گزارش و تحلیل

واکسن اسپوتنیک ایرانی در مرحله ی تایید توسط گامالیای روسیه

© Sputnik / Shiva Abshenas "اسپوتنیک وی" تولید شده در ایران
 اسپوتنیک وی تولید شده در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.08.2021
اشتراک
در فاصله تغییر دو دولت پیک پنجم کرونا در ایران آغاز شد که به شکل قابل توجهی وسیع ترین و شدیدترین پیک کرونا تا کنون در ایران بوده است.

جمهوری اسلامی ایران در میان جابجایی دولت ‌ها درگیر موج پنجم کرونا شد، موجی که بر اساس به گفته بسیاری از متخصصان وسیع ترین و شدیدترین پیک کرونا از ابتدای آغاز این پاندمی در ایران تاکنون بوده، موجی که روز گذشته با آمار فوتی ۶۲۰ نفر در روز رکوردی جدید را ثبت کرده.

آقای دکتر محمدرضا شانه ساز معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: «در فاصله تغییر دو دولت پیک پنجم کرونا در ایران آغاز شد که به شکل قابل توجهی وسیع ترین و شدیدترین پیک کرونا تا کنون در ایران بوده مصرف داروی رمدسیویر ظرف ۷۲ ساعت ۱۰ برابر افزایش پیدا کرد و مصرف سرم هم به تبع آن به همین شکل بالا رفت متاسفانه تولید کنندگان ما نتوانستند به سرعت نیاز برسند و نیاز را تامین کنند.

نامه نماینده مجلس ایران به سازمان بازرسی درباره علت توقف خط تولید سرم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
نامه نماینده مجلس ایران به سازمان بازرسی درباره علت توقف خط تولید سرم

ما از روز جمعه و بامداد شنبه دوبار از انبار های گمرکات بازدید داشتیم آنچه عمدتاً در انبار ها مشاهده شد هیچ کدام از اقلام مرتبط با کرونا نبود تعدادی نیز دارو های رمدسیویر بود که از منابع تایید نشده و بدون مجوز سازمان غذا و دارو وارد شده بود و ما سه ماه برای مصرف رمدسیویر موجودی در کشور داریم.

تعدادی نیز سرم از منابع تایید نشده وارد کشور شد و ما ناچار شدیم تا آزمایشاتی را روی آنها انجام دهیم که زمان بر است».

وی در ادامه اعداد متفاوت تولید، تایید و مصرف واکسن برکت در ایران را روند این زنجیره دانسته و افزود: «هنگامی که فرآورده جدیدی در حال آغاز خط تولید است زمان می‌برد خصوصاً با فراورده های حساس و هایتک مانند واکسن این زمان بیشتر نیاز است.

ما با برکت هیچ اختلاف نظری نداریم اگر واکسنی تولید و تحویل شود یک هفته زمان می‌برد تا آزمایشات لازم روی آن انجام شود و اجازه مصرف به آن بدهیم، سپس برای تزریق توسط وزارت بهداشت و درمان نیز مقداری در انبار ها باقی می‌ماند و تعدادی نیز تزریق می شود».

آقای دکتر محمدرضا شانه ساز پیرامون واکسن مشترک تولیدی توسط ایران و روسیه اظهار داشت: «قراردادی میان شرکت ایرانی و مجموعه گامالیا بسته شد و مراحل انتقال بانک سلولی و دانش فنی انجام شده، همچنین تولیدی به شرکت روسی برای اخذ تاییدیه ها ارسال شد و خوشبختانه نتایج نهایی مطلوب بوده ما هم بی صبرانه منتظر هستیم تا اسپوتنیک تولید مشترک به عنوان یک فراورده تولیدی که در خاک ایران تولید می شود زودتر به ثمر برسد تا مردم بتوانند استفاده کنند من در جریان هستم که تولیدات شرکت برای اخذ تاییدیه های نهایی به کمپانی مبدا در روسیه ارسال شده.

گمرک ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.08.2021
گمرک ایران: نزدیک به ۱۹ میلیون واکسن کرونا، از کشورهای مختلف وارد شده است

دکتر محمدی مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بیان کرد: «پس از چند هفته اول شروع مصرف رمدسیویر در دنیا کارخانجات ما اقدام به تولید کردند و اکنون هشت تولید کننده رمدسیویر داریم که در اوقات غیر از پیک کرونا صادرات هم دارد، افزایش ناگهانی بیماری آنهم به ۸ برابر کاملاً غیر منتظره بود و به صورت ناگهانی تمام ذخیره های دارویی ما مصرف شد اکنون ما برای رفع نیاز داخل واردات انجام دادیم و در صورتی که نیاز داخل به صورت کامل برطرف شود واردات را متوقف خواهیم کرد.

ما تحویل اولیه را برای توزیع واکسن انجام می دهیم مجموعا بالغ بر ۲۶ میلیون واکسن در اختیار مقامات وزارت بهداشت قرار گرفته ابتدا در تهران و دانشگاه های علوم پزشکی و سپس در تمام شهر های کشور توزیع می شود از زمانی که واکسن ساز، واکسن تولید می کند حداقل ۱۴ روز نیاز است تا پاسخ تست های مورد نیاز واکسن آماده شود، مجموعه ی برکت که هر دو روز یک بار تولیدی خود را تحویل سازمان غذا و دارو می دهد مدت زمانی نیاز است تا تاییدیه های لازم برای مصرف آن ارائه شود.

 در زمینه دارو ها، سرم و دیگر اقلام دارویی نیز همین روند برقرار است.

نحوه توزیع داروی ما در استان ها بر اساس تعداد بیمار و تعداد تخت بیمارستان ها است، با همین ضریب تخت بیمارستانی و تعداد جمعیت دارو توزیع می‌شود، دارو های کرونا بر اساس تعداد مبتلایان توزیع می شود اگر در شهری کمبودی احساس می شود برای مثال در شهرهای شمال کشور یا مشهد به دلیل بار مهمان یا مسافری که دارند درصدی را بر اساس میانگین تردد در آن شهر ها بیشتر ارائه کردیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала