گزارش و تحلیل

کوک شدن ساز جدید غرب روی قومی گرایی در منطقه

© REUTERS / Mohamed Abd El Ghanyکوک شدن ساز جدید غرب روی قومی گرایی در منطقه
کوک شدن ساز جدید غرب روی قومی گرایی در منطقه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.10.2021
اشتراک
پس از انقلاب اسلامی در ایران موج اسلام گرایی کل جهان اسلام را فرا گرفت و آمریکایی ها برای مقابله با موج اسلامگرایی به وجود آمده به سمت حمایت از اسلامگرایی تندرو معروف به تکفیری رفتند تا چهره اسلام گرایی را قبل از اینکه بتواند جای پای خود را محکم کند تخریب کنند.
در نتیجه هم چیزی به نام اسلاموفوبیا و یا اسلام ستیزی در جهان رواج پیدا کرد و امروزه هر جای جهان عمل تروریستی ای انجام می شود حتی اگر هیچ ربطی هم به مسلمانان نداشته باشد به اسلام ربط اش می دهند.
البته باید توجه داشت که انقلاب اسلامی در ایران نتیجه چند ماه و یا حتی چند سال تفکر نبوده و بلکه عصاره صدها سال تلاش فیلسوفان و متفکرین و رجال دین اسلامی برای ایجاد حکومت اسلامی بود.
انقلاب اسلامی در ایران هم با بسیاری از تفکر های اسلامی که قبل از آن ظهور کرده بودند همسو بود و به شکلی بسیاری از اینها این انقلاب را نتیجه خواسته های خود که محقق شده بود می دانستند.
وهمین ماجرا خطر بزرگی در قبال برنامه ها و نقشه های آمریکا برای تجزیه منطقه به کشورهای کوچکتر که تا ابد الدهر با هم در جنگ و ستیز باشند به شمار می آمد.
نقشه ای که سال 1974 به دستور کیسینجر توسط برنارد لوئیس تهیه شد و بعدها به عنوان نقشه راه سیاست آمریکا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به حساب می آمد و می آید.
چرا که بیم آن می رفت تا کشورهای منطقه از این پس بر اساس اشتراکات اسلامی به هم بپیوندند و دیگر امکان ایجاد تفرقه میان آنها وجود نداشته باشد.
حال به نظر می آید شرایط اسلاموفوبیا در جهان به حدی رسیده باشد که بسیاری از مسلمانان به جای اینکه به سمت اتحاد بروند به سمت جدایی از آن بروند وحتی در برخی موارد مسلمان بودن خود را انکار و یا مخفی کنند.
در برخی شرایط هم برخی رهبران کشورهای اسلامی تلاش می کنند ظاهر و رفتاری غیر اسلامی از خود نشان دهند تا شاید این مساله به عنوان مدرنیته تلقی شود.
به عنوان مثال مشاهده می کنیم در برخی کشورهای اسلامی امروزه هرگونه رفتارهای مرتبط با تدین ممنوع می باشد حتی در برخی قوانینی تصویب می گردد که مثلا تا 18 سالگی اصلا همه بی دین هستند و کسی حق ندارد به بچه ها آموزش های دینی بدهد.
در برخی کشورهای اسلامی هم تجمع در مساجد به غیر از نماز منع می گردد و برخی کشورها مثل عربستان سعودی که منشأ اسلام به حساب می آید پروژه هایی برای ایجاد شهرک های لهو و لعب مطرح می گردد و بسیاری از قوانین و مقررات اسلامی که از قبل اعمال می شد لغو می گردد.
ایران از تحولات منطقه ای کنار نمیکشد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.10.2021
گزارش و تحلیل
ایران از تحولات منطقه ای کنار نمیکشد
البته قبل از ادامه می خواهم این یاد آوری را کنم که بحث مقاله به هیچ وجه مسایل مذهبی و یا سیاست های اسلامی موجود در کشورها نیست، بلکه بحث استراتژی کلی ای است که امروزه در حال پیاده شدن در منطقه است، می باشد.
به هر صورت به نظر می آید طرح قومی گرایی و تقسیم مردمان منطقه بر اساس اقوام امروزه مجددا روی میز کار دولتمدران آمریکایی قرار گرفته.
این در شرایطی است که عمده کشورهای پیشرفته جهان امروزه دیگر چیزی به نام وابستگی به قوم و یا حتی دین و مذهب خاصی را در ساختار خود ندارد و تلاش دارند مساوات اجتماعی برای همه اقوام و ادیان و مذاهب ملاک حکومت باشد چون می خواهند وحدت ملی ایجاد کنند.
حتی کشورها به سمت ایجاد اتحاد میان همدیگر می روند تا قدرت بیشتری داشته باشند و متوجه هستند که تکیه بر مسایل قومی و مذهبی می تواند ایجاد تشتت و در نهایت ضعف آنها گردد.
شاید بتوان گفت نمونه بارز این جریان ایجاد اتحادیه اروپا که متشکل از صدها قوم و مذهب مختلف از اقوام و مذاهب مختلف اروپایی و حتی غیر اروپایی بوده و می باشد، یک نمونه بارز در این راستا است، که البته آمریکایی ها در تلاش هستند این اتحادیه را نیز از هم بپاشند.
به هر صورت، در حالی که کشورهای اسلامی باید اصولا به سمت اتحاد و همبستگی با هم بر اساس مشترکات دینی بروند امروزه مشاهده می کنیم که بحث قومی گرایی به شدت در حال رشد است و آمریکایی ها و اسرائیلی ها در حال حمایت از جدایی طلبان مختلف در منطقه می باشند.
شاید بارز ترین این جریان هم بحث تلاش برای استقلال اقلیم کردستان در عراق بود که شراره شروع این تفرقه افکنی ها را زد.
حال طرح هایی مانند ترک سازی و عرب سازی در حال رشد می باشند و طبیعتا در مقابل اینها طرح های استقلال کرد ها و فارس ها وعرب ها و بلوچ ها و پشتون ها و هزاره ها و ... تقویت می شود.
شاید بتوان گفت بحث ترک سازی که چند سالی است توسط ترکیه در مناطق مختلف منطقه راه اندازی شده موجبات واکنش اقوام مختلف را نیز فراهم کرده و دیگر اقوام هم به دفاع از موجودیت قومی خود برخواسته اند.
به این ترتیب می توان توقع داشت که به زودی ماجرای قومیت گرایی کم کم در منطقه جای وحدت گرایی بر اساس اصول مشترک اسلامی را بگیرد و درگیری های جدید قومی در منطقه شروع شود و اگر رهبران منطقه هوشیار نباشند این جریان می تواند برای موجودیت همه اقوام منطقه خطر آفرین باشد.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала