گزارش و تحلیل

شب شعر حافظ با سفرای خارجی در ایران

© Photo / Soheil Ghanbarzadehشب شعر حافظ با سفرای خارجی در ایران
شب شعر حافظ با سفرای خارجی در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.10.2021
اشتراک
موسسه فرهنگی اکو امسال به مناسبت روز بزرگداشت حافظ، شاعر دوستی، مراسم "شب شعر دیپلماتیک" را برگزار کرد که در آن سفرای کشور های حوزه ی اکو از جمله ترکیه، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان و همچنین سفیر فدراسیون روسیه حضور بهم رساندند و با قرائت اشعاری از حافظ این شاعر نامدار ایرانی را گرامی داشتند.
خواجه شمس الدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی شاعر فارسی‌زبانِ سدهٔ هشتم ه‍.ق از شیراز است.
حافظ از مهم‌ترین اثرگذاران بر شاعرانِ فارسی‌زبانِ پس از خود شناخته می‌شود که در سده‌ های هجدهم و نوزدهم میلادی اشعار او به زبان‌ های اروپایی نیز ترجمه شد و نامش به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت.
حافظ خوانی مادر اژدها + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.05.2020
حافظ خوانی مادر اژدها + ویدئو
در تقویم رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ شاعر مشهور ایرانی نامیده شده‌ است.
موسسه فرهنگی اکو امسال به مناسبت روز بزرگداشت حافظ، شاعر دوستی، مراسم "شب شعر دیپلماتیک" را برگزار کرد که در آن سفرای کشور های حوزه ی اکو از جمله ترکیه، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان و همچنین سفیر فدراسیون روسیه حضور بهم رساندند و با قرائت اشعاری از حافظ این شاعر نامدار ایرانی را گرامی داشتند.
لوان جاگاریان سفیر فوق العاده و تام الاختیار فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران پیرامون حافظ به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
مقدم بر هر چیز بابت این دعوت و از میزبانی سازمان فرهنگی اکو تشکر می کنم، مراسم بسیار مهم است، حافظ و تمامی شعرای ایرانی، تاجیکی و به طور کل فارسی زبان از جمله سعدی و فردوسی شعرای بسیار مشهوری هستند که میراثی بسیار غنی از خود در سطح جهان به جای گذاشته اند که می تواند در زندگی امروز بشر و ایجاد صلح بسیار راهنما باشد.
در ادامه خانم دکتر سوگل مشایخی جامعه شناس و حافظ پژوه ایرانی پیرامون اهمیت حافظ در سطح جهانی بیان کرد:
وقتی گروه موسیقی Coldplay از سعدی می خوانند +عکس، ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2019
وقتی گروه موسیقی Coldplay از سعدی می خوانند +عکس، ویدئو
من بسیار خرسندم که مشاهده می‌کنم حافظ طالبانی چنین عالیقدر دارد، موضوع این برنامه دوستی است معنای اصلی دوستی در اشعار حافظ با عشق آمیخته شده، از دیدگاه حافظ دوستی همان عشقی است که از روز ازل پروردگار مانند نوری در بدن انسان نهاد.
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه
 چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
حافظ و بزرگان ادب فارسی از اختلاف عقاید و مذاهب گذشته بودند و تمام انسانها را با عشق ازلی مشاهده می کردند و امروز این جلوه را از کشور های مختلف در مراسم بزرگداشت حافظ دیدیم که به زبان‌ های مختلف اشعار حافظ را میخوانند.
خانم دکتر سپیده موسوی استاد دانشگاه و حافظ شناس ایرانی نیز اظهار داشت:
دلش به ناله میازار و ختم کن حافظ
که رستگاری جاوید در کم آزاری است
مهمترین مولفه ای که در هوش معنوی مطرح می شود مولفه ای است که انسان به طبع آن به این نتیجه می‌ رسد که به دیگران آزار نرساند، حافظ آنقدر از مردم آزار بودن هراس دارد که حاضر نیست حتی پس از مرگش غباری از مزارش به رهگذار ها برسد.
بسیار مهم است که یک شاعر خط بطلان بکشد بر بسیاری از بدی ها و راه رستگاری جاویدان را آزار نرساندن به دیگران بیان کند
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала