گزارش و تحلیل

حزب الله منطقه را از یک جنگ تمام عیار نجات داد

© Fotolia / Peyman Kaiediنقشه جغرافیایی خاورمیانه
نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.08.2021
اشتراک
طی دو هفته اخیر جهان حالت آماده باش به خود گرفته بود که قرار است چه اتفاقی در منطقه خاورمیانه رخ دهد.

طی دو هفته اخیر جهان حالت آماده باش به خود گرفته بود که قرار است چه اتفاقی در منطقه خاورمیانه رخ دهد.

تهدیدهای آمریکا – انگلیس و اسرائیل بسیاری را دلواپس کرده بود که شاید بخواهند یک حمله نظامی و یا حد اقل یک عملیات نظامی بر علیه ایران و یا متحدین ایران در منطقه انجام دهند.

بیشتر سخنان مقامات مسئول این سه کشور به نوعی تهدید رسمی برای حمله نظامی مشترک بر علیه ایران تلقی می شد.

بسیاری هم در حال سبک و سنگین کردن توانمندی این کشورها برای حمله نظامی بر علیه ایران و واکنش احتمالی ایران بودند.

برخی هم باور داشتند که شاید این سه کشور طی عملیاتی مشترک تاسیسات هسته ای و زیربنایی ایران را هدف قرار دهند نه اینکه یک جنگ تمام عیار بر علیه ایران راه بیاندازند.

حزب الله: به زودی از ایران سوخت و دارو وارد می‌ کنیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.08.2021
حزب الله: به زودی از ایران سوخت و دارو وارد می‌ کنیم

لیدر این ماجرا هم دولت جدید اسرائیل به رهبری نفتالی بنت بود که تلاش داشت آرزوی محقق نشده نتانیاهو در کشاندن آمریکا به یک جنگ با ایران را محقق کند.

حتی برخی نمایندگان کنگره به سمت و سوی تصویب طرحی که به دولت آمریکا اجازه می دهد هواپیماهای فوق استراتژیک بی 2 را به اسرائیل قرض دهد روی آوردند.

بر اساس استدلال این نمایندگان کنگره دلیل نیاز اسرائیل به هواپیمای بی 2 هم این است که آمریکا بمب های 12 هزار کیلویی ای در اختیار دارد که می تواند کوه را بشکافد و در عمق اهداف را منفجر کند و هواپیماهای موجود در اختیار اسرائیل توان حمل این بمب ها را ندارد.

حتی هواپیماهای بی 52 آمریکا توان حمل بیش از یک بمب از این بمب ها را ندارند و عملا آنها نیاز دارند که ضربه مورد نظر خود را در یک عملیات انجام دهند نه اینکه چند عملیات انجام دهند.

طبق همه برآوردهای اطلاعاتی اسرائیل به دلیل اینکه شرایط لبنان بحرانی بود این بهترین فرصت برای انجام عملیات به حساب می آمد چون آنها باور داشتند که متحدین ایران مخصوصا حزب الله در چنین شرایطی به دنبال شروع یک جنگ تمام عیار در لبنان نخواهد بود.

برخی تحلیل گران هم باور دارند این نقشه از مدت ها پیش طراحی شده بود و دلیل صدور دستور برای سعد الحریری جهت انصراف از تشکیل کابینه هم همین جریان بود، چون آنها می خواستند شرایط داخل لبنان بحرانی شود و دست حزب الله بسته شود.

اما به یکباره آنها شوکه شدند که علیرغم همه این شرایط حزب الله در پاسخ به پرتاب دو موشک توسط اسرائیل به خاک لبنان حدود بیست موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرد و سربازان اسرائیلی موجود در مزارع شبعا و جولان را نیز هدف قرار داد.

روانچی: اطلاعات اسرائیل درباره حوادث اخیر جعلی است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.08.2021
روانچی: اطلاعات اسرائیل درباره حوادث اخیر جعلی است

این ماجرا نشان داد که علیرغم همه مشکلات موجود حزب الله آماده است که در شرایط جنگی ورود کند و اسرائیل را هدف قرار دهد.

بر کسی هم پوشیده نیست که موشک های موجود در اختیار حزب الله بیش از حتی موشک های بالستیک موجود نزد ایران برای اسرائیل واهمه ایجاد می کند چون این موشک ها ظرف چند ثانیه می تواند به هر نقطه ای در اسرائیل برسد و با توجه به تعداد زیاد این موشک ها عملا دفاع های اسرائیل توان دفاع نخواهند داشت مخصوصا اگر فلسطینی ها از غزه و مقاومت سوریه از سمت جولان هم ورود کنند و از هر سو موشک به سمت اسرائیل ببارد.

به یکباره دیدیم که انگلیس لحن خود را تغییر داد و اعلام کرد که به نظر اش شاید حوثی ها کشتی مرسر استریت را هدف قرار داده باشند و حتی این احتمال وجود دارد که این کشتی با یک مین دریایی برخورد کرده باشد.

آمریکایی ها هم لحن خود را تغییر دادند و شروع کردند اظهار داشتن مبنی بر اینکه منظورشان از واکنش مشترک، واکنش سیاسی مشترک از طریق مجامع بین المللی جهت فشار آوردن بر ایران است، نه واکنش نظامی مشترک.

اسرائیل هم که مجبور شد جا بزند چون دولت زیر سوال رفت که چگونه بدون تحقیقات لازم درباره خطرات احتمالی چنین اقدامی بر امنیت مردم اسرائیل وارد چنین ماجرا جویی ای شده، و خوب با توجه به اینکه دولت در اسرائیل بسیار شکننده اند و فقط با یک رای در کنیست توانسته به قدرت برسد، می توان تصور کرد که ادامه این بحران می توانست حتی موجب فروپاشی دولت اسرائیل گردد.

به همین دلیل می توان گفت این ماجراجویی اسرائیل و آمریکا و انگلیس می توانست کل منطقه را به آتش بکشد و اقدام به موقع حزب الله در واکنش نشان دادن موجب تامین چند ماه دیگر امنیت برای کل منطقه شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала