گزارش و تحلیل

چرا هر کاری می کنند، باز هم ایران دست بالاتر را درعراق دارد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / چرا هر کاری می کنند باز هم ایران دست بالاتر را درعراق دارد؟
چرا هر کاری می کنند باز هم ایران دست بالاتر را درعراق دارد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.10.2021
اشتراک
گذشته از همه حرف و حدیث های موجود در باره انتخابات عراق اما نتایج آن نشان داد باز هم جناح هایی که با ایران دوست هستند در عراق از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشند.
نتایج انتخابات عراق نشان داد جناح هایی که با ایران دوست هستند محبوب می باشند، شاید هم به همین دلیل بوده که وزیر امور خارجه ایران آقای امیر عبد اللهیان جزو اولین شخصیت های بین المللی بود که پیام تبریک درباره برگزاری انتخابات در عراق ارسال کرد.
وزیر خارجه ایران: حمایت از عراق از سیاست‌های همیشگی تهران است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.08.2021
وزیر خارجه ایران: حمایت از عراق از سیاست‌های همیشگی تهران است
طبق بر آوردها هیچ جناح سیاسی درعراق موفق نشده اکثریت قاطع پارلمانی را به دست آورد اما خوب طبق همین بر آوردها جناح همسو با آقای مقتدی الصدر توانسته کرسی هایی بیشتر از بقیه گروه ها به دست آورد.
غربی ها امیدوار بودند که همه ائتلاف های همسو و یا دوست ایران در عراق شکست بخورند و با ورود کاندیداهای مستقل به انتخابات کاری کنند تا هیچ گروه یا جناحی نتواند کنترل پارلمان را در اختیار بگیرد و با کاشتن فتنه و تفرقه میان آنها موجبات ازهم پاشیدگی و ناتوانی مجلس عراق برای تشکیل دولت جدید را فراهم کنند.
اگر به نتیجه آرای انتخابات نگاهی بیاندازیم می بینیم علیرغم تغییراتی که در کرسی ها و شاید هم شخصیت های موجود در پارلمان انجام شده ولی عموما به صورت سر جمع جناح های همسو و یا دوست با ایران دست بالاتر را در مجلس بعدی عراق خواهند داشت، و آمریکایی ها که تلاش کرده بودند از طریق موسسات به قول معروف مردم نهاد خود در عراق شرایط سیاسی عراق را به نفع خود تغییر دهند باز هم شکست خورده اند.
فراموش نکنید که آقای مقتدی الصدر جزو اولین شخصیت های شیعه عراقی بود که شخصا سلاح به دست گرفت وبا همپیمانان خود به جنگ آمریکایی ها رفت و بر علیه حضور آمریکایی ها در عراق مبارزه کرد.
هر وقت هم تصویر آقای مقتدی را می بینم تصویری را به یاد می آورم که یکی دو سال پیش آقای مقتدی الصدر در حین حضور در تهران در کنار آیت الله خامنه ای در مراسم عزاداری امام حسین (ع) نشسته، دیدم.
بر عکس بسیاری از القاءات غربی آقای الصدر روابط بسیار صمیمی و تنگاتنگی با ایران و حوزه علمیه قم دارد و بسیاری از اعضای درجه یک خانواده وی در حال حاضر در ایران حضور دارند و ایشان مدام برای دیدن خانواده خود و هماهنگی با مقامات ایرانی به ایران سفر می کند.
انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق برگزار می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2021
انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق برگزار می شود
ایران سالها است، مخصوصا بعد ازجنگ ایران وعراق، دکترینی را در منطقه پیاده می کند که بر اساس آن ایران به دنبال تسلط بر حکومت های کشورهای همسایه یا متحد ایران باشند و یا حد اقل دوست باشند، فقط کافی است دشمنان ایران آنطرف مرز در قدرت نباشند.
امروزه هم همین جریان در عراق رخ داده.
چند سال پیش اسرائیلی ها و آمریکایی ها خیلی تلاش کردند کاری کنند که کردستان ادعای استقلال از عراق کند و هدف اصلی شان این بود تا در نهایت جنگ داخلی در عراق راه بیاندازند.
در آن زمان آنها تصور می کردند چون دولت مرکزی عراق قدرت کافی ندارد و برخی کردها مدعی دوستی و همسویی با اسرائیل بودند و با آمریکا همکاری می کردند پس دیگر کار تمام است و می توانند کردستان را از عراق جدا کنند و آنجا را به پایگاه آمریکا و اسرائیل در منطقه تبدیل کنند.
اما پس از اینکه آنها دو سه سالی تلاش کردند و هزینه کردند شهید سلیمانی به سلیمانیه رفت و طی یک شبانه روز همه نقشه های آنها را به هم زد.
به یاد دارم ایشان را در مراسمی دیدم و ازاو سوال کردم شما که می توانستید نقشه های آنها را به بزنید چرا از اول به هم نزدید؟
وی با شوخی گفت می خواستم حسابی هزینه کنند و عرق بریزند تا داغش به دلشان بماند.
برنامه عراق برای آماده سازی بستر مذاکره ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
برنامه عراق برای آماده سازی بستر مذاکره ایران و عربستان
به هر حال امروزه هم مشاهده می کنیم ایرانی ها صبر کرده اند تا آمریکایی ها و متحدین شان حسابی هزینه کنند و عرق بریزند و در نهایت شکست بخورند تا داغ اش به دلشان بماند.
نکته قابل تامل در این ماجرا هم این است که آمریکایی ها هنوز نمی توانند درک کنند که رابطه ایران با مردم عراق یک رابطه تاریخی است که بخشی از آن به رابطه شیعیان با یکدیگر بر میگردد.
یعنی حتی وقتی درباره کردهای عراق صحبت می کنیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که کردهای عراق و سوریه و ترکیه امتداد کردهای ایران هستند و در واقع کردها به صورت تاریخی یکی از اصیل ترین اقوام ایرانی به حساب می آیند و پیوند کردها با ایران پیوندی تاریخی است که کم از پیوند شیعیان عراق با ایران نمی باشد.
در باره اهل تسنن عراق هم باید گفت علیرغم همه تلاش های متحدین آمریکا برای ایجاد تفرقه میان آنها با ایران هنوز دشمنی با آمریکا برای آنها ارجح تر از دشمنی با ایران است و بخش بزرگی ازعشایر عراق و سوریه و اردن و عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس امتداد همان عشایر عرب ایران می باشند.
ایران موفق شده به خوبی از این شرایط بهره ببرد وحتی می بینیم درجنگ داعش بر علیه مردم عراق ایران به حمایت از ایزدی ها هم برخواست و آنها نیز در جمع گروه های همسو با ایران به مبارزه با داعش که همسو با آمریکا و متحدین اش بود پرداختند.
آمریکا برای جلوگیری از درگیری با ترکیه و ایران از عراق خارج می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2021
آمریکا برای جلوگیری از درگیری با ترکیه و ایران از عراق خارج می شود
حتی شاید برخی به یاد داشته باشند وقتی کوبانی (عین العرب) در شمال سوریه و غرب عراق در محاصره داعش بود و مردم آنجا هیچ حمایتی از هیچ جا دریافت نمی کردند این ایرانیها بودند که از راههای ناهموار خود را به کوبانی رساندند و به مردم آنجا کمک کند.
پس این امتداد مردمان کرد که اصالت ایرانی دارند از ایران به شمال سوریه می رسد.
منظور اینکه این امتداد نفوذ مردمی ایران چیزی نیست که دشمنان ایران درمنطقه بتوانند به راحتی با آن مقابله کنند.
البته در پایان بد نیست تلنگری هم به برخی که فکر می کنند مثلا با حمایت و کمک اسرائیل و ترکیه و... می توانند بر علیه ایران قد علم کنند زد و گوشزد کرد ممکن است روزی به خودشان بیایند و صبح ازخواب بیدار شوند (آنگونه که زمانی آقای بارزانی نقشه های زیادی در سر داشت و صبح از خواب بیدار شد و مجبور شد همه نقشه هایش را کنار بگذارد)، آنها هم صبح ازخواب بیدار شوند و ببینند همه چیز تغییر کرده.
پیوند های مردم منطقه با ایران را به هیچ وجه دست کم نگیرید.
شاید منتظر هستند که شما هم حسابی هزینه کنید وعرق بریزید تا داغ اش حسابی به دلتان بماند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала