گزارش و تحلیل

آیا نشست بغداد می تواند دیوارها را بشکند؟

© Sputnik / Dmitriy Vinogradovآیا نشست بغداد می تواند دیوارها را بشکند؟
آیا نشست بغداد می تواند دیوارها را بشکند؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2021
اشتراک
چند روز پیش وزیر امور خارجه عراق دعوتی تحویل جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران تحویل داد تا در اجلاس احتمالی سران همسایگان عراق در بغداد شرکت کند.

بر اساس اخبار منتشر شده قرار است در این اجلاس رهبران ایران – عربستان سعودی – ترکیه – مصر – اردن – کویت – قطر – امارات و عمان شرکت داشته باشند.

حتی برخی از منابع از احتمال دعوت رئیس جمهوری سوریه و حتی شاید رئیس جمهوری فرانسه و لبنان به این اجلاس هم صحبت کردند.

سفر قریب الوقوع وزیر خارجه عراق به ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2021
سفر قریب الوقوع وزیر خارجه عراق به ایران

گو اینکه در این اجلاس قرار است که بحث مشکلات عراق و کمک هایی که همسایگان می توانند برای حل مشکلات عراق انجام دهند مطرح شود اما قطعا حضور جناب آقای رئیسی در کنار ملک سلمان می تواند همه دوربین ها را به سمت خود جذب کند.

بسیاری امیدوار می باشند که ملاقات احتمالی آقای رئیسی با ملک سلمان موجب شکسته شدن دیوار خصومتی که سالها است میان دو کشور روییده بشود.

همه حاضرین در این اجلاس هم به خوبی می دانند که اگر اختلافات فیما بین ایران و عربستان سعودی حل وفصل گردد بسیاری از مشکلات موجود در منطقه خاورمیانه حل وفصل خواهد شد.

اما باید به این نکته توجه داشت که این فقط ایران و عربستان نیستند که با یکدیگر اختلافات دارند.

هنوز اختلافات فیما بین قطر و امارات و بحرین در منطقه بلا تکلیف است و علیرغم اینکه قطر و عربستان سعودی اخیرا اختلافات خود را کنار گذاشتند، و ترکیه و مصر هم تلاش دارند اختلافات را کنار بگذارند، اما همه به خوبی می دانند که هنوز دلها فیما بین قطر و ترکیه از یک طرف و عربستان سعودی و مصر و امارات از طرف دیگر حل و فصل نشده و شاهد جنگ غیر مستقیم آنها در لیبی می باشیم.

در سوریه هم گره بسیاری از مشکلات دست همین کشورهای شرکت کننده در این اجلاس می باشد و اگر آقای بشار الاسد در چنین اجلاسی شرکت کند، که البته بسیار بعید به نظر می آید، ولی می توان گفت حتی ممکن است این امر موجب باز شدن صفحه جدیدی از روابط منطقه ای باشد.

بر کسی هم پوشیده نیست که رئیس جمهوری لبنان هم تلاش خواهد کرد تا هر جور شده توافقی میان ایران و عربستان سعودی حاصل گردد و لبنان بتواند یک دولت تشکیل دهد، سالها است مشکل اصلی تشکیل دولت در لبنان اختلافات فیما بین جبهه مقاومت از یک سو و عربستان و فرانسه و آمریکا و اسرائیل از سوی دیگر است.

برنامه عراق برای آماده سازی بستر مذاکره ایران و عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
برنامه عراق برای آماده سازی بستر مذاکره ایران و عربستان

البته فرانسه در این میان تلاش دارد به بهانه نمایندگی کشورهای اتحادیه اروپا یک کرسی برای خود در این اجلاس تامین کند، که در صورت حضور شاید بسیاری از بازیگران دیگر که در منطقه تاثیر بیشتری از فرانسه و اروپا دارند هم متقاضی شرکت در این اجلاس شوند و آنوقت ماجرا بسیار پیچیده گردد.

با توجه به این شرایط احتمالا عراقی ها ترجیح دهند، حد اقل در این اجلاس اول، نه فرانسه، نه دیگر کشورهای اروپایی حضور داشته باشند چون آنوقت مجبور می شوند آمریکا و روسیه و چین را هم دعوت کنند و بحث ها شاید دیگر به نتیجه ای نرسد.

به هر صورت نفس این اقدام دولت بغداد قطعا با تایید آمریکا انجام شده چون همه می دانند که دولت فعلی عراق بدون هماهنگی با آمریکا دست به چنین کاری نخواهد زد، ولی به هر صورت به نظر می آید این یک فرصت برای همه کشورهای منطقه می باشد تا سرانشان پای میز گفتگو بنشینند و سنگ های خود را با هم باز کنند و دیوار های بی اعتمادی ایجاد شده میان مسلمانان را از بین ببرد، امری که نه فقط به نفع عراق است بلکه به نفع کل جهان اسلام می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала