گزارش و تحلیل

در شانگهای چه میگذرد

© Sputnik / Michael Klimentyevدر شانگهای چه میگذرد
در شانگهای چه میگذرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.09.2021
اشتراک
در نشست وزرای امور خارجه چهار کشور از تشکیل دولتی فراگیر و با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت کردند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران در حاشیه اجلاس سران شانگهای، نشست چهار جانبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و پاکستان برگزار شد.
رئیسی: ایران حضوری فعال در سازمان شانگهای خواهد داشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.09.2021
رئیسی: ایران حضوری فعال در سازمان شانگهای خواهد داشت
افغانستان عاری از تروریسم، عاری از مواد مخدر و عاری از تهدید علیه همسایگان از دیگر محورهای مباحث این نشست بود.
در این نشست از برگزاری دور بعدی اجلاس همسايگان افعانستان که قرار است با حضور وزرای امور خارجه کشورهای همسایه به علاوه روسیه در اواخر مهر ماه در تهران تشکیل شود، استقبال شد.
همچنین دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور جمهوری اسلامی ایران، در آستانه برگزاری بیست و یکمین اجلاس سران شانگهای در تاجیکستان امروز با وانگ ایی وزیر امور خارجه چین، دیدار و گفتگو کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن تاکید بر آسیا محور بودن سیاست خارجی دولت سیزدهم، بر عزم جمهوری اسلامی ایران بر پیشبرد روابط با چین بر اساس موافقتنامه همکاری های ۲۵ ساله بعنوان نقشه راه دو کشور تاکید کرد.
دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به موضوعات چندجانبه همکاری جمهوری اسلامی ایران با چین، ضمن قدردانی از مواضع حمایت کننده دولت چین از رویکرد ایران، آمریکا را متهم اصلی تضعیف برجام و همکاری های هسته ای کشورمان دانست.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مواضع غیر سازنده آمریکا در قبال موضوع هسته ای ایران تاکید کرد: کاخ سفید باید یاد بگیرد در مقابل ملت ایران، از لحن تهدید آمیز استفاده نکند.
دکتر امیر عبداللهیان خروج مفتضحانه امریکا از افغانستان بدنبال اشغال چندین ساله این کشور را نمونه ای دیگر از یکجانبه گرایی غیرسازنده امریکا دانست که اثرات نامطلوب آن متوجه همسایگان افغانستان گردیده است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ایجاد دولت فراگیر در افغانستان با مشارکت همه اقوام را تنها شکل مطلوب آینده سیاسی این کشور اعلام کرد.
دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به همکاری های ارزشمند دو کشور در مبارزه با کرونا، از همکاری های گسترده دولت چین با ایرن در ارسال محموله های واکسن که در پی گفتگوهای روسای جمهور دو کشور صورت پذیرفت، قدردانی نمود.
وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار بر همکاری های دو کشور در موضوعات بین المللی و از جمله حمایت چین از عضویت دائم ایران در شانگهای تاکید کرد.
وی اجرای موافقتنامه همکاری های ۲۵ ساله دو کشور را بعنوان نقشه راه مهم روابط دو کشور دانسته و بر عزم چین در توسعه همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود.
وزیر امور خارجه چین استمرار رایزنی دو کشور در خصوص آینده سیاسی افغانستان را خواستار شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала