گزارش و تحلیل

برای تصمیم گیری پیرامون دولت افغانستان هنوز زود است

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / برای تصمیم گیری پیرامون دولت افغانستان هنوز زود است
برای تصمیم گیری پیرامون دولت افغانستان هنوز زود است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2021
اشتراک
افغانستان کشوری با تنوع قومیتی و مذهبی بسیار گسترده است که بیش از ۴۰ سال تحت اشغال نیروهای خارجی بود اکنون گروه طالبان این کشور را به طور کامل تحت سلطه خود درآورده و کشورهای دیگر را در انتظار تشکیل حکومتی فراگیر با در نظر گرفتن تمامی ابعاد قومیتی و مذهبی در افغانستان نگه داشته.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران آخرین تحولات و رویدادهای افغانستان را از نزدیک رصد نموده و با همه طرف ها و جهت های سیاسی در افغانستان در تماس مکرر و مستمر دارد، ضمن دعوت همه طرف ها برای پیشگیری از خشونت و ایجاد صلح، ثبات و آرامش در افغانستان و کشور های منطقه، امیدوار است مردم، جریانات و گروه های مختلف آن کشور از فرصت خروج نیرو های خارجی برای ایجاد دولتی فراگیر، شفاف و پاسخگو که بازتاب دهنده بعد جمعیتی و قومی افغانستان می باشد استفاده کنند و دارای روابط همسایگی دوستانه باشد، تاریخ افغانستان نشان می‌دهد این کشور هیچگاه راهکار نظامی نداشته.

افغانستان پس از ۴۰ سال حکومتی یکپارچه و قدرتمند نیاز دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2021
گزارش و تحلیل
افغانستان پس از ۴۰ سال حکومتی یکپارچه و قدرتمند نیاز دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مشارکت تمامی گروه ها و جهت های فکری در افغانستان را راهکار اصلی تشکیل دولتی فراگیر در این کشور توصیف کرد و اظهار داشت: ایران به تمامی گروههای افغانستانی دسترسی دارد و از همین مسیر به عنوان برادر آنها تلاش کردیم تا اختلافات را کمتر بکنیم و به این تلاش خود ادامه خواهیم داد چراکه هر دولتی در افغانستان باید ترکیبی از تمامی قومیت ها و مشارکت تمامی جهت های فکری باشد یکی از اصول اساسی ما آرامش مردم افغانستان به ویژه گروه های نخبه و روزنامه‌نگاران افغانستانی است و هرکجا لازم باشد تمامی مساعی خود را برای حفظ آنها به کار بردیم، ایران مانند همیشه این کارها را بدون سر و صدا انجام داده.

جمهوری اسلامی ایران در این زمینه آماده همکاری و تسهیل بر روند دستیابی به توافق میان گروه‌ های مختلف در افغانستان همانند سابق میباشد، جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده و در این بازه خطیر هم در کنار مردم افغانستان می ماند.

جمهوری اسلامی ایران کماکان بر حفظ جان، مال و ناموس مردم ابنیه تاریخی، علمی و دانشگاهی تاکید می کند، ایران از انتقال مسالمت آمیز دولت به دولت فراگیر نیز استقبال می نماید.

وی پیرامون موج مهاجران شکل گرفته از سوی افغانستان به ایران افزود: طبیعی است که در شرایط فعلی موج شدیدی از مهاجران شکل گرفته که ضرورت کمک های بشردوستانه و فعال سازمان های بین المللی را در این زمینه می طلبد.

جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته میزبان چندین میلیون مردم افغان بوده، آنها همسایه ما هستند و در حوزه تمدنی و فرهنگی ما مشارکت دارند، پیوستگی های عمیقی میان دو کشور وجود دارد و ما شرط همسایگی را همواره به جا آورده ایم.

 طبیعی است اکنون انتظار ما از تمامی طرف های افغانستانی این است که جان، مال و ناموس مردم حفظ شود و فضا برای حضور مردم افغانستان آرام باشد قطعا تمامی تلاش خود را در این زمینه خواهیم کرد و همه کمک ها باید به آن سمت برود که مردم در محل زندگی خود شرایط آرامی برای زیستن داشته باشند.

آقای دکتر سعید خطیب زاده نقش جمهوری اسلامی ایران را رکن مهم توسعه، صلح و ثبات در   منطقه دانست و بیان کرد: ایران تمام تلاش خود را برای توسعه گفتگوهای بین الافغانی اصیل انجام داده در راستای ایجاد ثبات پایدار طبیعی از ارتباطات و رایزنی ها با کشورهای مختلف درخواست کننده و یا به صورت پیشنهادی در سطوح مختلف انجام خواهد شد.

پوتین: اوضاع افغانستان به امنیت روسیه ربط دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2021
پوتین: اوضاع افغانستان به امنیت روسیه ربط دارد

آنچه امروز در افغانستان می بینیم یک درس بزرگ برای تمام کسانی است که فکر می کنند می توانند امنیت خود را به ایالات متحده گره بزنند.

 آمریکا نه این بار بلکه بارها ثابت کرده منافع متحدین خود نیز برایش اهمیت ندارد، بار ها ثابت کرده جز منافع کوته بینانه ای که خود دارد هیچ منفعتی را برای کشور دیگر قائل نیست.

ورود آمریکا به افغانستان مصیبت و حضورش نکبت بود و خروج آمریکا نیز مشاهده کردیم چه اتفاقاتی را رقم زد ایالات متحده در هر کجا پا گذاشته به جای صلح و امنیت، ویرانی به جا گذاشته قطعاً جمهوری اسلامی ایران تمامی تلاش خود را می‌کند تا به رغم تمام این دست اندازی ها و تجاوز ها بتواند منطقه‌ ای آرام فراهم آورد در این مسیر کشور های همسایه ما همراه ما خواهند بود.

وی در ادامه افزود: باید تلاش کنیم تا دولتی فراگیر در افغانستان شکل بگیرد اگر این دولت بازتاب دهنده تمامی وقایع افغانستان و بازتاب دهنده ترکیب مردم افغانستان از گروه‌ های مختلف و جهت های فکری و قومیتی باشد می‌تواند در مسیر مناسبی حرکت کند اکنون برای این که در خصوص دولت آینده افغانستان تصمیم یا موضع گیری اعلام کنیم زود است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала