مبارزه ایران با داعش

© Sputnik / Andrey Steninپرچم داعش
پرچم داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نقش ایران در جنگ عادلانه بر علیه گروهبندی «داعش» بسیار مهم است

 

ایران  مبارزه شدیدی بر علیه افراط گرایان «داعش»  به انجام می رساند. به گفته شهوان عبدالله  نماینده مجلس  عراق  هم اکنون در عراق  حدود 30 هزار نظامی ایران در عملیات نظامی  بر علیه «داعش»  شرکت مستقیم دارند.

نقش ایران در ائتلاف کشورهای در حال جنگ  با جهادیست های «داعش»  چیست؟

ولادیمیر ساژین  خاورشناس ، کارشناس سیاسی به تفسیر این موضوع می پردازد: نقش ایران در جنگ عادلانه بر علیه  گروهبندی «داعش» بسیار مهم است که جنبش افراطی  سنی  جهادیستی است  و به دلیل  رادیکالیسم  و بیرحمی زیاده از حد از صفوف سازمان مادر — « القاعده» اخراج شد،  «خلافتی» که  متعصبان  بیرحم  رهبری  آن را  عهده دارند و مناطقی در  خاک عراق و سوریه با جمعیت حدود 8 میلیون نفر را  تحت کنترل خود قرار داده اند. « خلافت» اسلامی داعش،  منطقه و جهان  بطور کلی را  تهدید می کند. خلافت  قرون وسطی ای داعش  برای  لبنان، اردن، آفریقای شمالی خطرناک است. جهادیست ها ی«داعش» تهدیدی برای مصر واسرائیل  هستند.  روسای این گروهبندی از  امکانات مالی خوبی برخوردارند.  کارهای زیادی در رابطه با  افزایش  تعداد  خانه های  تیمی« در حال خواب» تروریستی در مراکش، الجزیره، تونس  و یمن انجام می گیرد. ایران  شیعه که مورد نفرت جهادیست هاست  یکی دیگر از  اهداف  آنهاست. از اینرو، تهران  از همان اولین روزهای  مقابله با این گروهبندی ، به بغداد  و کردهای عراق در مبارزه با  داعش  کمک رسانده است.  اواخر سال 2014 میلادی  بین بغداد  و تهران توافق  همکاری در امور دفاع  به امضا رسید.  کمک ایران به تحویل تسلیحات  و اعزام متخصصان نظامی و مشاوران برای کمک به ارتش عراق  و شبه نظامیان  شیعه عراق  محدود  نمی شود، تهران به دسته های کرد جنبش  مقاومت « پیشمرگ ها» نیز کمک می رساند. مطابق با اطلاعات  رسانه های گروهی و مطبوعات ، سه دسته واحد ویژه  ایران با بیش از 1000 رزمنده  بر علیه  داعش در حال جنگ  هستند و  بر طبق اطلاعات  نماینده مجلس عراق ، 30 هزار  نظامی ایران داوطلبان (  دو واحد کامل) در حال جنگ با داعش هستند.

افسران و سربازان  ایران با اونیفورم های  رزمندگان عراق  می جنگند که عمدتا  داوطلبان شیعه  هستند و نمی توان فرقی بین آنها  و شبه نظامیان عراق گذاشت.

گئورگی میرسکی  خاور شناس روسیه معتقد است  که فقط با بمباران  های هوایی نمی توان داعش را نابود کرد.  باید عملیات زمینی   انجام شود. به اعتقاد آقای میرسکی « هر کسی از عهده بمباران  برمی آید،  اما هر کسی از امکان تحویل تانک برخوردار نیست  هیچ کس تانک نمی فرستد.  سه کشور منطقه ایران، ترکیه و اسرائیل — می توانستند با «داعش» مقابله کنند. اما هیچ یک از آنها  به دلایل سیاسی  نیروهای خود را به عراق و سوریه نمی فرستند.

اما  باید گفت پروفسور میرسکی  محترم  در اینجا دچار اشتباه شده است.  ایران در عملیات نظامی در خاک عراق شرکت مستقیم دارد.  هم پیروز می شود و هم متحمل  تلفات انسانی.

 به عقیده ولادیمیر ساژین،  همانا ایران،  از  نیروهای مسلح  مجهز و خوبی برخوردار  و رقیب واقعی «داعش» است.  یک نکته مهم دیگر آن است که  ایران 8 سال با رژیم صدام حسین جنگید  و  از اطلاعات عینی در باره عراق و اراضی  آن برخوردار است.  بدون شک  آنها از امکانات  خوبی برخوردارند و  صحنه عملیات جنگی برای آنها آشناست. و روح و نص  نظامی سرباز ایرانی بعید است  از غلبه بر  متعصبان  « داعش»  برنیاید.  البته  برای  ایران آغاز عملیات جنگی  بزرگ ابعاد بر علیه «داعش» در خاک عراق  از لحاظ سیاسی مشکل ساز خواهد بود.  سنی های عراق، حتی آنهایی که  به دولت مرکزی عراق وفادار و مخالف داعش هستند برخورد محتاطانه ای  نسبت به  عراق شیعه  نشان می دهند.  بغداد که روی کمک نظامی  تهران حساب می کند. ممکن است  باعث واکنش  منفی  سنی های  عراق شود و آنها را بسوی  سنی های داعش  کشانده  با آنها متحد کند.

بعلاوه،  در غرب و شرق (کشورهای  عربی و ترکیه)  بدون احساس  خوشحالی به دورنمای  تشدید نفوذ   و تأثیر گذاری  ایران بر عراق می نگرند.  بدون شک پس از پیروزی بر « داعش»  این نفوذ بیشتر خواهد شد.  آنها شتابی در اتحاد با ایران برای مقابله با « داعش»  نشان نمی دهند. اما حتی  بدبینان  بخوبی درک می کنند که  بدون ایران، پیروزی بر این گروهبندی  ممکن نخواهد شد.  بر طبق اطلاعات چندی،  بین سرویس های ویژه آمریکا و ایران  تماس های کاری  برقرار است.  در عین حال، به گفته  گئورگی میرسکی « تهران و واشنگتن»  با شدت تمام سعی می کنند حتی از اشاره به این  موضوع که آنها در عراق متحد یکدیگر هستند، دوری جویند.

 یک گزینه دیگر که  در صورت بروز آن  حمله نیروهای مسلح ایران به عراق ناچار خواهد بود،  آن است که  اماکن مقدس  شیعه نجف و کربلا —  با خطر حملات « داعش» روبرو شود.  امیدواریم که کار به آنجا نکشد.

ایران  هر چه بیشتر  چهره اصلی  در مبارزه با « داعش» — شر جهانی — می شود.  تمام نیروهایی  که مخالف  این تاریک اندیشی  اسلامی باشند  با وجود تفاوت سیاسی، ایدئولوژیکی  و دینی  باید کمک همه جانبه ای  به تهران  در مبارزه عادلانه آن  با «داعش » برسانند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала