گزارش و تحلیل

رد پای آمریکا در مشکلات افغانستان

© REUTERS / Brendan McDermidرد پای آمریکا در مشکلات افغانستان
رد پای آمریکا در مشکلات افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.09.2021
اشتراک
افغانستان کماکان شاهد تظاهراتهایی در خیابانهای این کشور است، تظاهرات هایی که در اعتراض به دخالت کشور های بیگانه در امور داخلی افغانستان انجام می شود.
در این میان طالبان کابینه دولت موقت خود را معرفی کرده کابینه ای که نه برای کشور های همسایه و جهان و نه حتی برای مردم افغانستان خوشایند نبوده است.
آقای دکتر ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تحولات افغانستان اصرار بر گفتگو های بین الافغانی داشته و همچنان نیز مصر است مسیر آینده افغانستان از طریق تفاهم، هماهنگی، تعامل گروهها و جریانات بین الافغانی باشد.
 دولت جدید افغانستان نیز باید بر مبنای همین رویکرد شکل می گرفت، باور ما این است که اگر این اتفاق نیفتاد و گروهها و جریانات افغان که در سرنوشت آینده افغانستان باید نقش آفرین باشند در کنار یکدیگر نباشند و صرفاً برخی گروهها و اقوام افغان بخواهند دولت آینده افغانستان را تشکیل دهند زمینه پیشرفت و تامین امنیت افغانستان که یکی از موضوعات مهم است فراهم نمی‌شود، لذا با این نگاه باید دولت متشکل از کلیات جریانات و گروه ها وجود داشته باشد و این از نواقص ترکیب دولت جدید است.
آقای دکتر ابراهیم عزیزی دخالت بیگانگان در امور افغانستان را مانعی بر رقم خوردن آینده‌ ای روشن برای این کشور دانسته و بیان کرد: ما بر این باوریم دخالت بیگانگان به ویژه کشورهایی که نتوانستند در طول سالیان طولانی به مردم افغانستان کمک کنند و برای اهداف شوم خود وارد افغانستان شدند نمی تواند آینده افغانستان را تامین کند، گروه های افغان باید به جد مانع هرگونه دخالت بیگانگان در افغانستان شوند.
چرا آمریکا سعی دارد قلب آسیا را کنترل کند؟   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.09.2021
گزارش و تحلیل
چرا آمریکا سعی دارد "قلب" آسیا را کنترل کند؟
وی در ادامه افزود: ما بر این باوریم همه گروه ها باید پای میز گفتگو بنشینند و مذاکره کنند تمام این گروه‌ ها باید بر سر منافع افغانستان تعامل کنند و خشونت، درگیری و تظاهرات‌ های خیابانی به هیچ وجه تامین‌کننده منافع مردم زجر کشیده افغانستان نیست به همین جهت جمهوری اسلامی ایران معتقد است که باید گروه ها اسلحه را کنار بگذارند و با زبان گفتگو، مفاهمه، تعامل، هماهنگی و بر مبنای منافع مردم افغانستان هر چه زودتر وارد مذاکرات عملی شوند و زمینه صلح، آرامش و امنیت خود و منطقه را فراهم کنند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دخالت های آمریکا در نا آرامی های اخیر افغانستان را قطعی توصیف کرد و اظهار داشت: حضرت امام زمانی فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است، این جمله واقعاً برای همان مقطع و همان زمان از تاریخ و صرفاً برای ایران نیست، آمریکا شیطان بزرگ است که تلاش می‌کند تا با نابود کردن منافع سایر کشور ها و با بهره‌گیری از ذخایر آنها و با جنگ های مستقیم و نیابتی منافع خود را تامین کند، ما همچنان ردپای آمریکایی‌ ها را در تحولات افغانستان می‌بینیم و افغانستان باید تلاش کند آمریکایی‌ ها نتوانند علی‌رغم این که فرار خفت باری انجام دادند دخالت های خود را در این کشور ادامه دهند.
 افغانستان برای آمریکا، ویتنام دوم بود و آمریکا سعی دارد تا با اقدامات جایگزین، ایجاد تفرقه و اختلاف میان گروه های افغان و نقشه های شیطانی، زمینه رسیدن به اهداف خود را فراهم کند.
 قطعا آمریکایی ها یکی از اضلاع جدی حوادث ناراحت کننده اخیر در افغانستان هستند.
آقای دکتر ابراهیم عزیزی در ادامه افزود: ایران خواهان استقلال، تمامیت ارضی افغانستان و آرامش در افغانستان است؛ ایران طالب صلح و ثبات افغانستان است و از هر اقدامی که زمینه‌ساز صلح، ثبات، امنیت، رشد و شکوفایی آینده افغانستان باشد و زمینه بازگشت مهاجرین افغانستان را که در طول سالها جنگ از کشور خود متواری شدند فراهم کند استقبال می‌کند.
وی همچنین تاکید کرد: گروه های افغانستانی حتماً باید به این درک مشترک از مشکلات مشترک برسند اگر به این درک برسند که گرفتاری‌ های مشترکی دارند و بزرگترین آنها امروز سختی هایی است که به مردم افغانستان وارد شده قطعاً می‌تواند زمینه ساز یک تصمیم خوب و آینده دار برای مردم افغانستان باشد.
جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که در همه شرایط در کنار مردم افغانستان است از ابتدای تحولات افغانستان همواره چتر حمایت خود را برای مردم افغانستان گشوده، ما معتقدیم مشکلات افغانستان بیش از اندازه هم کشور، هم ملت افغانستان و هم همسایگان آن را آزار می دهد و باید حل و فصل شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала