گزارش و تحلیل

ایرانی ها قربانی چالش ترکیه با غرب

© AP Photo / Emrah Gurelایرانی ها قربانی چالش ترکیه با غرب
ایرانی ها قربانی چالش ترکیه با غرب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2021
اشتراک
اصرار آقای اردوغان بر اخراج سفرای ده کشور غربی از ترکیه موجبات سقوط شدید ارزش لیر ترکیه و بالطبع شرایط بحران اقتصادی در این کشور گشته.
البته مشکلات اقتصادی ترکیه محدود به این اختلاف نیست و چند سالی است که ترکیه به دلیل درگیر شدن در ماجراجویی های مختلف بین المللی مشکلات مالی و اقتصادی شدیدی پیدا کرده.
طبق آمار و ارقام غیر رسمی طی چند سال اخیر به صورت میانگین ایرانی ها چیزی ما بین 7 تا 10 ملیارد دلار سالانه در ترکیه سرمایه گذاری ملکی داشته اند.
حتی برخی مدعی می باشند ایرانی ها طی این سالها با ضربه زدن به اقتصاد خود اقتصاد ترکیه را نجات داده اند.
البته بنده این ادعا را خیلی قبول ندارم چون با توجه به تولید نا خالص ملی ترکیه مبلغ 10 ملیارد دلار سالانه چیزی به حساب نمی آید.
ولی خوب، با توجه به اینکه قیمت خانه ها در ترکیه به نسبت لیر ثابت است و با توجه به استهلاک قیمت به صورت لیره ای کاهش می یابد، حد اقل در این یک قلم مورد برخی کارشاناسان باور دارند همه آنهایی که طی چند سال اخیر سرمایه خود را به ترکیه منتقل کرده اند چیزی حدود چهل تا پنجاه درصد ارزش پولهای آنها به صورت دلاری از بین رفته.
آنگونه که من از یکی از تحلیلگران بازار مطلع شدم، چیزی حدود 25 تا 30 درصد ارزش لیر سقوط کرده، افت قیمت خانه ها چیزی حدود ده تا پانزده درصد بوده و چیزی حدود پنج درصد هم هزینه های جانبی نقل و انتقال پول متحمل شده اند.
یعنی اگر یک نفر دویست هزار دلار برده ترکیه تا خانه بخرد و همین امروز بخواهد خانه خود را بفروشد و پولش را برگرداند حد اکثر چیزی حدود صد هزار دلار دست اش را می گیرد.
آذری ها ایرانی هستند ولی کرد ها ترک نیستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2021
گزارش و تحلیل
آذری ها ایرانی هستند ولی کرد ها ترک نیستند
البته این ماجرا برای ایرانی ها جدید نیست.
به قول معروف ایرانی ها شده اند "مرغ عروسی وعزا" ی همسایه ها.
همین دو سه سال قبل تر همین اتفاق برای ایرانی ها در گرجستان رخ داد.
زمانی که بسیاری سرمایه های خود را به گرجستان بردند و به یکباره گرجستان قوانین من درآوردی ای را تصویب کرد و به بهانه تحریم های آمریکا حساب ایرانی ها را مسدود کرد و یا ویزاها و اقامت های آنها را باطل کرد و بسیاری پولهای خود را از دست دادند.
قبل تر هم در دبی همین بلا سر ایرانی ها آمد.
یعنی اینگونه بگویم، شما هر کجا که بگردید می بینید کشورهایی در شکار ایرانی ها هستند که به بهانه های مختلف پول آنها را بستانند و سرشان کلاه بگذارند.
ابزار آنها هم بسیار ساده است.
استفاده از کانالهای ماهواره ای برای جذب ایرانی ها و مشخص است که برخی در رصد هستند تا هر جور شده ایرانی ها را متقاعد کنند هر چه پول دارند از کشور خارج کنند و جای دیگر سرمایه گذاری کنند و سر به زنگاه پول ایرانی ها را بالا بکشند.
البته درباره ترکیه ماجرا شاید مقداری فرق کند و بحث فقط ایرانی ها نباشد، چون جریان یک جریان سیاسی بابت اختلافات شخصی اقای اردوغان و رهبران کشورهای غربی است، رهبرانی که از حکمرانی طولانی مدت آقای اردوغان خسته شده اند و خواهان برکناری او هستند و ایشان هم می خواهد از آنها زهره چشم بگیرد و به آنها بگوید هنوز در ترکیه محبوبیت زیادی دارد.
به هر حال گذشته از همه این ماجرا ها به نظر می رسد اگر دولت ایران فقط یک تیم تشکیل دهد تا بررسی کنند چرا این همه ایرانی ها حاضر می شوند پولهای خود را از کشور خارج کنند و به کشورهای دیگر ببرند و در نهایت این پولها به باد برود و تلاش کند مشکل اینها راحل کند، آنوقت شاید بسیاری از سرمایه ایرانی ها به جای اینکه جاهای دیگر برود در همین ایران بماند و برای رشد اقتصادی کشور استفاده شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала