گزارش و تحلیل

ربیعی: مشکل گتوند به اصرار مسئولان بلند پایه وقت ایجاد شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران
علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2021
اشتراک
با توجه به گزارش‌هایی که مبنی بر فروپاشی برجام براساس تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران و جلوگیری از صادرات نفت ایران به چین منتشر می‌شود، دولت جمهوری اسلامی ایران هم رسما مذاکرات وین را به دولت آقای رییسی واگذار کرد، رسانه‌ها احتمال تغییر دستور کار برجام توسط ایالات متحده آمریکا را می دهند.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر علی ربیعی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران پیرامون شرایط فعلی حاکم بر برجام گفت:

ما هم این گمانه زنی های رسانه ای را شنیدیم ولی تا پیش از ارتکاب احتمالی چنین اشتباه بزرگی قصد نداریم بطور جدی درباره آن موضع بگیریم.

اما بطور کلی، طی سالهای گذشته باید به روشنی ثابت شده باشد که هر سطحی از تحریم علیه ایران محکوم به شکست است و هیچ تحریم تازه ای نمی تواند به نتیجه ای فراتر از تکرار شکست های پیشین دست پیدا کند. بنابراین ما امیدواریم که دولت آمریکا به خوبی درس های دولت گذشته را آموخته باشد و به دام تحلیل ها و برداشت های نادرست و مخرب نیفتد.

ما همچنان به بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان در برجام مطابق با نص توافق بدون کم و کاست پایبندیم و بنا نداریم که هیچ مسئله دیگری را به مذاکره بگذاریم. تا وقتی آمریکا و دیگر اعضای 1+4 به تمامی تعهدات خود در برجام عمل نکرده اند، صحبت و حتی فکر کردن درباره مذاکراتی فراتر از آن بی معنی است

این رویکرد اصولی و مبنایی جمهوری اسلامی ایران و مستظهر به اسناد بالادستی نظام بوده و با تغییر دولت ها تغییر نخواهد کرد. البته دولت سیزدهم این اختیار قانونی را خواهد داشت که به شیوه منحصر به خود به مسئله، ابزارها و شیوه های دیپلماسی و تحقق اهداف مسامحه ناپذیر ملی نگاه کند.

وی تاکید کرد:

 دولت دوازدهم تمام مسئولیت خود را برای لغو تحریم ها در مذاکرات به سرانجام رسانده است و اگر محدودیت های غیرضروری اعمال شده در قانون مذکور نبود، امروز شاهد نتیجه متفاوتی می بودیم.

سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران همچنین، ساخت و بهره‌برداری از مگاپروژه خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک برای ایران را حامل مجموعه‌ای از اهداف امنیتی، اقتصادی و توسعه‌ای دانسته و بیان کرد:

از منظر کلان و بدون ملاحظات خاص سیاسی، هرچه راه‌های انتقال انرژی در سطوح مختلف متعددتر و متنوع‌تر باشد، به همان میزان امنیت انرژی جهانی بیشتر تأمین می‌شود.

اما فارغ از ملاحظات امنیتی، مگاپروژه گوره - جاسک برای صنعت نفت ایران به لحاظ فنی - مهندسی و مدیریت اجرای پروژه‌های کلان، راهبردی به شمار می‌آید. در نگاه نخست، این پروژه در شرایطی اجرا شد که ایران شدیدترین و سخت‌ترین تحریم‌های نفتی را تجربه کرد.

حضور شرکت‌های ایرانی در مراحل مختلف طراحی و اجرا، سرعت اجرای طرح با توجه به حجم کار و وسعت جغرافیایی و طولانی‌ بودن مسیر طرح، استفاده از تجهیزات و تأسیسات ساخت داخل در مراحل مختلف ساخت خط لوله و تأسیسات مستقر در پایانه جاسک و مواردی از این دست، سبب ارتقای سطح دانش فنی و مهندسی در صنعت نفت و شرکت‌های سازنده اقلام و تجهیزات طرح شده است.

ایجاد تأسیسات پایین‌دستی شامل پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و بخش‌های جمعی و پشتیبانی در پایانه جاسک، به‌طور طبیعی هم ابعاد پروژه را گسترش می‌دهد و هم ساحل مکران را به سومین حوزه توسعه‌ای و صنعتی برای کشور پس از خوزستان و پارس‌جنوبی تبدیل می‌کند، اما نکته پایانی اینکه خط لوله گوره - جاسک و تأسیسات صادراتی مکران زمانی اهمیت واقعی و راهبردی خود را پیدا و ایجاد آن را به لحاظ اقتصادی و توسعه‌ای توجیه‌پذیر می‌کند که ایران از ظرفیت کنونی تولید یعنی ۴ میلیون بشکه در روز فراتر رفته و به سطح تولید بیش از ۶.۵ میلیون بشکه برسد.

افزایش تولید با محوریت افزایش ضریب برداشت نفت، ظرفیت جدیدی را برای صنعت نفت ایجاد می‌کند.

آقای دکتر علی ربیعی خشکسالی در جمهوری اسلامی ایران را واقعیتی پیچیده و الگوی توسعه و شیوه مدیریت بخش های مختلف مصرف کننده آب را پر مصرف توصیف کرد و اظهار داشت:

 توسعه پُرآب‌بَر، مديريت صرفاً تأمين و عرضه آب و کم‌توجه به مديريت مصرف و تقاضا، و بي‌توجهي به اقتصاد آب به عنوان يک رکن مهم در مديريت مصرف، سبب شده به وضع فعلي برسيم. تغيير اقليم و خشکسالي همه در تاريخ با اقليم ايران عجين بوده به عامل‌هاي ساختاري مذکور اضافه شده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.07.2021
تحریم ها بزرگترین مانع واردات واکسن برای ایران

ما در اين وضعيت پيچيده اگر تن به فشارها براي تأمين آب کشت‌وکارها ندهيم – که عمده آن‌ها کشت برنج است – با مشکل مواجه مي‌شويم. شرايط اخير خوزستان همين را نشان مي‌دهد. اگر هم تن بدهيم و به مقدار فعلي آب رها کنيم، بايد از امروز بگوييم که در پاييز و زمستان خشک امسال خوزستان که ظاهراً مدل‌هاي هواشناسي سال آبي خشکي را نشان مي‌دهند، با مشکل حتي تأمين آب شرب ممکن است مواجه شويم.

اين‌جا با يک مسأله بسيار پيچيده مواجه هستيم. مسائل پيچيده ساختاري را که در کوتاه‌مدت نمي‌توان با فناوري يا مداخلات سريع حل کرد، بايد با اجماع‌سازي بين ذينفعان حل کرد. همه طرف‌هاي ذينفع بايد وارد گفت‌وگو شوند. به‌طور مشخص در شرايط امروز خوزستان، بايد کشاورزان، صنايع، مصرف‌کنندگان خانگي (مثلا با نمايندگي شوراهاي شهر و روستا)، وزارت نيرو و وزارت جهاد کشاورزي، و البته همه بخش‌هاي مربوطه در دولت کنار هم بنشينند و گفت‌وگوهايي براي ساماندهي اين وضعيت داشته باشند.

از سیاست‌های توده ستا، غیرعلمی و کوتاه‌مدت دوری کرد، می‌توان هم از فجایع جلوگیری کرد و هم کشور به مسیر درست هدایت می‌شود.

خشکسالی واقعیت کشور است ولی انتظارات به وجود آمده فراتر از واقعیت‌ها و پتانسیل واقعی کشور می‌باشد. باید بپذیریم که پتانسیل آبی کشور محدودتر از انتظارات است.

زمانی که ارگانهای جهانی می‌گویند که کشورها نباید بیش از 40 درصد آبهای تجدیدپذیر را مصرف کنند، و بقیه هم سهم محیط زیست و حق نسل‌های بعدی است.  ما طی سالها‌ حدود 100 درصد آبهای تجدیدپذیر را مصرف‌ کرده‌ایم.

اين گفت‌وگوها که در زمان بحران، بروز مسئله و مشکل انجام مي‌شود باید تا حل مسائل ادامه یابد. پس از پايان بحران است که مي‌شود از سرمايه اندوخته‌شده در جريان اين گفت‌وگوها براي اعتمادسازي و پيشبرد بيشتر برنامه‌هاي اصلاحي براي آينده استفاده کرد. من در کوتاه‌مدت راه‌حلي غير از اين نمي‌شناسم. البته راهکارهاي فني را هم وزارتخانه‌هاي ذيربط طراحي و اجرا کرده‌اند که در پاسخ به سوالات ایران و مهر به آنها اشاره کردم اما راهکار اصلي مديريت بحران خشکسالی آب و حواشی آن درک مشترکی از مسئله توسط همگان و تن دادن به سیاستگذاری های دولت و آینده نگری است.

وی همچنین مشکلات ناشی از کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی در کشور را موجب بروز شرایط سخت برای مردم مقاوم خوزستان دانست و اظهار داشت:

دولت از رنجی که به هم‌وطنان عزیزمان وارد شده،‌ آگاه و متاسف است. اما استان‌هایی که با خشکسالی مواجه هستند ‌به ویژه استان خوزستان، همواره ‌در کانون توجه دولت بوده‌اند. روند کم‌آبی و خشکسالی یک واقعیت است که آثارش در این سالها، بیشتر هویدا و در زندگی مردم ملموس شده است. برای همین، لازم است که این واقعیت بیش از هر مساله‌ای نه فقط در کانون توجه سیاستگذاران صنعتی و کشاورزی بلکه در کانون توجه جامعه و سبک زندگی و مصرف مردم نیز قرار بگیرد.

اما در ارتباط با استان خوزستان، ما از ابتدای دولت یازدهم به این مشکلات توجه داشته‌ایم و اقداماتی را سامان دادیم؛ هرچند بر این باوریم که مجموعه این اقدامات، کافی نبوده و باید ادامه یابد. این اقدامات شامل این موارد هستند:

از سال 92 تاکنون 21 هزار و پانصد میلیارد تومانبرای طرح‌های این استان  اختصاص یافته است . بین سالهای 92 تا 99 استان خوزستان از نظر مفدار اعتبارات استانی بین 31 استان دارای مقام اول بوده است.

ملاحظه می‌کنید که اگر این اقدامات نبود امروز مساله خشکسالی و کم‌آبی، به مراتب وضعیت بغرنج‌تری پیدا می‌کرد.

همچنین در تصمیمات اخیر مربوط به خوزستان نیز، هیات دولت مقرر کرد دستگاه مسئول تغییری در نحوه توزیع آب در استان انجام بدهد. البته یکی از مباحث مهم در دولت این موضوع بود که بازکردن آب به نحوی مدیریت بشود که در آینده، از آثار سوء این کار، پیشگیری بشود. در نتیجه این تصمیم، آب به سوی هورالعظیم جاری شده است.

درمورد آب شرب هم در زمان خشکسالی، در کل کشور  باید 6 هزار الی 7 هزار روستا را با تانکر آبرسانی کنیم زیرا لوله‌های آب خشک می‌شوند. درباره خوزستان هم در این مقطع، با همکاری نهادهای مربوطه تدابیر لازم اتخاذ شده به روستاهایی که فاقد آب شرب هستند،‌ از طریق تانکرها آبرسانی شود.

بر اساس طرحی هم که تهیه شده،‌ مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از محل درآمد‌های نفتی کشور به استان اختصاص می‌یابد.

در مصوبه دیگری تصمیم گرفته شد تا برای جبران خسارت واردشده به احشام، مبلغ‌ 6 میلیارد تومان پرداخت شود. 

همچنین قرار شد آب شیرین کن های لازم برای شهرهای خرمشهر و آبادان خریداری شود تا در ماه‌های آتی که بدليل ورود زهاب های کشاورزی به رودخانه، آب وضعیت مناسبی ندارد، در موقع ضرورت مورد استفاده قرار بگیرد. در دولت، مساله کم آبی برای فصل پاییز هم پیش‌بینی شده است.

راجع به پروژه آب و فاضلاب استان هم در سال 96 برای آب 28 شهر و روستاها و مقابله با سیلابها مصوب شد از فاینانس استفاده شود. اما با توجه به تحریم‌ها، مقرر شد در صورتی که امکان استفاده از فاینانس و منابع دیگر، فراهم نشد، وزارت نفت متقبل شود که از سهم نفت، ‌مبلغ 2میلیارد دلار به این طرح اختصاص بدهد .

همچنین قرار شد مبلغ 80 میلیارد تومان برای تهیه و نصب آب‌شیرین‌کن‌ها اختصاص یابد تا در شهریور امسال مشکلی برای تامین آب شر با کیفیت پیش نیاید.

وی در ادامه افزود:

یکی از مشکلاتی که نمی‌توان از آن گذشت و باید حتما به آن اشاره کرد، کشت شلتوک و برنج است که در این استان برخلاف مقررات انجام شده است. بنابر گزارش وزارت نیرو حدود 92 هزار هکتار کشتار برنج و شلتوک داشته‌ایم که این سطح از کشت، به آبی در حد بارش استان‌های شمالی نیاز دارد. از سوی دیگر، بند «ک» تبصره 8 قانون بودجه کشور که به کشت برنج مربوط است، موجب نوعی تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای شده برای همین، اقدام بهره‌مندان از این تبصره، توجهی به اثرات اقدامات خود نداشته‌اند. بنابر گزارش وزارت نیرو 70 مترمکعب از کرخه، آب رها شده است تا مورد مردم قرار بگیرد اما متاسفانه بعد از 4 روز این مقدار آب به مقصد نرسیده چرا که کشت‌های بین راه آن را مصرف کرده‌اند؛ به همین خاطر به ناچار باید از کرخه 140 تا 160 متر مکعب آب خارج شود. البته به نحوی برنامه‌ریزی خواهد شد تا مشکلی در آینده پیش نیاید.

درباره سد گتوند هم ایراداتی در زمان افتتاح آن وجود داشت؛ باید می‌گذاشتند تا لحاف بتنی در کف سد ساخته بشود تا از نفوذ نمک به آب سد، جلوگیری شود اما به خاطر اصرار مسئولان بلندپایه وقت، این کار انجام نشد و به جای لحاف بتنی، لحاف رُسی تعبیه میکنند که آن هم بعد از مدتی شسته شده و از بین می‌رود و آب سد، شور می‌شود.

البته با تلاش های صورت گرفته، موضوع شوری آب سد گتوند ، کنترل شده است یعنی آبی که از سد خارج می‌شود مشکلی برای زراعت ندارد و کشاورزان منطقه از آن بهره‌ می‌برند.

باید بدانیم مساله خشکسالی موضوعی است که باید آن را جدی‌تر گرفته و درباره‌اش اطلاع رسانی شود. این موضوعی است که نیاز به همیاری همه ارکان جامعه از دولت و ارگان‌ها گرفته تا سمن‌ها و رسانه‌ها و عموم مردم دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала