ویکیلیکس: هدف توافقنامه مخفی "شراکت ترنس پاسیفیک"، اعمال فشار بر بریکس است

© Flickr / OperationPaperStormWikiLeaks ویکیلیکس
WikiLeaks ویکیلیکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سایت افشاگر"ویکیلیکس" 17 سند محرمانه درباره مذاکرات دربسته تجاری در چارچوب "شراکت ترنس پاسیفیک" بین آمریکا ، اتحادیه اروپا و 23 عضو سازمان تجارت جهانی را منتشر کرد. مدافعان حقوق بشر این افشاگری را "صفحه سیاهی در تاریخ دموکراسی" نامیده اند.

به گزارش سایت انگلیسی زبان شبکه تلویزیونی RT ،اسناد منتشره در رابطه با مذاکرات در چارچوب توافقنامه تجارت خدمات (TiSA) هستند که از سال 2013 در پشت درهای بسته جریان دارد. اعضای سازمان تجارت جهانی از جمله آمریکا، کشور های عضو اتحادیه اروپا، ترکیه، مکزیک، استرالیا، پاکستان، اسرائیل در این مذاکرات حضور دارند. به نوشته سایت RT، اعضای این توافقنامه که در راستای "آزادی سازی تجارت خدمات" قرار دارد، 70 درصد تجارت جهانی خدمات را انجام می دهند.
بر اساس گزارش منتشره، مذاکرات دربسته اعضای TiSA در راستای گشایش بازارها و تکمیل مقررات در زمینه هایی همچون امور مالی ، حمل و نقل و تجارت الکترویکی صورت می گیرد.
خاطرنشان می شود بسیاری از کشور ها از جمله اعضای گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در مذاکرات چارچوب توافقنامه تجارت خدمات شرکت ندارند و هدف این مذاکرات افزایش فشار بر کشور های بریکس و ایجاد وزنه متقابل در برابر این گروه است.
اسناد محرمانه منتشره، بزرگترین افشای اطلاعات درباره توافقنامه تجارت خدمات (TiSA) است. کشور های امضا کننده این توافقنامه عملا بخشی از اقتصاد خود را تحت کنترل در چارچوب آن قرار می دهند. اصول TiSA امکان می دهند تمام خدمات تجاری و غیر تجاری از جمله امور اجتماعی، خدمات از جمله در زمینه های آب و برق ، انرژی، حمل و نقل، بخش بانکی ، بیمه،ارتباطات و سیستم انتقال گاز در چارچوب این توافقنامه تنظیم شوند.
نیک دیردن، مدیر Global Justice Now، سازمان غیر دولتی مدافع حقوق بشر اعلام کرد انتشار اسناد محرمانه فوق الذکر " به نگرانی ها درباره خطر ناشی از TiSA برای خدمات عمومی دارای اهمیت حیاتی شدت می بخشد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала