گزارش و تحلیل

سیاست ایران، بازگشت متقابل به توافق برجام

© AP Photo / Ronald Zakسیاست ایران، بازگشت متقابل به توافق برجام
سیاست ایران، بازگشت متقابل به توافق برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.09.2021
اشتراک
سیاست ایران اینگونه است که اگر طرف مقابل به برجام بازگردد، ایران نیز آمادگی بازگشت به برجام را دارد و در سیاست تهران تغییری ایجاد نشده است.
اسپوتنیک - دولت آمریکا متعهد است که در مورد پرونده هسته ای تهران در وین مذاکره کند، نه اینکه به این منظور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نشستی جداگانه بین آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران برگزار کند.
آمریکا می خواهد درباره پرونده هسته ای ایران در وین بحث کند نه در جلسه وزرا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.09.2021
آمریکا می خواهد درباره پرونده هسته ای ایران در وین بحث کند نه در جلسه وزرا
پیش از این گزارش شده بود که امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مذاکرات دو جانبه ای با همتایان آلمانی، چینی، فرانسوی، انگلیسی و روس خود برگزار می کند.
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: روز سه شنبه با عبداللهیان ملاقات می کند و او را "تحت فشار" قرار می دهد تا در اسرع وقت مذاکرات وین را از سر بگیرد.
فواد ایزدی، کارشناس مسایل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این خصوص با خبرنگار اسپوتنیک به گفتگو پرداخت.
جمهوری اسلامی ایران همانطور که پیش از این اعلام کرده بود و در دولت آقای رئیسی نیز تکرار شده است، سیاست ایران اینگونه است که اگر طرف مقابل به برجام بازگردد، ایران نیز آمادگی بازگشت به برجام را دارد و در سیاست تهران تغییری ایجاد نشده است.
مشکلی که وجود دارد این است که آمریکا قصد ندارد به متن فعلی برجام بازگردد و خود آنها نیز بر این موضوع اذعان دارند و خواستار یک توافق طولانی تر و قوی تر هستند.
توافق طولانی تر به این معنی است که بخش های از توافق برجام که بازه زمانی دارند و بعنوان مثال پس از 8 سال به پایان می رسند را به 10 سال یا بیشتر تغییر دهند و قویتر به معنی فراتر از بحث های هسته ای است که در گفته های رهبر ایران بود، که آنها خواستار این هستند که در متن توافق نوشته شود که ما در حوزه منطقه هم گفتگو می کنیم. گفتگو می کنیم هم به این معنی است که ایران به ما امتیاز بدهد، فراتر از بحث های هسته ای امتیاز می خواهد.
دلیل اینکه مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسیده، زیاده خواهی آمریکایی ها بوده است و چیزهای فراتر از برجام می خواهد. اپر این زیاد خواهی ها را کنار بگذارند و حاضر شوند به متن فعلی برجام بازگردند، ایران نیز می تواند به برجام بازگردد و در غیر اینصورت توافقی صورت نمی گیرد.
اصلی ترین دلیلی که ایران و آمریکا نمی توانند به صورت مستقیم با یکدیگر گفتگو کنند، ناشی از تجربه قبلی بوده است، در دوره های پیش که دو کشور بصورت مستقیم مذاکره کردند، آمریکایی ها از این مذاکره برای اعمال فشار استفاده می کنند و برای اینکه فشار اعمال نشود، اصلا مذاکره مستقیم صورت ندهیم.این بی اعتمادی است که در ایران در برابر آمریکا ایجاد شده تنها مختص ایران نیست و فرانسه هم نسبت به عملکرد آمریکا اعتراض دارد و سبکی در سیاست خارجی آمریکا وجود دارد که نگاه آنان یکجانبه گرایانه است و نه با دوستان خود می توانند تعامل کنند و نه با کشورهایی همچون ایران و این مشکل اصلی است.
اما در اجلاس نیویورک، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران سخنرانی خواهند داشت و مواضع ایران در این سخنرانی ها مطرح می شود. برخی از نکاتی که رئیس جمهور در نشست شانگهای مطرح کرده بود، در حوزه سیاست خارجی تکرار خواهد شد و سخن ایران در حوزه سیاست خارجی در خصوص مذاکرات آمادگی وجود دارد، اما برای بازگشت به متن برجام و نه موضوع دیگری و بحث های نگاه به آسیا و همسایگان می تواند از جمله موضوعات و اولویت های ایران در سیاست خارجی باشد که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала