گزارش و تحلیل

آمریکایی ها با دستور کار عملیاتی به وین بیایند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.09.2021
اشتراک
خطیب زاده: هیچ طرفی اشتباه محاسباتی نکند و به سمت این روند که مذاکرات وین تحت تاثیر قرار بگیرد نرود،
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون مذاکرات وین و سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ ای به جمهوری اسلامی ایران گفت: «در خصوص موضوعات فنی میان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و سازمان انرژی اتمی در ایران توسط سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته خواهد شد، اجلاس پیش روی شورای حکام یک اجلاس و نشست عادی است.
 امروز بار دیگر تاکید می کنم هیچ طرفی اشتباه محاسباتی نکند و به سمت این روند که مذاکرات وین تحت تاثیر قرار بگیرد نرود، استفاده سیاسی از بستر فنی آژانس پاسخ متفاوتی از سوی تهران در پی خواهد داشت. روابط ایران و آژانس بسیار محترمانه و فنی است امیدواریم دیگر کشورها دخالتی در این مفاهمه نکنند».
واکنش ایران به جدیدتین بیانیه آژانس انرژی هسته ای  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2021
واکنش ایران به جدیدترین بیانیه آژانس انرژی هسته ای
وی افزود: «اصل گفتگو های وین قطعاً انجام خواهد شد و ایران هم در سطوح مختلف این اجماع حاکمیتی را بارها اعلام کرده که مذاکراتی که برای اطمینان از اجرای بی کم و کاست تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بین ایران چهار به اضافه یک آغاز شده ادامه خواهد یافت.
 این گفتگو ها باید تامین کننده منافع عالی مردم و منافع ایران که در چند سال گذشته با نقض مکرر آمریکا و بی عملی اروپا مکدر شده باشد، این مذاکرات باید بستری برای اجرای برجام باشد برای این هدف ما لحظه‌ ای برای مذاکره تعلل نخواهیم کرد.
در خصوص ادامه مذاکرات توسط رییس جمهور و وزیر محترم امور خارجه کاملاً روشن است مجددا تاکید می کنم طرف آمریکایی باید بداند با ذهنیت دولت ترامپ نمی‌توان نتیجه ای جز شکست حداکثری داشت باید با دستور کار واقعی و اجرای بی کم و کاست برجام به این مذاکرات ورود کرد، این آن چیزی است که می تواند همه ما را به نتیجه برساند».
آقای دکتر سعید خطیب زاده ضمن تاکید بر این نکته که آمریکا از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ خارج شده و تعهدات خود را نقض کرد اظهار داشت: «این ایران نبود که برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ خارج شد و تعهدات خود را نقض کرده است این ایالات متحده بوده که نه تنها برجام را نقض کرده و از آن خارج شده بلکه تمام تلاش خود را کرد تا هرکسی که به برجام پایبند بود مورد تحریم قرار دهد ایران همواره در میز برجام بوده و این ایالات متحده است که اکنون باید مجوز ورود به این اتاق را از ما بگیرد آمریکایی ها باید جایگاه خود را بدانند سال‌ ها است که به مردم ایران ظلم میکنند و جمهوری اسلامی ایران تا ابد منتظر این نمی ماند که آمریکا با اهرم غیرقانونی و ظالمانه تحریم فشار را بر مردم ایران وارد کند.
سیاستمدار مشهور روس: اقتصاد آمریکا یک حباب بزرگ مالی است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.09.2021
سیاستمدار مشهور روس: اقتصاد آمریکا یک حباب بزرگ مالی است
 این پنجره برای واشنگتن محدود است امیدوارم مقامات آمریکایی بدانند وقتی به وین می‌آیند با دستور کار عملیاتی بیایند».
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون موضع گیری رژیم صهیونیستی در قبال تجارت سوخت ایران با لبنان بیان کرد: «‏اینکه رژیم صهیونیستی در خرید و فروش ساده محصولاتی که مردم لبنان به آن نیاز دارند چنین ورود می‌کند نشان‌ دهنده این است که توطئه در پشت پرده برای جنگ، خونریزی و بحران در لبنان توسط این رژیم در جریان بوده.
جمهوری اسلامی ایران تا مادامی که شخصیت‌ ها، تجار و دولت لبنان تمایل به خرید محصولات و سوخت ایران داشته باشند این مسیر را با چهارچوب خود ادامه خواهد داد نه رژیم اشغالگر قدس و نه هیچ طرف دیگری نمی‌تواند در تجارت دخالت کند از نظر رژیم اشغالگر قدس هر موضوعی بعد امنیتی دارد اما روشن است برای امروز و آینده لبنان تامین مایحتاج مردم یک موضوع اساسی است».
آقای دکتر سعید خطیب زاده تمامی تفاهم‌ نامه هایی که پیش‌ تر توسط دولت دوازدهم با کشورهای جهان به امضا رسیده بود را کماکان لازم‌الاجرا دانسته و بیان کرد: «تفاهم نامه ها، توافق نامه ها و موافقت نامه هایی که ذیل حقوق بین‌الملل امضا شدند با آمدن یا رفتن یک دولت عوض نمی‌شود، فارغ از اینکه دولت سیزدهم دولتی است که سیاست خارجی خود را به طور مشخص متوازن، پویا، هوشمند، آسیا محور و با اولویت همسایگان تبیین کرده بدیهی است که در آن روسیه و چین نیز جایگاه خود را دارند اما فارغ از آن کلیه موافقت نامه ها و توافق نامه هایی که در جمهوری اسلامی ایران به تایید مقامات و مراجع ذیربط می‌رسد و مراحل قانونی خود را طی می‌کند برای هر دولتی لازم‌الاجرا است لذا هیچ تفاوتی در اجرای آن ها صورت نمی گیرد کما اینکه همین انتظار را از طرف‌های مقابل همواره داشتیم».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала