گزارش و تحلیل

گزینه های آمریکا در مقابل ایران

© REUTERS / KEN CEDENOگزینه های آمریکا در مقابل ایران
گزینه های آمریکا در مقابل ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.08.2021
اشتراک
آقای جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در دیدار خود با نفتالی بنت نخست وزیر اسراییل اظهار داشته "اگر مشکل ایران با دیپلماسی حل نشود به گزینه های دیگر می رسیم".

البته ایشان درباره منظور اش از گزینه های دیگر حرفی نزده ولی خود به گونه ای صحبت کرده که انگار ایالات متحده گزینه های وسیع دیگری در اختیار دارد.

با توجه به اینکه سلف بایدن، آقای ترامپ، هر چه ایالات متحده گزینه اقتصادی و فشار سیاسی در اختیار داشت را اعمال کرد تا ایران را به زانو در آورد و این گزینه جواب نداد، وبه قول معروف همه برگه های آمریکا بر علیه ایران را سوزانده، به نظر می رسد تنها گزینه باقیمانده بایدن همانا گزینه نظامی باشد.

این گزینه می تواند از انجام عملیات نظامی گرفته تا بمباران برخی اهداف تا لشکر کشی باشد.

دیدار نخست وزیر اسرائیل با وزیر دفاع آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.08.2021
ایران موضوع اصلی در دیدار نخست وزیر اسرائیل با وزیر دفاع آمریکا بود + جزئیات

با توجه به شرایط بسیار بدی که این روزها آقای بایدن در آمریکا دارد (به دلیل افتضاح به بار آمده در پس خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان)، به نظر نمی آید وی و تیم سیاسی اش آنقدر بی فکر باشند که حاضر باشند وارد یک قمار جدید با ایران شوند.

به هر حال وقتی آمریکا در قبال پابرهنه های طالبان و داعش با چنین فضاحتی مواجه شده، تصور می کنید در مقابل چکمه پوشان ایران و متحدین ایران در منطقه با چه شرایطی ممکن است مواجه شود.

برخی کارشناسان تصور می کنند شاید بایدن برای حفظ آبروی خود وتقویت موضع داخلی خود هم که شده حاضر باشد دست به یک ماجراجویی بر علیه ایران بزند و شاید بخواهد برخی پایگاه ها در ایران را بمباران کند.

یا اینکه مثلا به اسرائیل چراغ سبز بدهد تا دست به چنین قماری بزند.

اما هر کارشناس زبده و با تجربه ای که با ساده ترین امور بین الملل و منطقه آشنایی داشته باشد به خوبی می داند اگر آمریکا و یا اسرائیل توان انجام چنین کاری را داشتند و مطمئن بودند که هزینه های آن برایشان کمر شکن نخواهد بود، قطعا، تکرار می کنم، قطعا، لحظه ای درنگ نمی کردند و عملیات را انجام می دادند.

آنها به خوبی می دانند شاید آنها بتوانند با انجام چنین عملیاتی ناخن انگشت ایران را بشکنند اما قطعا ایران ستون فقرات حمله کنندگان را از گردن خواهد شکست.

اینکه با دیپلماسی بخواهند کاری کنند و اگر به نتیجه نرسیدند آنوقت از کانال نظامی ورود می کنند هم همه اش حرف های صد من یک غاز است.

آنها به خوبی می دانند که ایران سالها است خود را برای چنین شرایطی آماده کرده و هر تعرضی به خاک ایران می تواند دست ایران را در وارد کردن ضربه های مهلکی به اسرائیل و آمریکا و هر کشور دیگری که با آنها همکاری کند باز کند.

ایران نیاز ندارد بمب اتم بسازد تا با آن اسرائیل را نابود کند، خود اسرائیلی ها هم به خوبی می دانند که ایرانی ها اطلاعات دقیق مکان های ذخیره تسلیحات هسته ای آنها را در اختیار دارند و در صورت نیاز کافی است فقط آن اماکن را موشک باران کنند.

علیرغم اینکه آمریکایی ها طی چند هفته اخیر نیروهای خود را از منطقه خلیج فارس دور کردند و به پایگاه های پشتیبانی خود در اردن و یا یمن فرستادند اما آنها نیز به خوبی می دانند همه 240 پایگاهی (البته پایگاه های افغانستان کم شده ولی بنده هنوز حساب تعداد آنها را ندارم)، که در منطقه دارند همه در تیررس موشک های ایران و متحدین آن است و اگر ایرانی ها در شرایط جنگی قرار بگیرند همه این پایگاه ها و ناوهای آمریکایی در منطقه هدف های سهل برای ایران و متحدین ایران در منطقه خواهد بود، واینبار ایرانی ها و متحدین شان خوابگاه سربازان را هدف گرفته اند.

بماند که بسیاری در منطقه به خون آمریکایی ها و متحدین آنها تشنه هستند و کما اینکه چند روز پیش در کابل دیدیم، حتی حاضر می باشند خودشان را بکشند تا چند آمریکایی را بکشند و کافی است ایران فقط اینها را مجهز کند.

وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2021
آمریکا در صورت شکست در احیای توافق با ایران به گزینه های ذخیره روی می آورد

آیا تصور می کنید که آقای بایدن و تیم وی توان تحمل چنین شرایطی را خواهند داشت و اصلا اگر بایدن وارد چنین قماری شود می تواند تضمین کند رئیس جمهوری آمریکا باقی بماند، و حد اقل به عنوان ناتوان در اداره مملکت توسط مردم و کنگره استیضاح و برکنار نشود؟

من که تصور نمی کنم.

تحریم ها هم که جواب نداد.

با این شرایط به نظر می رسد تنها گزینه باقی مانده در مقابل آمریکا این است که سر عقل بیاید و دست از رفتارهای قلدر معابانه بر علیه دیگر کشورها بردارد و سران آن متوجه شوند که دیگر جها تغییر کرده و آنها دیگر نمی توانند خواسته خود را بر دیگران به زور تحمیل کنند.

به نفع آمریکا و متحدین آمریکا در منطقه است تا سر عقل بیایند و متوجه شوند همین حد اقلی که شاید از برجام عایدشان بشود هم در حد خود غنیمت بسیار بزرگی به حساب می آید و به قول معروف به همان بچسبند.

اگر واقعا می خواهند مطمئن شوند ایران به سمت و سوی تولید تسلیحات هسته ای نمی رود، که البته ایران خود نیز مدعی است که برنامه ای در این رابطه ندارد، بهتر است گزینه مد نظر آنها بازگشت به برجام و انجام تعهدات خود باشد.

البته شاید هم منظور آقای بایدن از گزینه های دیگر عذرخواهی و طلب بخشش از ملت ایران بابت اینهمه ظلمی که آمریکا به این ملت کرده باشد، چه می دانید.

خواسته ایران هم که کاملا مشخص و منطقی است.

اگر بنا باشد گفتگو هایی در کار باشد ایران فقط در شرایطی در این گفتگو ها شرکت می کند که مطمئن شود قرار است آمریکایی ها تحریم ها را کاملا و به صورت عملی بردارند و بحث دیگری خارج از چهارچوب برجام قرار نباشد در این گفتگو ها مطرح گردد.

اگر ریگی به کفش آمریکایی ها و یا اروپایی ها نیست، منطقا باید این خواسته ایران را بپذیرند و اقدامات لازم را بردارند.

اگر بنا نباشد که تحریم ها برداشته شود و یا اینکه آمریکایی ها و اروپایی ها بنا دارند مسایلی را که نتوانستند در گفتگو های 2015 به آن برسند حالا بخواهند به شکل دیگری به آنها بپردازند، قطعا ایرانی ها دیگر حوصله بحث های بیهوده را ندارند و دولت جدید ایران به دنبال حل مشکلات مردم خواهد رفت.

اگر واضح تر بخواهیم بگوییم، دولت جدید ایران خیلی هم به برجام اعتقادی ندارد اما چون توافقی است که قبلا ایران امضا کرده و خود را مقید به انجام تعهدات کشور می داند در صورتی که مطمئن شود طرف مقابل تعهدات خود را اجرا می کند، دولت آقای رئیسی هم برجام را اجرا خواهد کرد وگرنه با توجه به اینکه دیگر امیدی به برجام نیست به فکر راهکارهای دیگر برای حل مشکلات مردم خواهد بود.

آقای بایدن هم باید به خوبی بداند که تنها گزینه منطقی و حتی سود آور برای آمریکا و متحدین اش همانا بازگشت به برجام و انجام تعهدات خود و لغو عملی همه تحریم ها بر علیه ملت ایران است.

که البته به نظر می رسد همه این سفت کن شل کن ها چه از طرف آمریکا چه از طرف ایران هم برای این باشد که هر کدام می خواهند شرایط چانه زنی خود در دور جدید مذاکرات را تقویت کنند، و به زودی شاهد دور هفتم مذاکرات در وین باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала