گزارش و تحلیل

شهاب سنگ غول پیکر بر فراز نروژ

© Fotolia / Trahkoشهاب سنگ غول پیکر بر فراز نروژ
شهاب سنگ غول پیکر بر فراز نروژ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2021
اشتراک
ساکنان جنوب نروژ و سوئد غربی یک پدیده نجومی نادر را در آسمان مشاهده کردند.

اسپوتنیک به نقل از NRK - رادیو تلویزیون نروژ می نویسد: اوایل یکشنبه شب، در آسمان برفراز جنوب نروژ یک شهاب سنگ بزرگ را ممکن بود مشاهده می شد. وگارد لوندبی Vegard Lundby از شبکه شهاب سنگ نروژ به NRK گفت: "ما می دانیم که این یک شهاب سنگ بود که چند ده کیلوگرم وزن داشت. ما همچنین می دانیم که این سنگ آسمانی در جایی در استان Finnemark، نه چندان دور از شهر Lier سقوط کرد." دانشمندان به دنبال رد پا و مکان سقوط جرم آسمانی هستند."

شهاب سنگ عظیمی در آسمان نروژ منفجر شد+ ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.07.2021
شهاب سنگ عظیمی در آسمان نروژ منفجر شد+ ویدئو

بسیاری از ساکنان محلی که شهاب را دیدند و شنیدند به NRK و پلیس گفتند که در آسمان برق چشمک می زد و صدای رعد به گوش می رسید. اکنون کارمندان شبکه شهاب سنگ نروژ در تلاشند دریابند که سنگها دقیقاً در کجا افتاده است. از عکس ها می توان نتیجه گرفت که شهاب سنگ از کریستیانساند تا تروندهایم قابل مشاهده بود و علاوه بر جنوب نروژ، در سوئد نیز دیده می شد. لوندبی می گوید: "احتمالاً از ناحیه ای حدود 600 کیلومتر مربع قابل دید بود.

مورتن بیلت Morten Bilet از شبکه شهاب سنگ نروژ این پدیده را از خانه خود در اوسا مشاهده کرد. او معتقد است که این یک شهاب سنگ بزرگ بوده است. او به NRK گفت: "من بارها شهاب سنگ دیده ام، اما هرگز چنین غرشی را نشنیده بودم."

Eirik Newth متخصص فیزیک نجومی اندکی پس از آن در توئیتر خود نوشت: "نور بسیار نیرومندی که بر فراز اِستلند قابل مشاهده بود و به دنبال آن یک نوار دود ایجاد شد، احتمالاً بر اثر شهاب سنگ عظیمی بوجود آمده بود."

دانشمندان امیدوارند سنگهای بزرگی پیدا کنند

بیلِت توضیح می دهد: "شهاب های این چنینی بسیار نادر هستند. چنین غرش و چشمک زدن نشان می دهد که سنگهای بزرگی در جایی افتاده باشند".

کشف راز شهاب سنگی که  12 سال پیش به زمین سقوط کرده بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.12.2020
کشف راز شهاب سنگی که 12 سال پیش به زمین سقوط کرده بود

لوندبی می گوید: "این صداها توسط بسیاری شنیده می شدند، بنابراین اندازه شهاب سنگ به وضوح برجسته بود، با توجه به جهت شهاب سنگ ، آن وارد اتمسفر در جنوب غربی کشور شد. وقتی شهاب سنگ متلاشی می شود ، مانند باران از سنگ های کوچک روی زمین "می افتند". دانشمندان برای محاسبه مسیر پرواز و محل سقوط مورد انتظار اطلاعات را جمع آوری می کنند. آنها بسیار امیدوارند که سنگهای تا چند کیلوگرم پیدا کنند. لوندبی می گوید: "اینها نمونه های منحصر به فردی برای تحقیق هستند. سن شهاب سنگ ها معمولاً به میلیاردها سال می رسد. "

به گفته وی، سقوط این شهاب سنگ یک اتفاق شاد و مفید برای علم است: "آیا امروز یک روز شاد است؟ حدس بزنیم."

پیامهای زیادی به پلیس

چند دفتر پلیس در جنوب نروژ پیام هایی از مردم دریافت کرده اند که صدای انفجار بلند ، نور و شلیک منور را گزارش می دهند. پِر ایور ایورسن، رئیس عملیات ضربتی منطقه ای پلیس اسلو به NRK گفت: "ما گزارش های زیادی در این مورد دریافت کرده ایم. گشت های ما در خیابان ها نیز این رویداد را تماشا کردند."

مرکز نجات اصلی در جنوب نروژ ، که گزارش های متعددی نیز از این حادثه دریافت کرده است ، گفت: "برخی از ناظران گزارش دادند که نور قرمز شدید بود که به تدریج روشن و سفید می شد و سپس ناپدید گردید."

گفتنی است که شهاب یک نوار نورانی و گازی در آسمان است. این نوار هنگام ورود یک جرم آسمانی - یک شهاب واره - از فضا به اتمسفر زمین مشاهده می شود. اگر یک شهاب کاملاً نسوزد، اما روی زمین بیفتد، آن را شهاب سنگ می نامند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала