گزارش و تحلیل

تی - 14 یکی از مهیب ترین تانک های جهان

اشتراک
اما در تأمین تانک برای نیروهای روسیه مشکلاتی وجود دارد.

اسپوتنیک به نقل از نشنال اینترست آمریکا می‌نویسد: اگرچه روسیه هزینه های نظامی خود را کاهش داده است، اما شرکت روستِک با اطمینان برنامه خود را در زمینه ساخت خودروهای زرهی   آرماتا اجرا می کند. Rostec Corporation یک شرکت متنوع مسکو است که در زمینه ادغام شرکت های مهم استراتژیک در بخش دفاعی روسیه متمرکز شده است. هفته گذشته ، سرگئی چمزوف ، رئیس شرکت، به خبرنگاران گفت که تمام پروژه های جدید به حالت تعلیق در می آیند ، اما پروژه تی -14 Armata، شامل تانک تی - 14 و تی -15 وسیله نقلیه سنگین پیاده نظام و تی -16 خودروی زرهی تعمیر و تخلیه مثل سابق در حال اجرا هستند.

نشریه آمریکایی از مشتریان تانک روسی آرماتا پرده برداشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.09.2020
خریداران تانک روسی "تی-14 آرماتا"

تانک اصلی جنگی تی - 14 Armata اولین بار در سال 2015 در رژه پیروزی در مسکو به نمایش درآمد. سوال این است که این تانک ها چه زمانی به نیروهای مسلح تحویل داده می شوند. طبق محاسبات، سازنده تانک روسی Uralvagonzavod قرار بود 9 تانک اول را در سال 2018 تحویل دهد. سپس تاریخ تحویل به سال 2019 موکول شد. تا ژانویه سال جاری ، نیروی زمینی روسیه اولین گروه تی-14 نسل سوم را دریافت نکرده است.

تانک جدید روسی

کار در پروژه آرماتا در سال 2010 آغاز شد ، زمانی که وزارت دفاع روسیه کار بر روی  "واحد  195" را به نام تانک T-95 متوقف کرد. پروژه آرماتا به عنوان یک جهش فنی عظیم تلقی می شود و تی - 14 از بالا به پایین با تانک های شوروی و روسی نسل های گذشته بسیار متفاوت است.

تی - 14 از بدنه گرفته تا برجک بلند و جعبه ای شکل ، شبیه تانک های غربی است. این تانک به جای شش چرخ ، هفت چرخ زنجیر دارد که تقریباً از همه تانک های اصلی شوروی و حتی مدرن روسیه متمایز است.

نوآوری های تانک تی - 14 شامل یک برج خالی از خدمه با یک توپ 2A82-1M صاف سوراخ است که با کنترل کامل از راه دور بوده و یک لودر اتوماتیک در آن نصب شده است. این برجک مهمات اسلحه را به مقدار 45 دانه در خود جای داده است. اما از طریق لوله می توانید موشک هایی با هدایت لیزر نیز پرتاب کنید. علاوه بر این ، توپ 125 میلی متر 2A82 را می توان با یک توپ 152 میلی متر 2A83 جایگزین کرد. این تانک همچنین دارای سلاح های کمکی مانند مسلسل 12.7 میلی متری "کورد" و پی کا - مسلسل  7.62 میلی متری کلاشینکف است.

در استرالیا تانک روسی آرماتا را نابود می کنند + عکس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.07.2020
آزمایش تانک پیشرفته روسی تی 14 "آرماتا" اینبار بدون سرنشین

در سقف برج دکل هواشناسی ، سیستم ارتباطات ماهواره ای ، تجهیزات گلوناس - GLONASS و همچنین آنتن هایی برای دریافت و انتقال داده ها و ارتباطات رادیویی وجود دارد.

مطمئن تر از زره

یک ویژگی مهم این تانک، محافظت از خدمه است. تی - 14 از این لحاظ از بقیه نمونه ها پیشی گرفت. ارتفاع کم تانک آسیب پذیری آن را کاهش می دهد و امنیت و بقای خدمه 3 نفره را افزایش می دهد.

راننده، توپچی و فرمانده تانک در یک کپسول زرهی واقع در جلوی بدنه جا دارند. آنها از لودر اتوماتیک و از مهمات واقع در مرکز تانک  جدا شده اند.

کپسول از مواد پیشرفته کامپوزیتی ساخته شده و توسط زره چند لایه محافظت می شود. طبق اطلاعات موجود در گزارش های تحلیلی ، این زره می تواند در برابر ضربه و اصابت مستقیم تقریباً همه نوع گلوله های موجود بایستد.

قسمت جلویی تانک نیز با یک مجموعه محافظتی فعال پوشانده شده است که برای رهگیری مهمات ضد تانک طراحی شده است.

مقایسه سرعت آتش آبرامز و تی-14 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2018
مقایسه سرعت آتش "آبرامز" و تی-14

گزارش شده است که طبق توافق نامه در باره  استانداردهای ناتو-STANAG 4569،تانک T-14 دارای سطح پنجم حفاظت است. در نیمکره جلوی خودرو محافظ زرهی دینامیکی وجود دارد و در عقب - زره مشبک، که محافظت بیشتری در برابر سلاح های ضد تانک مانند آرپی جی ایجاد می کند.

معمولا، خدمه تانک در حالی که در بدنه فولادی خودرو قرار دارند، دید محدودی دارند. طراحان تی - 14 با نصب دوربین های زاویه باز در خارج از محیط درونی ، که به شما امکان کنترل اوضاع در میدان جنگ را می دهند، این مسئله را حل کردند. دید فرمانده که بر روی برجک سوار شده است ، دید کاملی به او می دهد و دید توپچی مجهز به پریسکوپ دید مستقیم و لیزر نگارنده است. در صورت لزوم ، دوربین ها می توانند مقیاس تصویر را تغییر دهند. از تجهیزات حساس به گرما و دوربین های دید در شب می توان در همه شرایط آب و هوایی ، چه در شب و چه در روز استفاده کرد. خدمه تانک ها معمولا از امکانات رفاهی کمی برخوردار هستند، اما تی - 14 حتی دارای سرویس بهداشتی است ، بنابراین خدمه نیازی به ترک ماشین برای پاسخ به "ندای طبیعت" ندارند.

 تی - 14 وعده می دهد که در میدان نبرد یک دشمن مهیبی باشد - حداقل زمانی که سرانجام در آشیانه های تانک نیروهای زمینی روسیه ظاهر شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала