گزارش و تحلیل

آیا گفتگو های بروکسل پیش درآمد جلسه هفتم وین هست؟

© AFP 2023 / JOE KLAMARآیا گفتگو های بروکسل پیش درآمد جلسه هفتم وین هست؟
آیا گفتگو های بروکسل پیش درآمد جلسه هفتم وین هست؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.10.2021
اشتراک
پس از کلی انتظار قرار بر این شده که ایرانی ها روز پنج شنبه جلسه ای با کشورهای 4+1 در بروکسل داشته باشند، که البته برخی آن را به عنوان پیش درآمد جلسه هفتم وین تلقی کردند.
ایرانی ها قبلا شش جلسه بصورت غیر مستقیم با آمریکایی ها در دوران دولت قبل ایران داشتند و در نهایت هم به توافقاتی رسیدند اما آمریکایی ها لحظه آخر همه چیز را به هم زدند تا مجددا ثابت کنند که طرف قابل اطمینانی نمی باشند.
آنهایی که پیگیر جریان مذاکرات وین بودند به خوبی می دانند که ایرانی ها از ابتدا اروپایی ها قبل از شروع مذاکرات وین به ایرانی ها تضمین داده بودند که گفتگو های وین فقط و فقط برای تعیین چهارچوب بازگشت آمریکا به برجام و انجام تعهداتش در برجام می باشد و بنا نیست هیچ بحث دیگری غیر از برجام مطرح گردد.
به زبان ساده کل بحث بر این بود که آمریکایی ها طبق معمول تعهدات خود را زیر پا گذاشته بودند و حالا می خواستند وانمود کنند که چون دولتشان عوض شده رویکردشان هم عوض شده.
البته باز هم اصرار داشتند اول ایران به تعهدات خود عمل کند بعد آنها، یا اینکه به صورت همزمان عمل کنند.
بحث اصلی ایران حول محور این بود که چون آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکردند باید ابتدا با اجرای تعهدات خود حسن نیت شان را با اجرای عملی تعهدات در برجام نشان دهد، با بازگشت یا بدون بازگشت به برجام بعد ایران هم تعهدات خود را اجرا می کند و اگر بنا است آمریکا به برجام برگردد باید دولت جدید آمریکا تعهداتی را ارائه دهد که بعدها آمریکا دوباره تعهدات خود را زیر پا نخواهد گذاشت.
اینکه این دولت آمریکا نمی تواند تعهدی بدهد که دولت بعدی آمریکا را ملزم به اجرا کند از نظر منطقی توسط هیچ کشوری مقبول نمی باشد، چون خود نشان می دهد از همین ابتدا آمریکایی ها برنامه ریزی کرده اند که بعدها باز هم تعهدات خود را زیر پا بگذارند.
خوب با توجه به این شرایط می توان گفت هیچ منطقی وجود ندارد که ایرانی ها حاضر باشند اقداماتی را انجام دهند که برگشت پذیر نباشد، مثل مثلا نابود کردن سانترفیوژ های جدید و یا اورانیوم غنی شده بالای 60% و یا آب سنگین تولید شده و یا ...
باید توجه داشت تنها دلیلی که ایران برجام را پذیرفت این بود که تحریم ها از بالاسر ملت ایران برداشته شود و اگر بنا باشد تحریم ها سر جای خود بماند و یا اینکه شرایطی باشد که ممکن است بنا به سلیقه هر رئیس جمهوری جدیدی در آمریکا بیاید دوباره این تحریم ها را بر ایرانی ها تحمیل کند و دیگر کشورهای امضا کننده توافق هسته ای حاضر نباشند که از این توافق دفاع کنند و در مقابل آمریکا بیاستند و وادارش کنند به تعهدات بین المللی اش عمل کند، پس برای چه ایران باید برجام را اجرا کند؟
طبق تعهدات ایران در معاهده منع انتشار سلاح های هسته ای موسوم به ان پی تی ایران مجاز است چرخه کامل برنامه هسته ای را داشته باشد و همچنین غنی سازی را در هر حدی که نیاز دارد انجام دهد.
اینکه برخی شک و شبهه دارند که شاید ایران بخواهد به سمت تولید تسلیحات هسته ای برود به ایران مربوط نیست، بهتر است آنها به کشورهایی که عضو ان پی تی نیستند فشار بیاورند و نه کشورهایی که عضو ان پی تی هستند.
بهانه عضویت ایران و دیگر کشورها در معاهده ان پی تی این بوده و هست که برنامه هسته ای اش تحت "نظارت" و "حمایت" سازمان بین المللی انرژی هسته ای و مجامع بین المللی باشد.
توجه داشته باشید "نظارت" و "حمایت" نه فقط "نظارت"، وقتی که این سازمان و مجامع بین المللی هیچ حمایتی از برنامه هسته ای ایران فراهم نمی کنند حتی بحث عضویت ایران در ان پی تی هم برای ایرانی ها مورد سوال است که چرا کلا باید عضو آن باشند.
به چه دلیل برخی این حق را به اسرائیل می دهند که به بهانه تامین موجودیت خود حق داشته باشد همه قوانین و مقررات بین المللی را زیر پا بگذارد و دست به هر اقدامی بزند ونه فقط کشورهای منطقه را مورد تهدید قرار دهد بلکه حتی به آنها حمله هم بکند.
وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.10.2021
گزارش و تحلیل
سفر انریکه مورا به ایران
اگر اینگونه است دیگران هم حق دارند برای تامین موجودیت خود دست به هر کاری بزنند.
مشکل موجودیت اسرائیل مشکل ایران نیست، مشکل ذاتی ای است که بر اساس آن اسرائیل بنا شده و تا زمانی که مشکل غصب سرزمین های مردم فلسطین حل نشود مشکل یهودی ها هم حل نخواهد شد.
اما وقتی که هر روز مقامات اسرائیلی ایرانی ها را تهدید به حمله و حتی نابودی ایران می کنند و دشمنان مختلف تاریخی دور تا دور ایران جمع شده اند تا مانند شغال به ایران حمله کنند، بدیهی است که ایران هم برای تامین موجودیت خود باید دست به هر کاری که می تواند بزند.
اینکه آمریکایی ها و اسرائیلی ها و اروپایی ها از طریق توافق هسته ای بخواهند توانمندی های ایران در دفاع از خود را محدود کنند تا زمینه حمله به ایران برایشان فراهم شود یا اینکه آنها نسبت به محبوبیت ایران در منطقه ناراحت هستند و تلاش دارند ایران را وادار کنند تا از مردم منطقه دوری بجوید، خواسته هایی است غیر منطقی که کلا هیچ کشوری در جهان نمی تواند آنها را بپذیرد.
طبق اظهار نظر های برخی مقامات دولت سابق ایران در باره برجام متاسفانه ظاهرا ایران برخی تعهدات را پذیرفته که مثلا مادام العمری است و هیچ کشوری چنین تعهداتی را نمی پذیرد، ظاهرا طرفهای مقابل را به این باور رسانده که شاید می توانند خواسته های غیر منطقی دیگری را نیز به ایران تحمیل کنند.
قطعا آقای باقری هم در ملاقات خود با مقامات 1+4 در بروکسل تصمیم دارد این مسایل را روشن کند و به طرفهای مقابل بفهماند که دولت جدیدی در ایران سر کار است و این دولت بنا ندارد مانند دولت قبل با طرف آمریکایی مدارا کند، اگر بنا است که جلسه هفتم وین برگزار گردد فقط به شرطی برگزار می گردد که همه بنا باشد توافقات خود را به صورت عملی اجرا کنند و طرف آمریکایی طرفی باشد که می تواند تضمین های لازم برای اجرای تعهدات خود را بدهد چون طرف ایرانی طرفی است که می تواند تعهدات لازم برای اجرای تعهدات خود در آینده را نیز بدهد.
به قول معروف اگر آمریکایی ها هنوز بزرگتر های خود را نفرستاده اند، بزرگترها را بفرستند که امضایشان اعتبار دارد و می توانند تصمیم قطعی بگیرند و دست از دقل بازی و وقت کشی بردارند.
مسایل داخلی آمریکا به جامعه جهانی هیچ ربطی ندارد و این مشکل دولت آمریکا است که باید قبل از ورود به هرگونه مذاکرات و یا توافقی حل کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала