گزارش و تحلیل

پیمان منع جامع آزمایش‌ های هسته‌ ای اولویت مجلس ایران نیست

© Sputnikپیمان منع جامع آزمایش‌ های هسته‌ ای اولویت مجلس ایران نیست
پیمان منع جامع آزمایش‌ های هسته‌ ای اولویت مجلس ایران نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.09.2021
اشتراک
پیمان منع جامع آزمایش‌ های هسته‌ ای در ۲۰ شهریور ۱۳۷۵ به عنوان یک معاهده چند جانبه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید و از اواخر سپتامبر همان سال برای امضا در دسترس قرار گرفت.
اسپوتنیک - بر اساس این پیمان کشور های عضو از هرگونه انفجار هسته‌ ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل کشور عضو منع می‌ شوند و یکی از مهمترین ملزومات اجرای این پیمان، استقرار سامانه‌ های نظارت بین‌ المللی از جمله ایستگاه‌ های لرزه‌ نگاری فراصوت است.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.09.2021
اولتیماتوم رهبر فلسطین به اسرائیل
تاکنون بیش از ۱۶۰ کشور این معاهده را امضا و به تصویب مجالس خود رسانده‌ اند. اما برای اجرایی شدن آن لازم است که ۴۴ کشور نام برده در پیوست ۲ این پیمان، آن را تصویب کنند که از این تعداد، هنوز ۸ کشور (ایران، آمریکا، هند، مصر، چین، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل) این اقدام را عملی نکرده‌اند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به دلیل بدبینی به پیمان هایی که جامعه جهانی به ویژه کشور های غربی با ایران داشته و بد عهدی هایی که در این پیمان ها مشاهده کرده قصدی برای تصویب این پیمان ندارد.
دکتر محمد جواد جمالی نوبندگانی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی و عضو سابق هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: این پیمان باید با همکاری تمام کشور های جهان انجام شود اگر در منطقه‌ ای، کشوری این پیمان را به تصویب نرساند اثر بخش نخواهد بود، مانند اسرائیل که نه تنها این پیمان را به تصویب نرسانده، عضو ان پی‌ تی نیست و صد ها سلاح اتمی دارد و تاکنون هیچ گونه سوال و جوابی نیز از طرف آژانس پیرامون این موضوع صورت نگرفته و هیچگونه بازدیدی هم صورت نگرفته است.
آیا می شود در منطقه پرآشوب و پر التهابی مانند خاورمیانه که رژیم صهیونیستی در آن به انبار سلاح های هسته ای تبدیل شده توقع داشت سایر کشور ها به این پیمان بپیوندند و یا حتی کشورهایی که در این پیمان حضور دارند اطمینان داشته باشند که این پیمان اثربخش باشد.
اختصاص یک میلیارد دلار از سوی کنگره برای گنبد آهنین اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2021
اختصاص یک میلیارد دلار از سوی کنگره برای گنبد آهنین اسرائیل
آمریکایی‌ ها که سابقه بمباران‌ های اتمی هیروشیما و ناکازاکی را دارند زیر دریایی های هسته ای خود را در منطقه قرار داده اند، متاسفانه درست است آمریکایی‌ ها از نظر جغرافیایی از خاورمیانه دور هستند اما از لحاظ تسلیحاتی کاملاً در منطقه حضور دارند، اخبار نیمه موثقی نیز وجود دارد که سعودی‌ ها در حال انجام برخی مسائل هسته ای با کوشنر داماد ترامپ هستند که می تواند بسیار نگران کننده باشد.
 همچنین اخباری از ایجاد شهر زیرزمینی هسته‌ ای در امارات با همکاری رژیم صهیونیستی است که باز هم موجب نگرانی منطقه است و دیگر کشور ها نیز در شبه قاره هند رقابت هسته‌ای دارند.
تمام این کشور ها در اطراف ایران هستند جنوب خلیج فارس، شرق ایران و بخش همسایگی ناتو با جمهوری اسلامی ایران تماما دارای سلاح های هسته‌ ای هستند.
اگر چه ما این پیمان را تصویب نکرده ایم اما هنگامی که به جغرافیای نظامی منطقه بنگریم متوجه می شویم ایران کاملاً به وسیله دارندگان سلاح های هسته ای و یا کشورهای در حال تولید سلاح هسته‌ای محاصره شده است.
عضو سابق هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین اظهار داشت: رهبر ایران اعلام کرده که موضوع تولید و استفاده از سلاح‌ های هسته‌ ای حرام است، این طنز تلخی است که آمریکایی ها در حال حاضر به عنوان تنها استفاده کننده از سلاح هسته‌ ای در جهان هستند اما کماکان در حال تولید و انباشت بیشتر این سلاح ها هستند و همچنین چندین بار پیمان هایی را حتی با روسیه منعقد کردند و از آن پیمان ها بیرون آمدند و آنها را رعایت نکردند، همچنین در معاهده‌ ای که مورد اعتراض فرانسه نیز بود آمریکایی‌ ها زیردریایی‌ های هسته‌ ای به اسرائیل فروختند تا تنش را به سمت شرق آسیا و نزدیکی چین منتقل کنند.
هاآرتص: اسرائیل باید از ایران به آمریکا پناه ببرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.09.2021
هاآرتص: اسرائیل باید از ایران به آمریکا پناه ببرد
این موارد اقدامات خطرناکی است که صرفاً با تصویب این پیمان در مجالس حل نمی شود، اقدامی که باید صورت بگیرد خلع سلاح و ممانعت از تولید و اشاعه سلاح های هسته ای به صورت جدی است که متاسفانه هر روز نیز این موضوع رو به افزایش است، من بر این باورم که کشور ها مشاهده می کنند، کشور های قدرتمند و دارای سلاح‌ های هسته‌ ای اقدام خاصی انجام نمی‌دهند آنها نیز برای تصویب این پیمان ترغیب نمی شوند.
وی خاطر نشان شد: با توجه به دلایل بالا قطعاً تصویب این پیمان برای مجلس ایران اولویت نخواهد بود، در چند سال گذشته آژانس بین المللی ۱۵ بار اعلام کرده که ایران هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ ای خود ندارد اما مشاهده می کنیم با توجه به اینکه سه کشور اروپایی انگلستان، آلمان و فرانسه با آقای بایدن در موضع‌ گیری پیرامون برجام همسو می‌ شوند آژانس نیز موضع فنی خود را رها کرده و بحث را سیاسی می کند.
برجام نمونه بارز و بد عهدی آمریکایی‌ ها است و اقدامات ترامپ و بی عملی اروپایی ها باعث بدبینی نسبت به تصویب چنین مواردی در مجلس ایران خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала