گزارش و تحلیل

سناریوهای جنگ ایران و اسرائیل

© REUTERS / Tasnim News Agencyسناریوهای جنگ ایران و اسرائیل
سناریوهای جنگ ایران و اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
اشتراک
در حالی که به عقیده بسیاری تحلیلگران احتمال بروز جنگ میان ایران و ایالات متحده کاهش یافته ولی هنوز اسرائیلی ها بر طبق جنگ می زنند و تلاش دارند هر طور شده آمریکا را به سمت جنگ با ایران سوق دهند.

البته این دیدگاه فقط مربوط به اسرائیل نیست و حتی برخی کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی چند لحظه ای تصور کردند که این احتمال تقویت شده و به یک باره تصمیم گرفتند مواضع خود را نسبت به گفتگو با ایران تغییر دهند.

تا همین دو سه هفته پیش سعودی ها سخت به دنبال حل اختلافات با ایران از کانال دیپلوماتیک بودند اما وقتی احساس کردند که ممکن است جنگی رخ دهد و آمریکا و انگلیس و اسرائیل با هم به ایران حمله کردند تصور کردند که بهتر است مقداری تامل کنند شاید بتوانند در حمله به ایران شریک باشند یا اینکه بعد از نابودی ایران امتیاز بگیرند.

البته این روزها همه تحلیلگران باور دارند که بحث حمله به ایران منتفی شده و طرفهایی که به بهانه حمله به کشتی در دریای عرب تهدید به تحرک مشترک بر علیه ایران کرده بودند مواضعشان را از مواضع نظامی به مواضع سیاسی تغییر دادند.

اما به هر حال مشاهده می کنیم که برخی مقامات اسرائیلی هنوز در حال سناریو سازی برای حمله به ایران هستند و باور دارند که اگر جنگی رخ دهد آنوقت آمریکا و کشورهای اروپایی مجبور می شوند جانب اسرائیل را در جنگ بگیرند.

با توجه به شرایط جغرافیایی و دوری ایران و اسرائیل از یکدیگر هیچ شرایطی برای حمله زمینی از طرف اسرائیل به ایران وجود ندارد در حالی که با توجه به اینکه ایران طی چند دهه اخیر لشکر های زیادی را ایجاد کرده که همه این روزها کنار مرزهای فلسطین اشغالی مستقر هستند، ایران توان حمله زمینی به اسرائیل را دارد.

در مقابل اسرائیل ظاهرا به توان هوایی خود جهت انجام یک عملیات غافلگیرکننده می بالد و برنامه ریزی می کند که هواپیماهایش می توانند وارد ایران شوند و زیر ساخت های نظامی و هسته ای ایران را نابود کنند و برگردند، چیزی شبیه حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای تموز در عراق.

البته با توجه به بعد مسافت قطعا اسرائیلی ها نیاز دارند که هواپیماهایشان یا از طریق کشورهای همسایه با ایران چنین عملیاتی را انجام دهند یا اینکه به کمک آمریکایی ها سوخت گیری هوایی کنند.

یکی دیگر از سناریوهایی که برخی آن را تجویز می کنند این است که اسرائیل همانند جریان حمله های اخیر به برخی مراکز هسته ای ایران توسط برخی عوامل نفوذی هواپیماهای بدون سرنشین زیادی را به حرکت در بیاورد و مراکز مختلف نظامی و هسته ای ایران را مورد حمله قرار دهد.

البته با توجه به توانمندی های دفاعی ایران و با توجه به آمادگی رزمی نیروهای ایرانی قطعا انجام یک حمله دوربرد بسیار سخت، اگر نخواهیم بگوییم نا ممکن، خواهد بود و هیچ بعید نیست ایرانی ها همه یا تعدادی از این هواپیماها را به محض ورود به حریم هوایی ایران منهدم کنند، و تجربه سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین گلوبال هوک آمریکایی که ساختاری مشابه پیشرفته ترین هواپیمای موجود در نیروی هوایی اسرائیل یعنی اف 35 دارد، نشان می دهد که پدافند هوایی ایران توانایی سرنگونی این هواپیماها را نیز دارد.

مخصوصا که کوتاهترین مسیر فیما بین ایران و اسرائیل مسیر اردن و عراق است و ایرانی ها می توانند با رادارهایی که توسط همپیمانانشان در سوریه وعراق مستقر هستند پرواز هواپیماهای اسرائیلی به سمت ایران را کشف کنند.

البته در صورتی که اسرائیلی ها چنین عملیاتی را انجام دهند طبق همه مقررات بین المللی دست ایران باز خواهد بود که واکنش نشان دهد، هم نسبت به اسرائیل هم نسبت که کشورهایی که ممکن است در این ماجرا به اسرائیل کمک کنند.

نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2021
گزارش و تحلیل
حزب الله منطقه را از یک جنگ تمام عیار نجات داد

همه هم به خوبی می دانند که ایران بالغ بر حدود نیم ملیون موشک کوتاه برد و میان برد در اختیار همپیمانان خود در منطقه قرار داده که همه می توانند به اسرائیل برسند و در واقع این موشک ها فقط برای حمله به اسرائیل در وقت مبادا تهیه شده.

مضاف بر همه این ها موشک های بالستیکی است که ایران در اختیار دارد و می تواند هر نقطه ای در اسرائیل را هدف قرار دهد.

بدیهی است که در صورت حمله به ایران ایران می تواند هزاران موشک بر علیه اسرائیل پرتاب کند و امکان ندارد سیستم های دفاعی اسرائیل توان مقابله با این تعداد موشک را داشته باشند.

جنگ اخیر غزه نشان داد که ایرانی ها و متحدینشان توانسته اند مشکلات سیستم موسوم به گنبد آهنین اسرائیل را کشف کنند و هرگونه حمله ای به ایران به معنای آن خواهد بود که باران موشک بر سر اسرائیلی ها ببارد.

نکته مهم در این ماجرا در این است که اگر اسرائیلی ها به هواپیماهای خود می بالند ایرانی ها هم به موشک های خود می بالند.

هدف از داشتن بمب افکن های پیشرفته این است که این بمب افکن ها موشک و یا بمب هایی را حمل کنند و به مقصد برسانند، خوب موشکها هم همین کار را می کنند، یعنی عملا ایران توانسته با برنامه موشکی خود نوعی توازن قوا در مقابل جنگنده ها و بمب افکن های اسرائیلی ایجاد کند.

همچنین باید توجه داشت که ایران موفق شده هواپیماهای بدون سرنشین دارای برد بسیار زیاد (بیش از 3000 کیلومتر) بسازد که این هواپیماها می توانند هر نقطه در اسرائیل ها که نیاز باشد با دقت به آن حمله کرد را هدف قرار دهند.

البته همه اینها در صورتی است که اسرائیل از سلاح های کشتار جمعی و یا تسلیحات هسته ای خود استفاده نکند.

که حتی اگر چنین رخ دهد آنوقت دیگر ایران توجیه لازم جهت تولید و استفاده از تسلیحات هسته ای را پیدا می کند و با توجه به اینکه ایران چرخه کامل هسته ای و علم آن را در اختیار دارد شاید ظرف کمتر از چند ساعت ایران کلاهک های هسته ای بسازد و روی موشک های بالستیک خود قرار دهد و برای انتقام به سمت اسرائیل پرتاب کند.

یا حتی ممکن است ایرانی ها مراکز نگهداری تسلیحات هسته ای و کشتار جمعی اسرائیل را هدف قرار دهند و به این وسیله از سلاح خودشان بر علیه خودشان استفاده کنند.

طبق همه سناریوهایی که اسرائیلی ها ترسیم می کنند و با توجه به وسعت جغرافیایی و شرایط جغرافیای نظامی ایران، تنها کاری که حمله اسرائیل بر علیه ایران می تواند انجام دهد حتی در صورت استفاده از تسلیحات هسته ای و یا تسلیحات هسته ای، مانند نیش زنبوری خواهد بود که اسرائیلی ها به ایران وارد کنند اما در مقابل ایرانی ها می توانند کل اسرائیل را چند بار شخم بزنند وبعد شاید حتی نیروهای زمینی ایران و متحدین اش به یکباره وارد کار شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала