گزارش و تحلیل

ایران از برجام طلبکار است

© Photo / IRNAدیدار انریکه مورا با علی باقری
دیدار انریکه مورا با علی باقری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.10.2021
اشتراک
اخیراً انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفری به تهران پیرامون برجام گفتگو کرد و قرار شد برای ادامه این صحبت‌ ها نشستی در اروپا برگزار شود روز دوشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران محل این نشست را بروکسل عنوان کرد و سخنگوی ایران، معاون سیاسی وزارت امور خارجه آقای دکتر علی باقری معرفی شد.
این در حالیست که خانم نبیلا مسرلی روز دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرگزاری فرانسه افزود که اتحادیه اروپا در این مقطع نمی‌تواند احتمال و زمان برگزاری این نشست را تائید کند.
کماکان نشست بروکسل میان زمین و هوا مانده اما قصد ایران برای آغاز مذاکرات پیرامون برجام علنی شده.
فرانسه خوستار اتمام نقض برجام از سوی ایران شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.10.2021
فرانسه خوستار اتمام نقض برجام از سوی ایران شد
آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون ویژه برجام و همچنین سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی  در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات وین و گفتگو پیرامون اجرای برجام استراتژی و راهبرد های خود را صریحاً اعلام کرده ما فقط در چارچوب برجام مذاکره می‌ کنیم و آمریکایی‌ ها بدون قید و شرط باید به برجام بازگردند.
بر اساس شرطی که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند آمریکایی‌ ها باید حسن نیت خود را نشان دهند، آنها باید تحریم های غیر برجامی و تحریم هایی که در چهارچوب برجام مجدداً علیه ایران اعمال شده لغو کنند و بخشی از پول های ما باید آزاد شود.
برای اینکه چهارچوب گفتگو تعریف شود و بدانیم غربی‌ ها در همین چهارچوب در وین مذاکره و گفتگو می کنند نشست بروکسل پیشنهاد شده.
 بنابراین این نشست در راستای گفتگو پیرامون چهارچوب‌ های مذاکرات آینده است اما اروپایی‌ ها و حتی آمریکایی‌ ها با برخی از کشور های پنج به علاوه یک اختلافاتی دارند که خود باید آن را حل کنند.
وی در ادامه افزود:
ما از برخی اعضای پنج بعلاوه یک شروطی را می‌شنویم که اصلا در قالب برجام نمی‌ گنجد.
 اینکه برخی از کشور های پنج به علاوه یک مطرح می‌کنند باید در نشست های آینده کشور های دیگر نیز حضور داشته باشند یا بعضا اعلام می کنند باید در مورد مسائل موشکی ایران هم در مذاکرات صحبت شود به هیچ وجه در چهارچوب گفتگوی جمهوری اسلامی ایران در قالب برجام نمی‌ گنجد.
جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر اعلام کرده هیچ موضوع جدید، هیچ عضو جدیدی غیر از اعضای برجام و موضوعات برجام و بازگشت آمریکایی‌ ها به برجام و همچنین لغو تحریم‌ ها و اجرای مفاد برجام در گفتگو های جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.
آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی هدف جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات و توافق برجام را لغو تحریم‌ ها دانسته و بیان کرد:
ما هدف اصلی خود از مذاکرات را هیچگاه پنهان نکردیم، صریح، آشکار و روشن آن را بیان کردیم و هر نوع گفتگو و مذاکره ای که منجر به لغو تحریم ها و اجرای مجدد برجام به صورت دقیق شود را انجام می‌دهیم اما در غیر اینصورت جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره نمیشود  مذاکره باید به نتیجه برسد و وقت تلف نکند.
در مذاکرات و توافق قبلی آمریکایی‌ ها بدون هیچ دلیل منطقی از توافق خارج شدند و بر خلاف تمام موازین بین‌المللی این اقدام انجام شد، اروپایی‌ ها نیز به وظایف خود عمل نکردند از این جهت برجام متوقف شده اکنون اگر بخواهیم همان برنامه اجرا شود باید دو اشکال آمریکایی ها و تعهدات اروپایی ها حل شود.
 ما به برجام بدهکار نیستیم بلکه جمهوری اسلامی ایران از برجام طلبکار است.
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام پیرامون اظهارات نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی در وین درباره نشست بروکسل تاکید کرد:
 جمهوری اسلامی ایران نشست بروکسل را جایگزین نشست دیگری نکرده و این نشست برای گفتگو پیرامون چارچوب مذاکرات وین است.
ما هم از روسیه و هم از چین انتظار و توقع داریم اجازه ندهند آمریکایی ها با زیاده‌ خواهی‌ ها و رفتار های قلدرمآبانه ی خود و اروپایی ها با تقاضا های بیجای خود مذاکرات وین را با مشکل روبرو کنند.
 در چارچوب توافق برجام مذاکره می شود و هیچ موضوع جدیدی وارد بحث نخواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала