روحانی: عدم تعادل عربستان به خاطر ناکامی هایش باعث جنگ در یمن شد

© AP Photo / Vahid Salemiروحانی: عدم تعادل عربستان به خاطر ناکامی هایش باعث جنگ در یمن شد
روحانی: عدم تعادل عربستان به خاطر ناکامی هایش باعث جنگ در یمن شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در آستانه بازدید از اندونزی به خبرنگاران گفت جنگ عربستان سعودی علیه یمن نتیجه شکست سیاست این کشور در سوریه، عراق و لبنان است.

به گزارش خبرگزاری"ایرنا"، روحانی ضمن صحبت درباره اوضاع یمن  تصریح کرد: نابود کردن زیربناهای یک کشور فقیر و از بین بردن کودکان، زنان و مردان هیچ مفهوم و معنایی ندارد جز این که کشوری تعادل خود را از دست داده و نمی توان تفسیر دیگری داشت.

وی گفت: یک کشور آرزوهایی داشته و شاید آن آرزوها را مبنای عمل قرار داده است که در عراق، سوریه، لبنان و شمال آفریقا ناموفق بوده و موفق نشدن ها جمع شده و عدم تعادل فکری و روحی برای او به وجود آورده که تبدیل به بمب بر سر کشور دیگر شده است.

روحانی با تاکید بر این که دنیا باید قاطعانه این رفتار را محکوم کند اظهارداشت: مردم یمن دارای تمدن چند هزار ساله و تاریخ بسیار طولانی هستند که در آیات و سوره های قرآن نیز به آن اشاره شده است.

رییس جمهوری در توصیف ملت یمن گفت: این مردم متمدن و خوب اما فقیر هستند که مستحق بمباران و دخالت در امورشان توسط دیگران نیستند. امیدواریم همه سر عقل بیایند و راه حل پیشنهادی ایران که آتش بس فوری رسیدگی به وضع مردم یمن و تشکیل یک جلسه یمنی و رسیدن به حکومتی است که همه اقوام و طوایف در آن حضور دارند محقق شود.

وی با تاکید بر این که یمن راه حل نظامی و مداخله نظامی ندارد، گفت: باید حل مشکل به خود مردم و مذاکرات یمنی ـ یمنی واگذار شود.

یادآور می شود عربستان سعودی با حمایت بعضی از متحدانش عرب خود از جمله بحرین، قطر، کویت و امارات متحده عربی، مصر اردن، مرکش و سودان  از روز26 مارس  عملیات نظامی موسوم به "توفان قاطعیت" را علیه نیروهای حوثی در یمن اجرا می کند. این عملیات بعد از به قدرت رسیدن حوثی ها در یمن و فرار رییس جمهور یمن  از کشور خود اجرا می شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала