تلاش بیش از چهار ساعته کری برای قانع کردن سناتورها به ثمربخشی توافق با ایران

© AFP 2023 / Rodrigo Aranguaتلاش بیش از چهارساعته کری برای قانع کردن سناتورها به ثمربخشی توافق با ایران
تلاش بیش از چهارساعته کری برای قانع کردن سناتورها  به ثمربخشی توافق با ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشست گفت و شنود پیرامون توافقنامه درباره برنامه هسته ای ایران در کمیته امور خارجی مجلس سنای کنگره آمریکا برگزار شد.

جان کری، وزیر امور خارجه، ارنست مونیس، وزیر انرژی، و جیکوب لیو، وزیر خزانه داری آمریکا در این نشست چهار ساعت و نیمی تلاش کردند اهمیت و ثمربخشی توافق ها با ایران را ثابت کنند. جمهوری خواهان به رهبری بوب بوکر، رئیس کمیته امور خارجی در برابر آنها قرار داشتند.
در جریان بحث اعضای کمیته امور خارجی بارها انتقاد مقامات اسرائیل از توافقنامه حاصله را یادآور شدند. در این رابطه ماکو روبیو، سناتور جمهوری خواه پرسید آیا حالا اگر اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند، آمریکا موظف به دفاع از ایران خواهد بود. ارنست مونیس، وزیر انرژی در پاسخ گفت چنین نکته ای در توافقنامه وجود ندارد و کری تلاش کرد اعضای کمیته را قانع کند که اصولا چنین چیزی نمی تواند رخ دهد.
جمهوری خواهان در جریان بحث نگرانی فوق العاده شدید خود به خاطر احتمال عدم اجرای توافقنامه از سوی ایران را ابراز کردند. بسیاری از آنها با صراحت متن توافقنامه را بد نامیدند اما کری تلاش کرد آنها را آرام کند و گفت تهران در صورت نقض توافق ها با پیامد های سنگینی روبرو خواهد شد.
کری در پاسخ به پرسش رابرت منندز، سناتور جمهوری خواه در اینباره که آیا دولت باراک اوباما توسل به زور علیه جمهوری اسلامی برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای را ممکن می داند، گفت" "البته". وزیر امور خارجه آمریکا یادآور شد باراک اوباما، رئیس جهور و اشتون کارتر، وزیر دفاع با وجود تهیه توافقنامه گروه"1+5" میانجیان بین المللی (روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین ، فرانسه و آلمان) با ایران، این نکته را بارها مورد بحث قرار داده اند.
تهران و گروه"1+5" روز 14 ژوئیه در وین به توافق تاریخی درباره حل و فصل مساله هسته ای چندین ساله ایران رسیده و مذاکرات بسیار بغرنج آنها به انعقاد برنامه جامع اقدامات مشترک منجر گردید که اجرای آن باعث لغو کامل تحریم های اقتصادی و مالی شورای امنیت سازمان ملل ، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала