گزارش و تحلیل

رضایی: سخنان دو پهلوی وزیر اقتصاد در مجلس

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / صحن مجلس شورای اسلامی ایران
صحن مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2021
اشتراک
شورای رقابت با هدف تسهیل ‌کنندگی فعالیت بخش خصوصی و عرصه اقتصادی و نوعی عامل برای کاهش ریسک در این بخش شکل گرفت تا بخش خصوصی برای ورود به بازار نگران انحصارات و رقبای انحصارگر خود نباشد.
اما امروز کارکرد شورای رقابت کمی نسبت به شروع آن تغییر کرده، در صنعت خودروسازی برای مثال شورای رقابت بر باور بسیاری بدون در نظر گرفتن واقعیت بازار خودرو قیمت گذاری های دستوری انجام می دهد که باعث تنش های فراوانی در بازار خودرو و به ویژه افکار عمومی می شود.
آقای دکتر علی رضایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
بنده نه تنها به عنوان یک نماینده مجلس بلکه به عنوان یک کارشناس مسائل اقتصادی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ایران مخالف قیمت‌ گذاری های صوری هستم، قیمت‌ گذاری صوری همانطور که از نامش مشخص است بدون کارشناسی و بررسی گذاشته میشود و جامعه و نظام عرضه و تقاضا این قیمت گذاری های صوری را نمی پذیرد، ما در مجلس اعلام کردیم واردات خودرو تا جایی که به تولید داخل آسیب نرساند، انجام شود.
وی در ادامه افزود: بعضی از مردم درآمد و دارایی بیشتری دارند و تقاضای خرید خودرو های باکیفیت تری را می کنند.
عراق، خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت پایین نپذیرفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2021
عراق، خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت پایین نپذیرفت
برخی نیز بر این باورند انحصار خودرو در اختیار دو خودروساز داخلی است و جنس‌ های آنها کیفیت لازم را ندارد و قیمت گذاری های شورای رقابت نیز با کیفیت محصول تطابق ندارد، شورای رقابت باید وضعیت کف بازار را بررسی کند نه اینکه دستوری را برای کل کشور صادر کند.
 بنابراین قیمت گذاری های صوری نمی تواند افکار عمومی را قانع کند در این زمینه قطعاً باید تجدید نظر صورت بگیرد و راهکاری ارائه کرد تا مردم از نارضایتی فعلی خارج شوند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر قیمت گذاری های غیر واقعی شورای رقابت اظهار داشت:
 اکنون قیمت خودرو به صورتی است که مردم را ناراحت کرده، شورای رقابت نیز قیمت گذاری هایی نا همخوان با کف بازار انجام میدهد و هنگامی که بحث واردات مطرح می‌ شود عنوان می‌ کنند که سیاست نظام با واردات همخوانی ندارد اما حرف ما این است که واردات باید تا جایی که به تولید داخل صدمه‌ ای وارد نشود و نیروی کار ایرانی بی کار نشود وجود داشته باشد.
آقای دکتر علی رضایی مخالفت با واردات خودرو را به قیمت تصادفات فراوان جاده‌ ای در ایران دانست و بیان کرد:
واردات خودرو به چه قیمت انجام نشود؟
به این قیمت که اکنون اکثر تصادفات جاده ای با استعلام از پلیس راهور مربوط به خودرو های بی کیفیت به طور خاص مانند پراید، پژو و سمند است.
بسیاری سرمایه برای خرید خودرو های به روز و با کیفیت خارجی را دارند چرا باید آنها را برای خرید محدود به خودرو های داخلی کنیم، به شرطی که واردات صدمه‌ ای به تولید داخل و اشتغال کارگران ایرانی وارد نکند باید به صورت محدود وجود داشته باشد.
متاسفانه وزیر اقتصاد در کمیسیون دو پهلو صحبت کرد، اعلام کرد واردات خوب است اما نه الان، پس از وزارت من، این صحبت هیچ مفهومی ندارد ما باید به مردم واقعیت‌ ها را اعلام کنیم باید تعیین کنیم واردات خوب است یا بد اگر ملاحظه می‌کنیم که مردم با قیمت گذاری هایی که انجام می‌شود قانع نمی شوند این یعنی ما در قیمت‌ گذاری های صوری مشکل داریم باید به حال آن فکری‌ کنیم.
وی تاکید کرد:
مجلس در کمیسیون های اقتصادی باید راهکار ارائه دهد ما باید رضایت مندی حداقلی مردم را داشته باشیم، مردم از قیمت بالای خودرو های بی کیفیت داخلی ناراضی هستند و این یک واقعیت اجتناب ناپذیر است و باید به حال آن اندیشید و راهکار ارائه داد، یا کیفیت خودرو بالا برود یا باید به صورت محدود واردات انجام شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала