بشار اسد: تهران تکنیک آلات نظامی را در اختیار ما می گذارد

© REUTERS / SANAПрезидент Сирии Башар Асад
Президент Сирии Башар Асад - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با خبرنگاران روسیه اعلام نمود که ایران در عرصه سیاسی، اقتصادی و نظامی از سوریه حمایت می کند.

پرسش: تهران آشکارا پس از حل و فصل  مسأله هسته ای ایران،  نقش فعال تری در  امور منطقه بازی خواهد کرد.  در رابطه با این موضوع  شما  ابتکارات اخیر ایران  در باره حل و فصل بحران سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟  و کلا  حمایت تهران  تا چه حد برای شما مهم است؟  آیا کمک نظامی  ارائه می شود و اگر جواب شما مثبت است، چه نوع کمکی؟

پاسخ: هم اکنون طرح ابتکارات ایران  وجود ندارد، اما  ایده  و اصول مقدماتی چنین ابتکاری وجود دارد  که اساسا بر اصل  حاکمیت  سوریه و خواست ملت سوریه  و مبارزه با تروریسم استوار است.  طبیعتا ارتباط  بین سوریه و ایران  از  سابقه طولانی  بیش از 35 سال برخوردار است. ما از مناسبات  « متحده» و  اعتماد متقابل  برخورداریم.  از این رو به نظر ما ایران نقش مهمی  ایفا می کند.  ایران از  سوریه و ملت سوریه دفاع می کند.  کشور ایران در عرصه های سیاسی و  اقتصادی و نظامی از کشور سوریه حمایت می کند.  منظور از حمایت نظامی آن چیزی نیست که در  بعضی از مطبوعات غربی  سعی می کنند  به صورت  اعزام واحدهای  نظامی ایران به سوریه  نشان بدهند  که  واقعیت ندارد.  تهران تکنیک آلات نظامی را در اختیار ما می گذارد.  البته تبادل  متخصصان نظامی  بین سوریه و  ایران  انجام می گیرد  اما اینگونه تبادلات همیشه  انجام می شد.  ه چنین  همکاری دو جانبه  در شرایط جنگ  شدت می گیرد.

آری، کمک تهران  مهمترین عنصری است که به  مقاومت سوریه  در این جنگ دشوار و بربرمنشانه  کمک می کند.

پرسش: اگر در باره شرکای منطقه ای صحبت کنیم  شما در مبارزه با  تروریستها، مایلید با کدام  کشورها همکاری کنید؟

پاسخ:  ما با  کشورهای دوست، پیش از دیگر کشورها، با روسیه و ایران  و عراق که مثل ما با  تروریسم مبارزه می کند، همکاری می کنیم.  آنچه  به دیگر کشورها مربوط می شود، ما  برای همکاری با هر کشوری  که تمایل جدی در مبارزه با  تروریسم را نشان بدهد آماده هستیم. ما چنین چیزی را در  رابطه با  باصطلاح  ائتلاف ضد تروریستی  و  ضد « داعشی»  به سرپرستی آمریکا مشاهده نمی کنیم.  واقعیت این است که با وجود  آغاز فعالیت این ائتلاف « داعش» به گسترش مواضع خود ادامه می دهد. هیچ کاری از دست این ائتلاف بر نمی آید و فعالیت آنها بر اوضاع « زمینی» بی تأثیر است.  کشورهایی  مانند ترکیه، قطر، عربستان سعودی  و فرانسه و آمریکا و دیگر کشورهای غربی  که از تروریست ها حمایت می کنند  نمی توانند  به مبارزه با تروریسم دست بزنند.  آخر نمی توان  بطور همزمان  هم با تروریست ها  بود و هم  با آنها جنگید. اما اگر این کشورها در صدد  تغییر سیاست خود برآیند ، ما از همکاری با  آنها تحت شرایط واقعی و نه ائتلاف واهی  ضدتروریستی  خودداری نخواهیم کرد. باید  توجه داشت که تروریسم  مانند عقرب است: اگر آن را در جیب بگذارید  حتما شما را نیش خواهد زد.

پرسش: اکنون ارتش سوریه در چه وضعیتی است؟ نیروهای مسلح کشور بیش از  4 سال است که درگیر جنگ هستند، آنها  روحیه خود را باخته  و ضعیف شده اند و یا  در نتیجه عملیات جنگی قوی تر شده اند؟  آیا ذخیره افزایش فعالیت آنها وجود دارد؟  یک سوال مهم دیگر:  شما گفتید که  دشمنان سابق شما و  دشمنان ارتش سوریه  اکنون در صفوف  ارتش سوریه به جانبداری از  شما می جنگند. آیا تعداد این افراد زیاد است و تا چه حد  کمک  آنها در مبارزه با گروهبندی های رادیکال موثر است؟

پاسخ:البته جنگ، چیز بدی است.  هر جنگی مخرب است،  هر جنگی باعث تضعیف جامعه  و ارتش می شود، هر چه هم که کشور  ثروتمند  و  ارتش آن قوی باشد.  اما این واحد اندازه گیری وضع نیست، زیرا همیشه جانب  مثبت وجود دارد.  جنگ باید جامعه را در مبارزه با دشمن متحد کند  و ارتش در  زمان جنگ مهمترین  سمبل برای  هر جامعه ای  است. جامعه به فکر  ارتش است و هر نوع حمایت لازمه از جمله ذخیره انسانی، بصورت داوطلبان  و نیروی ذخیره را به ارتش می رساند  تا بتوان  از وطن دفاع کرد. بطور همزمان  نیروهای مسلح با انجام عملیات جنگی تجربه بزرگی کسب می کند.  به زبان دیگر،  همیشه  هم نکته مثبت و  هم منفی وجود دارد.  نباید سوال کرد آیا ارتش ضعیف شده است یا قوی. حمایت مردمی  از ارتش وجود دارد.  داوطلبان  در ارتش خدمت می کنند.  در جواب به سوال شما در باره نیروی ذخیره:  البته که هست، اگر نیروی ذخیره وجود نداشت،  مقاومت  طی چهار سال و نیم  در یک جنگ بسیار دشوار ، به ویژه باتوجه به این موضوع که  دشمن کنونی  ما از ذخیره انسانی نامحدودی برخوردار است، غیر ممکن می بود. شبه نظامیان —  تروریست ها  از  بیش از 90-80 کشور جهان  در سوریه  می جنگند ، یعنی دشمن  از حمایت چند میلیونی  در کشورهای مختلف  برخوردار است که  شهروندان خود را  برای جنگ  به طرفداری از  تروریست ها اعزام می کنند.  آنچه به ارتش مربوط می شود،  نیروی ذخیره ما در وهله اول  سوری است.  از اینرو، جواب سوال شما مثبت است، نیروی ذخیره داریم. این نیرو به ما کمک می کند  از کشور خود در آینده نیز دفاع کنیم.  بعلاوه از  لجاجت کافی نیز برخورداریم — زیرا  ذخایر ما فقط  به منابع انسانی محدود نمی شود ، اراده نیز  نقش مهمی بازی می کند. ما عزم راسخ داریم که باید مبارزه کنیم و از کشور خود در مقابل حملات تروریست ها شدیدتر از گذشته دفاع کنیم. همانا  این موضوع  باعث آن شد که تعدادی از  شبه نظامیان  که ابتدا  به دلایل گوناگون  بر علیه نیروهای دولتی می جنگیدند  درک کردند  که اشتباه کردند  و تصمیم گرفتند به نیروهای  دولتی بپیوندند.  هم اکنون آنها  همراه سربازان ما می جنگند: تعدادی در ترکیب  نیروهای مسلح انجام وظیفه می کنند و تعدادی در ارتش  سوریه  در  نقاط مختلف  سوریه می جنگند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала