سران گروه هفت از همکاری با روسیه دوری می کنند

© REUTERS / Michael Kappelerسران گروه هفت از همکاری با روسیه دوری می کنند
سران گروه هفت از همکاری با روسیه دوری می کنند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشست سران کشور های عضو گروه هفت (آلمان، آمریکا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا) در باواریا آلمان غیر عادی ترین و جنجالی ترین نشست گروه هفت از زمان پایان جنگ سرد بود.

موضوع روسیه باعث شد دستور کار این نشست تغییر کرده و دیگر موضوعات از جمله تغصییر آبو هوا در جهان، تجارت آزاد اتحادیه اروپا و آمریکا و همچنین اوضاع لیبی ، برنامه هسته ای ایران و داعش در درجه دوم اهمیت قرار بگیرند.
تفادت نشست فعلی گروه هفت با نشست های قبلی این گروه فقط در غیبت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نبود که در ماه ژوئن سال 200 یعنی 15 سال قبل شرکت در نشست های سران گروه هفت را آغاز کرد که به گروه هشت تبدیل شده بود. درسال های اخیر به ویژه پس از رویداد های اوکراین و پیوستن کریمه به روسیه روابط مسکو و غرب هرچه تیره تر شده و در نهایت سال گذشته عضویت روسیه در گروه هشت متوقف گردید.
در اجلاس فعلی سران گروه هفت، کشور های غربی که در گذشته موضع مسکو را فقط محکوم می کردند، وارد مرحله جدید مقابله شدید و فعال با سیاست روسیه شدند. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا شرکا غربی را به پاسخ دادن به اقدامات روسیه در اوکراین فرا خواند و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد تحریمات علیه روسیه ادامه خواهد یافت. ضمنا گروه هفت عملا نقش ضامن فعالیت آمریکا و اتحادیه اروپا در یک جبهه واحد را برای عهده گرفت که نقش جدید برای این گروه است. همچنین در اعلامیه پایانی گفته شده که در صورت تشدید درگیری در دنباس تحریمات علیه مسکو شددت پیدا خواهد کرد.
برای نخستین بار فشار بر روسیه همراه با توضیح ایدئولوژیک مرزبندی جدید بود. جوش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت:" G7گروه کشورهای دموکرات پیروی ارزش های مشترک است و ما قاطعانه خواستار رواج این ارزش ها در سرایر جهان هستیم".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала