گزارش و تحلیل

خیانت بزرگ آمریکا بر علیه ملت افغانستان

© Islamic Republic of Afghanistan Ministry of Defencse خیانت بزرگ آمریکا بر علیه ملت افغانستان
خیانت بزرگ آمریکا بر علیه ملت افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2021
اشتراک
یکبار دیگر آمریکا نشان داد که به هیچ وجه قابل اطمینان نیست و همه آنهایی که به آمریکا اطمینان می کنند در نهایت تاوان آن را با خون خود می پردازند.

پس از بیست سال اشغال افغانستان توسط آمریکا و ادعای آموزش سیصد و پنجاه هزار نیرو برای مقابله با طالبان نمی توان قبول کرد که عقب نشینی 2500 سرباز آمریکایی کافی بود تا کل معادلات در افغانستان به هم بریزد و به یکباره طالبان پیشروی های خیره کننده ای انجام دهد.

چند سال گفتگو های محرمانه و رسمی میان دولت آمریکا و طالبان بدون حضور دولت رسمی افغانستان، که مثلا متحد آمریکا به حساب می آمد، الآن نتیجه خود را نشان می دهد.

کاملا مشخص است که آمریکایی ها پشت پرده توافقاتی با طالبان انجام داده اند و فقط نیاز بود سربازان خود را از آنجا خارج کنند، تا مصدوم نشوند، وبعد طالبان نقشه را پیاده کند.

ابراز نگرانی ایران از تشدید خشونت‌ها در افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2021
ابراز نگرانی ایران از تشدید خشونت‌ها در افغانستان

به دلیل نفرت شدیدی که مردم افغانستان از آمریکایی ها و هر کس که با آنها همراه است دارند، بدیهی است که زمینه اجتماعی برای پذیرش طالبان فراهم باشد، البته فساد اداری که توسط آمریکایی ها در افغانستان نهادینه شده نیز خود مزید بر علت شده، آنقدر که نیروهای آموزش دیده توسط آمریکا فقط برای سرکوب مردم افغانستان آموزش دیده بودند نه تامین امنیت آنها.

همچنین مشاهده می کنیم که در بسیاری از ولایت ها و مراکز استان ها والی ها و فرماندهان نظامی بدون جنگ تسلیم طالبان می شوند و تسلیحات و تجهیزات خود را تحویل آنها می دهند.

امری که شک و شبهه ایجاد می کند، برخی از اینها از آمریکایی ها دستور دریافت کرده اند تا چنین کاری انجام دهند و از دولت مرکزی اطاعت نکنند.

برخی هم معتقد می باشند دولت افغانستان در آموزش های عقیدتی نیروهای نظمی خود کوتاهی به خرج داده.

برخی دیگر باور دارند که عموم نیروها و سربازان و حتی استانداران و فرمانداران هیچ دلیلی برای مقاومت در برابر طالبان و به خطر انداختن جانشان برای رهبران سیاسی کشور ندارند.

به هر صورت همه این مسایل ما را به شرایط عراق سال 2011 بر می گرداند، زمانی که دولت عراق حاضر نشد اعطای کاپیتولاسیون به نیروهای آمریکایی را بپذیرد و اصرار بر خروج آنها از عراق داشت و آمریکایی ها شرایط مشابهی را در این کشور ایجاد کردند.

آنهایی که جریانات آن زمان را پیگیری می کردند می توانند کاملا متوجه شوند که آمریکایی ها چه خیانتی در حق ملت عراق کردند و چه بلایی سرشان آوردند، و هنوز هم می آورند، و در آتیه هم خواهند آورد.

برای چه؟

فراخوان افغانستان برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره بحران این کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2021
فراخوان افغانستان برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره بحران این کشور

فقط برای منافع آمریکا.

منافع آمریکا ایجاب می کند که کشورهای دیگر بی ثبات بمانند و نتوانند رشد کنند تا آمریکا بتواند از آب گل آلود ماهی بگیرد.

اگر مناطق دیگر جهان با ثبات مواجه شوند آنوقت دیگر بهانه ای برای حضور نظامی آمریکا و کنترل سیاسی و اقتصادی و نظامی و فرهنگی و ... دیگر کشورها وجود نخواهد داشت و خوب فروش تسلیحات آمریکا به بسیاری از کشورها متوقف خواهد شد.

البته آمریکایی ها علنا هم همین را می گویند، یعنی به صورت علنی اظهار می دارند که هر اقدامی انجام می دهند فقط و فقط برای حفظ و گسترش منافع ملی آمریکا است و برایشان هیچ مهم نیست چه بلایی سر دیگر کشورها و یا ملت ها می آید.

امروزه هم منافع آمریکا اقتضا می کند تا منطقه پیرامون افغانستان بی ثبات و نا امن باشد و مجددا "تروریسم اسلامی" (آنچه آنها از آن نام می برند) جان بگیرد.

طی چند سال اخیر بسیاری از کشورهای اسلامی تلاش کردند تا این جریان را نابود کنند و چهره مسلمانان در جهان را بهبود بخشند، اما خوب دولت آقای بایدن دنباله رو همان سیاست های کهنه و قدیمی آمریکا است و تلاش دارد همان سیاست های قدیمی را دوباره احیا کند.

فراخوان افغانستان برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره بحران این کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2021
فراخوان افغانستان برای برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره بحران این کشور

فراموش نکنید که هم القاعده هم طالبان و هم داعش و اکثر دیگر گروه های تروریستی در جهان توسط سازمان های اطلاعاتی آمریکا ایجاد شدند.

این را من نمی گویم، خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق آمریکا و کاندیدار ریاست جمهوری این کشور و همسر رئیس جمهوری سابق آمریکا در کتاب خود با عنوان ماموریت سخت و مصاحبه خود که در اینترنت هم موجود است بیان می کند.

چون این گروه های تروریستی بنا بود و هست تا یا با اعمال خود منافع آمریکا را تامین کنند یا زمینه پیاده سازی نقشه های آمریکا را فراهم کنند.

در فرهنگ سازمان های اطلاعاتی آمریکا مهم نیست که آن گروه های تروریستی علنا حمایت خود از آمریکا را بیان کنند، بلکه بر عکس، بهتر است که اظهار دارند که با آمریکا دشمن هستند تا بهتر بتوانند منافع و مقاصد و برنامه های آمریکا را محقق کنند.

امروزه هم ملت افغانستان تاوان اعتماد به آمریکایی ها را پس می دهد و می توان گفت همه بلاهایی که سر آنها می آید به این دلیل است که برخی از آنها تصور کردند آمریکا ممکن است به مردم افغانستان برای رسیدن به آنچه دمکراسی می نامند کمک کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала