گزارش و تحلیل

باقیمانده وین لجبازیهای آمریکا است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / وزارت خارجه ایران
وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.08.2021
اشتراک
وزارت امور خارجه ایران موکدا اعلام کرد تمامی تصمیمات پیرامون برجام به صورت اجماع ملی گرفته میشود و چه پیشران آن وزارت امور خارجه باشد چه نهادی دیگر تغییری در تصمیمات صورت نمی گیرد.

پس از آن که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا از توافق برجام خارج شد با روی کار آمدن بایدن مذاکراتی تحت عنوان مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام آغاز شد مذاکراتی که تا کنون نتیجه مشهودی نداشته و به گفته ایران علت آن پافشاری آمریکا بر ادامه سیاست های شکست خورده ترامپ است.

با تغییر دولت در جمهوری اسلامی ایران گمانه ‌زنی‌ها برای سرنوشت مذاکرات وین و برجام آغاز شد اما وزارت امور خارجه ایران موکدا اعلام کرد تمامی تصمیمات پیرامون برجام به صورت اجماع ملی گرفته میشود و چه پیشران آن وزارت امور خارجه باشد چه نهادی دیگر تغییری در تصمیمات صورت نمی گیرد.

دیدار نماینده ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی در آژانس انرژی اتمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.08.2021
دیدار نماینده ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی در آژانس انرژی اتمی

آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر این مهم که گفتگوی آقای دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و جوزف بورل پیرامون تبریک انتصاب وزیر امور خارجه جدید ایران بود گفت: «علاوه بر موضوع تبریک انتصاب آقای دکتر امیر عبداللهیان، آقای بورل اشاره داشت می داند که تحولات دولت در ایران در حال وقوع است و طبیعتاً باید اجازه داده شود تا انتقال دموکراتیک دولت در ایران صورت بگیرد در عین حال درخواست داشتند هر چه زودتر گفتگو ها پیرامون برجام از سر گرفته شود.

آقای دکتر امیر عبداللهیان نیز ضمن استقبال از ادامه دیپلماسی تاکید کردند آنچه در این مسیر باید محقق شود منافع بزرگ ملت ایران و حقوق آنها است که هم در برجام ذکر شده و هم در گفتگوهای وین به آن اشاره شده است».

وی در ادامه افزود: «مذاکرات وین مذاکراتی برای رسیدن به متن جدید نیست بلکه برای اطمینان از اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایالات متحده آمریکا است و آنچه در وین تا امروز صورت گرفته اطمینان از این مسیری است که اگر ایالات متحده آمریکا به تمام تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه به صورت راستی‌ آزمایی شده بازگردد قطعاً جمهوری اسلامی ایران موافقت خواهد کرد که در اتاق برجام و میز آن آمریکا نیز حضور داشته باشد در نتیجه ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف می کند و مطابق برجام تعهدات خود را اجرایی می‌کند».

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفتگوهای وین را گفتگوهایی تکنیکی دانسته و بیان کرد: «این گفتگو ها از این پس نیز به همین شکل خواهد بود و به صورت اجماع حاکمیتی جلو می‌رود این که پیشران این تصمیم وزارت امور خارجه یا نهاد دیگری باشد در روز های آتی اعلام خواهد شد اما نهایتاً این مذاکرات با اجماع ملی پیش خواهد رفت.

گزینه های آمریکا در مقابل ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.08.2021
گزارش و تحلیل
گزینه های آمریکا در مقابل ایران

گفتگوها در وین میان ایران و اعضای چهار بعلاوه یک است درخصوص اینکه اطمینان پیدا کنیم که آمریکا به تمام تعهدات خود بازمی‌گردد.

 متاسفانه آنچه تا امروز توسط ایالات متحده آمریکا صورت گرفته پافشاری بر سیاست های شکست خورده آنها در دوره ترامپ است.

آمریکایی ها با همان رفتار و همان سیاست‌ ها به دنبال نتایج بهتر و متفاوتی هستند، تنها مسیری که می‌توانند طی کنند این است که به تعهدات خود عمل کنند و از این تروریسم اقتصادی و فشار حداکثری دست بردارند آنگاه خواهند دید که مسیر گفتگو ها در وین به خوبی طی می‌شود».

وی افزود: «تمام توافقاتی که در وین صورت گرفته و آنچه باقی مانده به خوبی نشان می‌دهد شرایط مذاکرات وین به دلیل لجبازی و رفتار غیر منطقی طرف آمریکایی و غربی است به محض تغییر در رفتار و تغییر در عمل در این کشور ها برجام قابل احیا خواهد بود و بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود میسر می شود».

آقای دکتر سعید خطیب زاده رژیم اشغالگر قدس را ریشه تمامی تروریسم منطقه توصیف کرد و اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت ملی خود شوخی ندارد و با کسی مصالحه نمی کند  رژیم اشغالگرقدس ریشه تمامی تروریسم و تمامی خشونت ها و تجاوز هایی است که بیش از نیم قرن در این منطقه به وقوع پیوسته، هرچه ایالات متحده به این واقعیت بیشتر توجه کند که تنها با تغییر رویکرد سلطه جویانه خود نسبت به این منطقه می‌تواند هم منافع مشروع داشته باشد و هم این منطقه روی آرامش را ببیند که برای کل منطقه و منافع آمریکا نیز بهتر است، مسیر واقع گرایانه تری روی خواهد داد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала