گزارش و تحلیل

سینوفارم مانع حضور تیم اسکی ایران در اتریش نشده

© AP Photo / Zhang Yuweiواکسن سینوفارم چین
واکسن سینوفارم چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2021
اشتراک
روز گذشته خبری مبنی بر عدم حضور تیم اسکی ایران در کمپ تمرینی اتریش منتشر شد بر این اساس قرار بود تعدادی از اسکی‌ بازان ایران به کمپ تمرینی اتریش اعزام شوند تا در ماه‌ های منتهی به المپیک زمستانی آمادگی مناسبی برای رقابت به دست بیاورند اما این برنامه لغو شد و اکنون مشخص نیست که فدراسیون اسکی چه برنامه جایگزینی برای ورزشکاران دارد.
طبق قوانین این کمپ که فدراسیون اسکی مدعی آن است، واکسن‌ های فایزر، مدرنا، جانسون اند جانسون، آسترازنکا، سینوفارم و سینواک مورد تایید هستند و ورزشکاران باید هر دو دز را تزریق کرده باشند اما افرادی که واکسن سینوفارم و سینواک را تزریق کرده‌اند، نمی‌توانند در اماکن عمومی نظیر هتل و رستوران ظاهر شوند.
این در حالیست که اکثر ورزشکاران ایرانی که واکسن سینوفارم را تزریق کرده‌ اند، حضور در این کمپ را از دست دادند.
این در حالیست که مسئولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران عدم حضور تیم اسکی را به دلیل واکسن نمی دانند و اخباری نیز مبنی بر تقاضای ۱۱۰۰ یورو توسط فدراسیون اسکی ایران از ورزشکارانی که تمایل به حضور در این کمپ را دارند منتشر شده.
آقای دکتر جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران پیرامون مشکلات ایجاد شده به واسطه عدم پذیرش برخی واکسن ها توسط کشور ها به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
این موضوع تنها برای جمهوری اسلامی ایران رخ نداده و برای بسیاری از کشور ها مشابه آن اتفاق افتاده.
لغو اعزام اسکی بازان ایران به اتریش به دلیل تزریق سینوفارم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2021
لغو اعزام اسکی بازان ایران به اتریش به دلیل تزریق سینوفارم
 تمامی کشور هایی که از واکسن های متفاوت استفاده می کنند با این مشکل مواجه هستند.
البته که این موضوع قانونی جهانی نیست و به طور کلی عملیاتی نمی‌ شود.
اکنون نیز شاهد هستیم که بسیاری از کشور ها تمامی واکسن های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت از جمله سینوفارم را برای ورود به کشور هایشان می پذیرند برای مثال هفته گذشته شاهد تایید این موضوع توسط ایالات متحده آمریکا بودیم که تمامی کسانی که از هر نوع واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت استفاده کرده باشند امکان ورود به این کشور را دارند همین موضوع برای اکثریت کشور های اروپایی نیز صدق می‌کند.
البته برخی کشور ها هنگام ورود درخواست دوز سوم یا یادآور را دارند که این موضوع برای تمامی واکسن ها از جمله آسترازنکا، مدرنا و فایزر مشابه دیگر واکسن ها است‌.
وی افزود:
بحث‌ ها پیرامون نوع واکسن همچنان ادامه دارد و هر کشور واکسن هایی را می پذیرد اما سازمان جهانی بهداشت به تمامی کشور های عضو خود توصیه می کند که هیچ استثنایی میان واکسن‌ های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قائل نشوند و اجازه سفر به تمامی مسافرانی که از هر نوع از واکسن های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت استفاده کرده اند را بدهند.
آقای دکتر جلال نائلی معاون اداره روابط بین الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تاکید بر این نکته که واکسن سینوفارم مورد تایید کشور اتریش است بیان کرد:
موضوع ممانعت از شرکت تیم اسکی ایران در کمپ اتریش مربوط به واکسن سینوفارم نبوده روز گذشته نیز با سفارت اتریش تماس گرفته‌ ایم و آن ها نیز تایید کردند که این موضوع هیچ ارتباطی با عدم تایید واکسن سینوفارم ندارد اتریش نیز جزو کشور هایی نیست که واکسن سینوفارم را نپذیرند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала