گزارش و تحلیل

بایدن جان زرنگ کی بودی تو؟

© REUTERS / LEAH MILLISبایدن جان زرنگ کی بودی تو؟
بایدن جان زرنگ کی بودی تو؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.10.2021
اشتراک
آقای بایدن و تیم او هنوز از راه نرسیده ظاهرا میخواهند آنچه را که ترامپ در چهارسال نتوانست از ایران بگیرد را یک جا بگیرد.
در حالی که آمریکا از برجام خارج شده و نه فقط تعهدات خود در برجام را انجام نداده بلکه حتی در اجرای آن توسط دیگران سنگ اندازی کرده این روزها تیم آقای بایدن به گونه ای رفتار و صحبت می کنند انگار آمریکا هیچ تقصیری در ماجرا ندارد و این ایران است که به تعهدات خود عمل نمی کند و باید به برجام برگردد.
بایدن بهترین روش بازگشت ایران به برجام را دیپلماسی می داند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.09.2021
بایدن بهترین روش برای بازگشت ایران به برجام را دیپلماسی می داند
شاید بد نباشد که یک بار دیگر تکرار کنیم، ایالات متحده از برجام خارج شده و در برجام نیست و به تعهدات خود عمل نمی کند، ایران در برجام هست و حتی کاهش تعهداتش در برجام طبق مفاد همان توافقنامه است، یعنی ماده 26 و 36 برجام که این حق را به ایران می دهد تا طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده ایران هم اجرای تعهدات خود را کاهش دهد.
بدیهی است هیچ منطقی نمی تواند ایرانی ها را مجاب کند که تا زمانی که طرفهای مقابل به تعهدات خود عمل نکرده اند به تعهدات خود عمل کند.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم این روزها به جای اینکه دنبال رتق و فتق امور سازمان خود باشد بیشتر به پادوی سیاسی آمریکایی ها تبدیل شده و به جای اینکه با همه اعضای این آژانس یکسان برخورد کند و به جای اینکه به دنبال آن باشد که برود و از کشورهایی که عضو ان پی تی نیستند و تسلیحات هسته ای دارند بازجویی کند، همه هم و غم خود را روی ایران گذاشته.
مگر کشور دیگری نیست که عضو این سازمان باشد و نیاز به بازرسی داشته باشد؟
همه کارشان درست است و فقط ایران مشکل دارد؟
طبق گزارشهایی که آژانس بین المللی انرژی هسته ای پانزده بار ارائه داده ایران به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده و حتی به بازرسان این سازمان اجازه بازرسی های فرا پادمانی داده و خود آقای گروسی هم در نشست خبری در واشنگتن به صراحت مجبور شده بگوید که آژانس مطبوع او هیج مدرکی دال بر غنی سازی سری و یا فعالیت سری هسته ای توسط ایران ندارد و همه شک و شبهه های ایجاد شده بر اساس گمانه زنی است.
این در حالی می باشد که در باره اسرائیل همه یقین دارند که از انواع و اقسام سلاح های هسته ای و کشتار جمعی برخوردار است.
چرا آقای گروسی و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای هیچ تدبیری برای مقابله با اسرائیل اتخاذ نمی کنند؟
بازگشت همه به برجام بسیار بسیار ساده است.
آمریکا به تعهدات خود عمل کند ایران هم قطعا عمل خواهد کرد.
پمپئو: بایدن باعث افول آمریکاست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.10.2021
پمپئو: بایدن باعث افول آمریکاست
اگر امروزه ایران اجرای تعهدات خود را کاهش داده فقط به این دلیل است که می خواهد طرفهای مقابل را برای تسریع در تصمیم گیری خود تحت فشار قرار دهد.
با توجه به اینکه آمریکا نشان داده کشور قابل اطمینانی نیست بدیهی است ایرانیها هم تا زمانی که تضمین های لازم را دریافت نکرده اند حاضر نباشند تعهدات خود را پیش پیش اجرا کنند مخصوصا تعهد های برگشت نا پذیر.
نا توانی هیات مذاکره کننده آمریکایی و یا رئیس جمهوری آمریکا در اعطای این تعهد به جامعه جهانی به ایران ربطی ندارد.
ایران تعهداتی را در مقابل تعهدات می پذیرد.
بهانه های تیم آمریکایی که فلان تحریم مربوط به کنگره است و رئیس جمهوری آمریکا نمی تواند آن را لغو کند و لذا فقط تعلیق می کند، از نظر ایرانی ها بهانه های واهی و کاذب بیش نیست.
در همین شش دور مذاکراتی که در وین انجام شد ایرانیها به خوبی متوجه شدند که هدف آمریکایی ها رسیدن به یک نتیجه روشن نیست بلکه هدف فقط ادامه راه ترامپ است.
آنها می خواهند زرنگی کنند و امتیازهایی را که ترامپ نتوانست بگیرد را بگیرند.
تنها قصد آمریکایی ها هم این است که سیاست دشمنانه خود بر علیه ایران را به بهانه های مختلف ادامه دهند و هیچ تعهدی را اجرا نکنند.
آقای بایدن، اگر بنا بود ایرانی ها به خواسته هایی که تیم جنابعالی مطرح می کند تمکین کنند که معطل به قدرت رسیدن یک رئیس جمهوری که پایگاه ضعیفی در آمریکا دارد نمی ماندند، همان زمان آقای ترامپ هم می توانستند به همین شروط تمکین کنند.
ایران در دولت بایدن اراده‌ای برای بازگشت به برجام نمی‌بیند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2021
گزارش و تحلیل
ایران در دولت بایدن اراده‌ای برای بازگشت به برجام نمی‌بیند
آنچه مسلم است این می باشد که هر روز که می گذرد برگه های ایران بیشتر می شود، و برگه های طرف های مقابل کمتر و ترس آنها نیز از همین است.
تهدید های کذایی مانند اینکه پرونده ایران را به شورای حکام و بعد شورای امنیت می برند و بعد دوباره تحریم های بین المللی را بر علیه ایران اعمال می کنند نیز دیگر برای ایرانی ها رنگی ندارد، چرا که امروزه تحریم هایی به مراتب بیشتر از تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران اعمال می گردد و همه به آن تمکین می کنند، پس فرق اش چیست؟
به نظر می آید به نفع آمریکایی ها است به جای ادامه بازی خود و معطل کردن همه هر چه سریعتبر دست به کار شوند و به تعهدات خود عمل کنند تا ایران هم به تعهدات خود در برجام عمل کند و برجام دوباره جان بگیرد.
اگر سریعتر این کار را انجام ندهند قطعا ایران از مرزهای بازگشت نا پذیر در برنامه هسته ای خود عبور خواهد کرد و آنوقت دیگر کار از کار خواهد گذشت.
این را که می گویم مربوط به چند سال و یا چند ماه آتی نیست بلکه مربوط به چند هفته و یا حتی چند روز آتی است.
 
 
 
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала