گزارش و تحلیل

متن پررنگ کنفرانس عراق با حواشی پاک نمی شود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / متن پررنگ کنفرانس عراق با حواشی پاک نمی شود
متن پررنگ کنفرانس عراق با حواشی پاک نمی شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.08.2021
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که تجارت مشروع سوخت حق ایران است.

اسپوتنیک - کشور عراق روز شنبه میزبان مقامات و سران کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، فرانسه، عربستان و کشورهای دیگر در کنفرانس همکاری و شراکت بغداد بود این کنفرانس علاوه بر موضوعات اصلی خود حواشی فراوانی نیز داشت از صحبتهای رئیس‌ جمهور فرانسه پیرامون نقش همسایگان عراق در آشوب های این کشور تا ایستادن وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در صف اول مقامات که به گفته بسیاری نشان ‌دهنده تاثیرگذاری ایران و نقش این کشور در صلح برای عراق است.

امیرعبداللهیان: بیگانگان هیچ کمکی به امنیت و ثبات منطقه نمی‌ کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2021
امیرعبداللهیان: بیگانگان هیچ کمکی به امنیت و ثبات منطقه نمی‌ کند

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر پیام تبریک وزیر امور خارجه روسیه، یونان، کویت، قطر، عمان، ازبکستان، لبنان، چین، پاکستان، دیگر کشورها و جوزف بورل به وزیر جدید امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر امیر عبداللهیان، پیرامون کنفرانس بغداد گفت: در هر اجلاس بین‌المللی سطح و ترکیب شرکت کنندگان توسط کشور ها بر اساس جزئیات برگزاری و بر اساس آمادگی در کشورها تصمیم گیری می شود اینکه وزیر امور خارجه یا رئیس جمهور در نشست شرکت کنند بر اساس این نکات است.

شرکت کردن رئیس جمهور یا وزیر امور خارجه ایران نیز تاثیری بر سیاست خارجی ایران در عراق ندارد، بار ها اعلام کردیم هر ابتکاری به صلح، ثبات و به نقش منطقه‌ای این کشور کمک کنند از آن حمایت خواهیم کرد و در کنار عراق خواهیم بود.

آقای دکتر امیر عبداللهیان با مقامات و سران عراقی و حضار کنفرانس به صورت دو جانبه و چند جانبه ملاقات داشتند.

 این سفر آنچنان در گروه‌ های مختلف بازتاب خوبی داشته که برخی شاید مایل باشند با حواشی متن پر رنگ آنرا بپوشانند، همه می دانند جمهوری اسلامی ایران در منطقه، عراق و حوزه بین‌الملل چه جایگاهی دارد و آنچه مهم است این است که اجلاس بغداد در مسیر همگرایی های بیشتر بود.

امیدواریم این قدم ها، قدم هایی مثبت در راستای همگرایی منطقه‌ ای بدون دخالت قدرتهای فرا منطقه ای باشد.

آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه در حاشیه نشست بغداد طی مصاحبه‌ ای اعلام کرد علاوه بر خطر گروه تروریستی داعش، کشور های منطقه نیز در آشوب‌ های عراق نقش دارند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ضمن ابراز تأسف تاکید کرد: پیرامون اظهارات نسنجیده رئیس جمهور فرانسه که متاسفانه این تلقی را ایجاد می‌کند که همسایگان مشکل عراق هستند عمیقا اظهار تاسف می‌کنیم.

 این موضوع نشان می دهد فرانسه از واقعیت‌ های عراق تا چه اندازه فاصله دارد این که امروز رئیس جمهور فرانسه می تواند در خیابانهای موصل قدم بزند به دلیل جانفشانی ها، فداکاری‌ ها و ایثاری است که جوانان عراقی، گروه‌ های ضد تروریسم داعش و گروه‌ های شیعه در عراق انجام دادند.

وزیر امور خارجه ایران با بشار اسد دیدار کرد + ویدئو  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2021
وزیر امور خارجه ایران با بشار اسد دیدار کرد + ویدئو

 بدترین چیز استفاده سیاسی برای پیشبرد اهداف کشور های خاص از این موضوع است توصیه می کنم یک بار نه تنها از آگاهان مسئله ی عراق پرسش کنند بلکه امروز که از خیابانهای موصل عبور میکند از مردم بپرسند داعش چگونه عقب رانده شد.

وی در ادامه افزود: میان ایران و عربستان نیز در بغداد شاهد گفتگوی جدیدی نبودیم.

خطیب زاده، اولین حقوق بین‌الملل یک کشور را آزادی در تجارت دانسته و پیرامون ارسال محموله سوخت به لبنان بیان کرد: این یک تصمیم حاکمیتی است که ما نفت و سوخت خود را به چه کشور ها و به چه مشتریانی بفروشیم.

نه ایالات متحده آمریکا و نه هیچ کشور دیگری در جایگاه فرا قانونی نیست که بخواهد جلوی تجارت مشروع را بگیرد، ضمن اینکه ما در خصوص اعمال حاکمیت خود بسیار جدی هستیم و همگان آنرا مشاهده کردند.

وی افزود: تجارت مشروع در حوزه سوخت و نفت از اولین حقوق بین‌الملل است و در خصوص فروش محموله های سوخت خود به لبنان نیز همین مسیر را رفتیم تا مادامی که تقاضا باشد این مسیر ادامه خواهد یافت.

 کشور های دیگر اگر بخواهند آلام مردم لبنان را کم کنند نباید کوتاهی کنند، مردم لبنان مردمی ثروتمند هستند و می توانند نیاز های خود را با سرمایه خود تامین کنند برخی کشور ها که با دسیسه چینی مانع این موضوع شده اند باید اجازه دهند مردم لبنان با سرمایه خود نیازهایشان را برطرف کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала