گزارش و تحلیل

افزایش شیوع پوکی استخوان در ایران

© Depositphotos.com / Belchonock افزایش شیوع پوکی استخوان در ایران
 افزایش شیوع پوکی استخوان در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.10.2021
اشتراک
پوکی استخوان یا آستیوپروسِس یکی از بیماری های اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می کند و با کاهش تراکم استخوان ها باعث ایجاد شکستگی در نقاط مختلف بدن میشود.
در جمهوری اسلامی ایران به تبع افزایش چشمگیر جمعیت میانسالی بروز پوکی استخوان نیز شایع‌ تر شده و درصد افزایش بیماران دچار پوکی استخوان روز به روز در حال افزایش است.
دکتر افشین استوار، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: امروز چهارمین روز هفته ملی سلامت استخوان را داریم، پوکی استخوان یکی از مهمترین بیماری های دوره سالمندی و از مشخصات آن کاهش تراکم استخوان با گذر سن است که استخوان را به صورت ترد، شکننده و پوک می کند در نتیجه با یک ضربه کوچک استخوان می شکند.
راه اصلی مبارزه با پوکی استخوان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.05.2020
راه اصلی مبارزه با پوکی استخوان
در دنیا حدود ۲۰۰ میلیون نفر به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند متاسفانه از هر دو نفر خانم بالای ۵۰ سال و هر چهار آقای بالای ۶۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کند بنابراین عواقب پوکی استخوان بسیار شدید است به دنبال شکستگی در ۸۰ درصد موارد فرد به وضعیت قبلی خود از لحاظ توانایی انجام فعالیت های روزانه نمی‌رسد و در ۵۰ درصد موارد فرد به کمک برای راه رفتن نیاز پیدا خواهد کرد و در موارد شکستگی لگن در ۲۰ تا ۵۰ درصد موارد ظرف یک سال پس از وقوع شکستگی فرد فوت میکند، این در حالی است که بالغ بر ۱۷۰ هزار مورد شکستگی ناشی از پوکی استخوان در ایران رخ میدهد و حدود ۴ هزار و ۲۰۰ مورد مرگ به علت شکستگی ناشی از پوکی استخوان در کشور ما اتفاق می‌افتد که عدد بالایی است.
مطالعات ما نشان می دهد هزینه ناشی از پوکی استخوان بالای ۳ هزار میلیارد تومان در سال است که به سیستم سلامت تحمیل می‌شود.
علی رغم تمامی موارد بالا بیماری پوکی استخوان قابل درمان است اما متاسفانه تعداد قابل توجهی از افرادی که پوکی استخوان دارند از بیماری خود مطلع نیستند.
وی تاکید کرد: همه خانم های بالای ۵۰ سال به ویژه پس از یائسگی باید برای کسب اطلاعات سلامت استخوان خود باید به پزشک مراجعه کنند در صورتی که پوکی استخوان تشخیص داده شد باید برای درمان اقدام کنند درمان پوکی استخوان عموماً طولانی مدت است و در فاز اول افراد باید ۳ تا ۵ سال داروی مربوطه را دریافت کنند بنابراین بسیار اهمیت دارد افراد مبتلا به پوکی استخوان درمان خود را کامل کنند تا تراکم معدنی استخوان افزایش پیدا کند بنابراین ما به همه توصیه می‌کنیم برای اطمینان از سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند.
دکتر استوار ایجاد تراکم مطلوب استخوان را وابسته به تغذیه و شیوه زندگی در دوران نوجوانی و جوانی دانسته و بیان کرد:
نکته مهم این است که زمینه پوکی استخوان در سنین کودکی و نوجوانی ایجاد می‌شود و فرد تا پیش از بیست و پنج سالگی به حداکثر تراکم استخوان خود می‌ رسد مهم ترین عامل خطر و عامل زمینه ای پوکی استخوان عوامل تغذیه هستند مصرف ناکافی کلسیم و ویتامین دی و مصرف ناکافی لبنیات، میوه و سبزیجات از عوامل پوکی استخوان هستند.
با توجه به روند پیر شدن جمعیت که کشور ما یکی از سریعترین رشد جمعیت سالمندی را در دنیا و منطقه دارد این بیماری ها و مشکلات مربوط به سلامت سالمندی شیوع خاصی دارد و روز به روز افزایش می یابد در نتیجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌ هایی را در سطح پیشگیری، درمان و بازتوانی برای پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن دارد.
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: عوامل تغذیه ای مهم ترین عامل در پیشگیری از پوکی استخوان هستند حداکثر توده استخوانی در کودکی، جوانی و نوجوانی شکل می گیرد و در صورتیکه حداکثر تراکم استخوان در این سنین شکل نگیرد در سالمندی استعداد رخ دادن پوکی استخوان افزایش می یابد.
مصرف لبنیات یکی از مهمترین منابع تامین کلسیم و ویتامین دی و پروتئین مورد نیاز در سنین پایین به ویژه برای کودکان است از هر شیوه ممکن باید مصرف لبنیات به اندازه کافی وجود داشته باشد هم خانواده ها و هم دولت باید به هر شکلی این منبع غیر قابل جایگزین را تامین کنند.
تحریم ها به اشکال مختلف در وقوع و برنامه‌ های پیشگیری از پوکی استخوان تاثیر گذار بودند، اما خوشبختانه داروهای اصلی خط اول و دوم درمان پوکی استخوان تولید داخل کشور، موجود و در دسترس هستند اما تحریم ها از طرق مختلف در این موضوع تاثیر گذار بوده و امیدواریم با رفع تحریم‌ ها شاهد این باشیم که سلامت مردم کمتر تحت تأثیر چنین پدیده ظالمانه ای قرار گیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала