گزارش و تحلیل

ایران از تحولات منطقه ای کنار نمیکشد

© Fotolia / Curioso Photographyایران از تحولات منطقه ای کنار نمیکشد
ایران از تحولات منطقه ای کنار نمیکشد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.10.2021
اشتراک
بلومبرگ روز گذشته در گزارشی اعلام ‌کرد دو راننده کامیون ایرانی که در پی‌تنش ها میان ایران و آذربایجان توسط آذربایجان دستگیر شده بودند یک روز پس از گفت‌وگوی تلفنی دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران و جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی‌ اش آزاد شدند.
این در حالیست که کماکان جمهوری اسلامی ایران معتقد است آذربایجان راه نیرو های اسرائیلی به منطفه را باز کرده و جمهوری آذربایجان مصرانه این موضوع را رد میکند.
آقای دکتر ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی به هیچ وجه تغییرات ژئوپلیتیکی منطقه را نپذیرفته و نمی پذیرد، امنیت باید تنها توسط بازیگران منطقه‌ای ایجاد شود و بهتر است کشور های منطقه با نقش آفرینی در کنار یک دیگر بتوانند به این امنیت دست پیدا کنند.
اسرائیلی‌ ها نفس های آخر را می کشند و برای ادامه حیات ننگین خود رو به اقداماتی نظیر اختلاف اندازی در میان کشور های منطقه آوردند.
الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.10.2021
پیام کتبی علی اف به رئیسی
آقای دکتر حسین نوش آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز در این زمینه بیان کرد:
بحث مناقشات میان آذربایجان و ارمنستان موضوعی است که ما خود را در آن دخالت ندادیم این مناقشات چندین دهه است که ادامه دارد و اگر کسی قرار باشد به حریم جمهوری اسلامی ایران کوچکترین تعرض یا نگاه تعرض آمیزی داشته باشد با آن برخورد قاطع می‌کنیم و این مانور خیبر نیز به نوعی هشدار بود که اگر برخی کشور های فرامنطقه ای بخواهند حضور خود را به شکل مزدورانه، مستشار نظامی یا به عنوان عوامل محرک منطقه دنبال کنند ما به شدت برخورد می‌کنیم و کشورهایی که به حمایت برخی از این کشور های نامشروع امید بسته اند، باید متوجه باشند که اشتباه بزرگی انجام می دهند، این کشور ها باید هوشیارانه رفتار کنند و فریب دامهای کشورهای بیگانه به ویژه صهیونیست ها را نخورد صهیونیستها به دنبال مطامع سلطه طلبانه و تجاوزکارانه خود هستند، همسایگان ما باید هوشیار باشند.
وی افزود:
ما به دنبال استفاده از ظرفیتهای کشور های همسایه هستیم اما اگر بخواهند برای تامین منافع خود به بیگانگان چشم ببندند اشتباه بزرگی کرده‌ اند، جمهوری اسلامی ایران با تغییر ژئوپلیتیک مرز ها به شدت مخالف است، ایران کشور مقتدری است که علاوه بر اینکه در امور داخلی سایر کشور ها دخالت نمی کند اما کوچکترین نگاه تعرض آمیزی را چه از سوی کشور های اطراف و چه از سوی کشور های فرا منطقه‌ ای تحمل نمی کند و با قدرت پاسخ می دهد.
آقای دکتر عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران ضمن تاکید بر این نکته که ایران در امور داخلی کشور ها دخالت نمی‌کند اظهار داشت:
  طبیعی است که کشور قدرتمندی مثل ایران که در عرصه های دفاعی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و عقیدتی و نظایر آن سطح بالایی در منطقه دارد نمی تواند خودش را از تحولات منطقه کنار بکشد.
 ما یک کشور جامع، چه از نظر وسعت، چه از نظر جمعیت و چه از نظر مرز ها در منطقه هستیم، ما ۱۵ کشور در همسایگی خود داریم بنابراین نسبت به تحولات منطقه نه تنها بی‌تفاوت نیستیم بلکه به عنوان یک کنشگر فعال عمل می‌کنیم.
 جمهوری آذربایجان و برخی از کشور های کوچک تر منطقه باید به این نکته توجه کنند که آنها همسایه ایران هستند و باید نزاکت های بین‌المللی و حسن همجواری را به خوبی رعایت کنند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک سخن منطقی گفته است که ژئوپلیتیک منطقه باید توسط منطقه حفظ شود و نباید کشور های خارجی اعمال نفوذ کنند، رژیم اشغالگر قدس هم در این منطقه به دنبال دستیابی به اهداف و منافعی است که جمهوری اسلامی ایران آن را مخرب می داند.
ایجاد تنش، در هم زدن صلح و امنیت و نادیده گرفتن مرز های بین‌المللی و بسیاری از مفاهیمی از این دست باید در بالاترین سطح مورد توجه قرار گیرد و بر این اساس کشور آذربایجان باید ملاحظات جمهوری اسلامی ایران را در حرکت ها و یا اقدامات خود کاملاً مورد توجه قرار دهد. بی‌توجهی به رویکرد های ایران پذیرفتنی نیست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала