گزارش و تحلیل

دیوار مرزی ترکیه و ایران سدی نامطمئن

© Sputnik / Mohamad Marufدیوار مرزی ترکیه و ایران
دیوار مرزی ترکیه و ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.09.2021
اشتراک
ترکیه همچنان برای جلوگیری از ورود مهاجرین غیرقانونی به این کشور به دیوار کشی با مرز ایران ادامه می دهد.
اسپوتنیک - سلیمان سویلو، سرپرست وزارت امور داخله ترکیه، گفت: مقامات ترکیه برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی از افغانستان به ساخت دیوار مدولار در مرز با ایران ادامه می دهند، بیش از ۲۲۰ کیلومتر در حال حاضر ساخته شده است.
ترکیه ۲۲۱ کیلومتر دیوار در مرز با ایران ساخت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.09.2021
ترکیه ۲۲۱ کیلومتر دیوار در مرز با ایران ساخت
سرپرست وزارت امور داخله ترکیه تصریح کرد: ما کار ساخت دیوار در بقیه مرز با ایران به طول ۲۴۲ کیلومتر در استان وان را آغاز می کنیم که به ۲۲۱ کیلومتر موجود اضافه می کنیم. بنابراین، مرز خود را با ایران تقویت می کنیم.
در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با پیرمحمد ملازهی، استاد ارشد و کارشناس مسائل افغانستان، پاکستان و هند به گفتگو نشسته است.
واقعیت این است که با توجه به وسعت مرزهای شرقی ایران و دشت بودن این مناطق، به معنی واقعی قابل کنترل نیست، علاوه براین، افرادی که در مرز زندگی می کنند، کم بیش دارای فرهنگ و زبان مشابه هستند و دارای خصوصیاتی مشترکی هستند و فقط "هزاره ها" قابل تشخیص هستند و بقیه افراد قابل تشخیص هم نیستند. درست است که ایران تلاش می کند مرزهای خود را کنترل کند ولی واقعیت این است که آنها به صورت غیرقانونی وارد می شوند و پس از ورود به ایران، شناسایی آنها سخت است و به راحتی توسط افرادی که پول های هنگفتی دریافت می کنند، از راههای غیرقانونی آنها به مرز ترکیه می رسانند که وارد این کشور شوند.
واقعیت این است که دست دولت ایران خیلی باز نیست که بتواند در این شرایط بحرانی که افغانستان قرار دارد و افراد بسیاری می خواهند از افعانستان خارج شوند، جلوی آنها را بگیرد.
البته برخی از این پناهندگان در مناطق مختلف ایران سکونت اختیار می کنند. اما نسل جوان انگیزه آنها بیشتر به سمت اروپا است و ترکیه را نیز بعنوان یک گذرگاه نگاه می کنند و هر طور که هست تلاش می کنند که خود را به اروپای غربی برسانند.
یک تخیل در میان افغان ها وجود دارد که آنجا زندگی بهتر است، کار هست و حتی اگر کار هم نباشد، یک نوع تامین اجتماعی وجود دارد و به پناهندگان مبلغی تعلق می گیرد و به نظر من این تبلیغات نیز در نسل جدید افغانستان تاثیر گذاشته و این است که موج شدیدی از مهاجرین به طرف ترکیه در شرایط کنونی افغانستان مشاهده می کنیم.
در خصوص دیوار مرزی ایران و ترکیه باید اشاره کرد که ترکیه مناطقی را دیوار کشی می کند که اگر فردی بخواهد به طور معمول از این مناطق عبور کند، این دیوار می تواند مانع شود. اما در ترکیه نیز جاهایی وجود دارد که مناطق کوهستانی است و می توان از آن عبور کرد.
به نظر این دیوار در ابتدا برای جلوگیری از ورود مهاجرین به این معنا نبوده و بیشتر هدف آن "پ ک ک" و گروه های کردی بود که با ترکیه می جنگند.  ولی در حال حاضر ترکیه احتمالا پیش بینی می کند که موج جدیدی از مهاجرت و حتی پس از اینکه حکومت طالبان تثبیت شود، از سمت ایران به طرف این کشور سرازیر شود. این پیش بینی ها در واقع کم و بیش وجود دارد، با توجه به شرایط افغانستان، بحران اقتصادی شدید و نارضایتی مردم از شرایط بوجود آمده، مردم سعی می کنند اقدام به مهاجرت کنند.
از این رو ترکیه این پیش بینی را دارد که ممکن موج مهاجرت رخ بدهد و ایران نتواند و یا اینکه نخواهد آنرا کنترل کند و اجازه بدهد که از مرز رد شده و وارد ترکیه شوند.
مرز طولانی و دشت هایی که بین ایران و افغانستان وجود دارد و موانع طبیعی همچون کوه و رودخانه به آن شکل وجود ندارد و افغانهایی که می خواهند وارد خاک ایران شوند، به راحتی به خواسته خود می رسند و با توجه به اینکه مهاجرانی از قبل در ایران حضور دارند، این افراد در منازل آنها ساکن می شوند و از اینرو دیگر شناسایی نمی شوند و سپس راهی کشورهای دیگر می شوند.
به نظر من از تدابیری که ایرانی ها می توانند داشته باشند، ایجاد اردوگاه هایی در مرز افغانستان تحت نظارت و تامین مالی سازمان ملل است تا پناهندگان در این اردوگاه ها اسکان دهند و بتوان امنیت آنها را نیز تامین کرد و یا اینکه ایران در داخل این کشور اردوگاهی را ایجاد کند و مهاجرین را در این اردوگاه ها نگهداری کرده و مانع پخش شدن آنها شوند و اگر فردی به صورت قانونی توانست ویزای ترکیه و یا هر کشور دیگری را دریافت کند، اجازه داده شود که از طریق قانونی خارج بشوند. اما در واقع قاچاق انسان و مواد مخدر تبدیل به یک حرفه شده است و افرادی به راحتی با دریافت پول افراد را از راه های فرعی و راه هایی که بلد هستند به مرز ترکیه می رسانند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала