرده. دیگران بر آن هستند که از  این جنگنده ها و پدافند هوایی علیه ارتش معمولی استفاده می‌شود نه بر ضد افراطیون. 

پوتین در جواب گفت: در آنجا فقط یک ارتش قانونی هست و آن — ارتش اسد رئیس جمهور سوریه. به تعبیر برخی شرکای بین‌المللی ما اپوزیسیون با وی مقابله می کند. ولی در حقیقت امر ارتش اسد با سازمان های تروریستی مبارزه می کند. شما بهتر در باره گفت و شنود هایی خبر دارید که همین چندی پیش در سنای آمریکا صورت پذیرفته و اگر من اشتباه نکرده باشم در آنجا نظامیان و نمایندگان پنتاگون به سناتور ها گزارش داده بودند که آمریکا برای آماده سازی جنگی نیرو های مخالف چه چیزی انجام داده است. هدف اول — آماده سازی 5-6 هزار رزمنده و بعد — 12 هزار نفر بود. در نتیجه معلوم شد که تنها 60 نفر آماده شدند و فقط 4 یا 5 نفر اسلحه به دست مبارزه می‌کنند، بقیه مجهز به سلاح آمریکایی ساده به طرف داعش گریختند. این اول است.

Vladimir Putin gives interview to CBS channel - اسپوتنیک ایران
ولاديمير پوتين: روسيه به ايالات متحده آمريكا پيشنهاد همكاري در زمينه مبارزه با داعش كرد

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: دوم اینکه به نظرم  کمکرسانی نظامی به ساختار های غیر قانونی جوابگوی اصول حقوق بین‌المللی معاصر و منشور سازمان ملل متحد نیست. ما صرفاً از ساختار های قانونی دولتی حمایت می‌کنیم. من شخصاً این اطلاع را در اختیار رئیس جمهور ترکیه و ملک اردن و عربستان سعودی گذاشتم. ما اطلاع مربوطه را به آمریکا دادیم و آقای کری در این باره با آقای لاوروف وزیر امور خارجه کشور ما مصاحبه مفصلی انجام داده و نظامیان ما هم تماس برقرار کرده و این موضوع را بررسی می کنند. ما خوشحال خواهیم شد اگر برای اعمال مشترک علیه تروریست ها کارپایه مشترک را پیدا کنیم.

چارلز روز پرسید: آیا شما حاضرید در مبارزه با داعش به آمریکا بپیوندید و آیا به این مقصد در سوریه بسر می برید؟ دیگران می‌گویند که هدفتان تا اندازه‌ای حفظ دولت اسد است که الان دارد مواضع خود را از دست می‌دهد و این جنگ برای دولت وی زیاد خوب نیست. آیا روی کار نگه داشتن بشار اسد هدف حضور روسیه در سوریه نیست؟

پوتین جواب داد: درست. ایطور هم هست. از این گذشته من قطعاً معتقدم که اگر ما در راستای دیگری اقدام کنیم در راستای تخریب ساختار قانونی عمل کینم می‌توانیم موقعیتی را ایجاد کنیم که الان در دیگر کشور های منطقه و جهان شاهد آن هستیم، مثلاً در لیبی که در آنجا کل مؤسسات دولتی کاملاً متلاشی شدند.

پوتین تأکید کرد:  در عراق موقعیت مشابهی شاهد هستیم. غیر از تحکیم ساختار های دولتی قانونی عامل و کمکرسانی به آن‌ها در مبارزه با تروریسم و البته در عین حال تشویق آن‌ها به دیالوگ مثبت با بخش سالم اپوزیسیون و برای انجام دگرگونی های سیاسی، راه حل دیگر مساله سوریه وجود ندارد.

چارلز روز گفت: همانطوریکه شما می‌دانید بعضی شرکای عضو ائتلاف خواهان آن هستند که ابتدا اسد از حکومت منصرف شود و تنها پس از این آن‌ها حاضر خواهند شد از دولت حمایت کنند.

پوتین در جواب گفت: من برایشان توصیه می‌دهم که این خواست خود را به ملت سوریه بفرستند. فقط ملت سوریه در داخل کشور حق دارد تصمیم بگیرد که چه کس و مطابق کدام اصولی در آن کشور حکومت کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала