گزارش و تحلیل

ردپای ترور نافرجام الکاظمی را کجا باید گشت؟

CC BY-SA 4.0 / Tasnim News Agency / ردپای ترور نافرجام الکاظمی را کجا باید گشت؟
ردپای ترور نافرجام الکاظمی را کجا باید گشت؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2021
اشتراک
پشت پرده ترور نخست وزیر عراق به واقع کسی است که دنبال این نیست که عراق استقرار پیدا بکند.
اسپوتنیک - علی شمخانی، دبیرکل شورای عالی امنیت ملی ایران، ترور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق را یک توطئه جدید توصیف کرد و به طور غیرمستقیم آمریکا را مسئول آن دانست. وی گفت که ردپای آن را باید در مراکز تحلیلی اتاق فکرهای خارجی جستجو کرد که این کشور را اشغال کرده، ایجاد کرده و سال‌هاست از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.
وی در توئیتر نوشت: سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد پای آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم عراق نداشته‌اند.
اسپوتنیک برای کنکاش و پاسخ دادن به این پرسش که محتمل ترین گزینه‌ها در توضیح  این سوء قصد چیست؟ با آقای حسین رویوران، کارشناس خاورمیانه و علوم سیاسی در کشورهای عربی و استاد دانشگاه تهران به گفتگو نشست.
ایران بر تلاش برای انتقال مسالمت آمیز قدرت در عراق تاکید کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2021
ایران بر تلاش برای انتقال مسالمت آمیز قدرت در عراق تاکید کرد
اسپوتنیک - چرا اندیشکده‌ها و اتاق فکرهای غربی باید بدنبال ترور نخست وزیر عراق باشند؟ و اینکه در مورد کدام مراکز از کدام کشورها صحبت می کنیم؟
حسین رویوران – از نگاه آقای شمخانی، این فعل نمی‌تواند از طرف معترضین به انتخابات و طرف داران حشد الشعبی باشد، چزا که اینها اساسا از روز اول و تا امروز بر اساس قانون اقدام کردند.
این گروه‌ها هم که در انتخابات شرکت داشتند، اعتراض خود را به کمیسیون انتخابات اعلام کردند. تحصن‌هایی که انجام دادند در اطراف منطقه سبز کاملا قانونی و بر اساس حقوق اکتسابی آنها که در قانون اساسی به آنها داده شده انجام گرفت و در نهایت تا الان هیچ اقدام غیر قانونی نکردند.
خب کسانی که قانون مدار دارند حرکت می‌کنند، نمی‌توانند چنین کاری را انجام بدهند.
اگر این پیش فرض را بپذیریم، چه کسی این کار را کرده است؟ در تاریخ منطقه از این مسائل زیاد هست. یک نمونه‌اش ترور حریری بود. ترور حریری فتنه‌ای در لبنان درست کرد و تاریخ تحولات لبنان را تغییر داد.
واکنش رئیس جمهور عراق به توطئه ترور نخست وزیر کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.11.2021
واکنش مقامات عراق به توطئه ترور نخست وزیر کشور
کسی که این کار را انجام داد می‌خواهد یک فتنه داخلی و یک بدبینی در جامعه عراق و بین گروه‌هایی که الان اختلاف نظر دارند بوجود آورد و عراق را تبدیل به یک حمام خون بکند که گروه‌های سیاسی همدیگر را در معرض اتهام ببینند.
آنچه که آقای شمخانی در ذهنش می‌گذرد این است که این می‌تواند از طرف کسانی در خارج باشد که دنبال بر هم زدن امنیت در عراق هستند.
باید توجه داشت که نیروهایی که طرفدار مقاومت و حشدالشعبی هستند، همین الان هم در ائتلاف هماهنگی، اکثریت کرسی‌ها را در اختیار دارند و می‌توانند در اولین جلسه پارلمان و با ائتلاف سازی بزرگتر می‌توانند دولت تشکیل دهند. لذا نیازی اساسا به چنین رفتارهای غیر قانونی و جنایتکارانه‌ای ندارند.
به واقع کسی این کار را انجام داده که دنبال این نیست که عراق استقرار پیدا بکند. و بیشتر به دنبال ایجاد بک فتنه و آشوب در عراق هست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала