گزارش و تحلیل

مناقشه چین و آمریکا؛ کرونا از کجا آمده؟

© REUTERS / Hyungwon Kangمناقشه چین و آمریکا؛ کرونا از کجا آمده؟
مناقشه چین و آمریکا؛ کرونا از کجا آمده؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.07.2021
اشتراک
آمریکا بر تحقیقات بیشتر در آزمایشگاه ووهان اصرار می ورزد؛ ولی مولف می خواهد بیشتر در مورد پایگاه آمریکایی فورت دتریک صحبت کنیم.

اسپوتنیک به نقل از رسانه "ادوانس" کرواسی می نویسد: وزارت بهداشت چین، بار دیگر قاطعانه احتمالات درباره سرایت ویروس کرونا از آزمایشگاه چین و آلوده شدن کل جهان را رد کرد.

تحریم‌های تلافی‌جویانه چین علیه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.07.2021
تحریم‌های تلافی‌جویانه چین علیه آمریکا

این اطلاعیه در حالی منتشر شد که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد قصد دارد مرحله دوم تحقیقات درباره منبع ویروس کرونا ویروس کووید-۱۹ را آغاز کند. و اما اولین موارد کووید-۱۹ در ووهان، جایی که موسسه معروف تحقیقات ویروس کرونا در آن واقع شده است، ظاهر شد!

رسانه ادوانس پیشنهاد می کند در مورد پایگاه آمریکایی در فورت دتریک صحبت کنیم و اینکه چرا چین اینقدر در "بی تقصیر بودن" خود اصرار دارد. در ضمن ، ایالات متحده خود نیز با همان آزمایشگاه همکاری کرد و این امر کل داستان را بیشتر سردر گم می کند.

چین اعلام کرد که آزمایشگاه ووهان هیچ ویروسی ندارد که بتواند انسان را آلوده کند. علاوه بر این ، وی گفت كه چین چند بار خواستار توضیح در مورد تحقیقات شد، زیرا با برنامه WHO موافق نیست. البته چنین موضعی چین فقط سوء ظن در مورد اینکه "چیزی برای پنهان کردن دارد" را افزایش داده است.

در این قضیه، ووهان "اخبار قدیمی" است. اخیراً، چین تلاش کرده تا توجه خود را به کشور دیگری در آن سوی اقیانوس معطوف کند یعنی رقیب خود ، ایالات متحده. پکن به طور فزاینده ای خواستار تفتیش در موسسه آمریکایی تحقیقات بیماری های عفونی است که در پایگاه نظامی ایالات متحده فورت دتریک در ایالت مریلند آمریکا قرار دارد. این مکان واقعاً چگونه است؟ این پایگاه با واشنگتن حدود یک ساعت رانندگی فاصله دارد و در ابتدا مرکز برنامه جنگ بیولوژیکی آمریکا بود.

آمریکا در حال تدارک عملیات جنگی علیه چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.07.2021
گزارش و تحلیل
آمریکا در حال تدارک عملیات جنگی علیه چین

شاید بسیاری از آمریکایی ها حتی نام فورت دتریک را نشنیده باشند، اما چینی ها به طور فزاینده ای اشاره می کنند که ممکن است کووید-۱۹ از آنجا منشا گرفته باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت چین، در ماه گذشته گفت که در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۹ در ایالات متحده بود که بیماری برای اولین بار در علائم کووید-۱۹ تقریباً یکسان بود.

البته رسانه های غربی به ندرت موضع چین را پخش می کنند، اما مقامات چینی در بیانیه های رسمی ۳۳ بار خواستار تحقیق در پایگاه نظامی آمریکا در فورت دتریک شده اند.

می توان گفت که فورت دتریک در پاسخ به اتهامات آمریکا علیه آزمایشگاه ووهان به "ضد فرضیه" چین تبدیل شد. جای تعجب نیست که بسیاری در مورد موسسه در ووهان مشکوک هستند. اولا ، در همان ابتدا ، اولین موارد بیماری دقیقاً در آنجا ، در بازار شهر ثبت شد. ثانیاً ، انستیتوی ویروس شناسی در ووهان یکی از آزمایشگاه های برجسته جهان به ویژه در زمینه تحقیقات ویروس کرونا است ، در درجه اول خفاش ها (ما در مورد همان خانواده از عوامل بیماری زا صحبت می کنیم که باعث ایجاد کووید-۱۹ می شوند).

آیا این بدان معناست که چینی ها در متهم کردن فورت دتریک از فرمول "بهترین دفاع - حمله است" استفاده می کنند؟ شاید. بسیاری تعجب کردند از اینکه  دیپلمات های چینی با چه قاطعیتی بر این ضد دلیل   پافشاری می کنند. تا همین اواخر، چینی ها سیاست خارجی بسیار کندی را دنبال می کردند و اغلب حتی حملات را نادیده می گرفتند. با این حال ، به نظر می رسد قضیه کووید-۱۹ موقعیت را از بیخ و بن دگرگون کرده است.

آیا چین مدرک مشخصی علیه آمریکا دارد؟ شاید شواهد پکن به همان اندازه مانند شواهد آمریکایی ها "قانع کننده" باشد. همانطور که قبلاً نوشتیم ، هنگام ظهور کووید-۱۹، بسیاری از کارشناسان به این نتیجه رسیدند که ویروس احتمالاً از حیوان به انسان   منتقل شده است ، زیرا اتفاق های مشابهی  قبلاً رخ داده بود ، به عنوان مثال ، در مورد کرونا ویروس سارس در سال ۲۰۰۳.

واکنش تند چین به طرح مرحله دوم تحقیق در مورد منشا ویروس کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2021
واکنش تند چین به طرح مرحله دوم تحقیق در مورد منشا ویروس کرونا

با این حال، دولت ترامپ در ماه های آخر خود و سپس بایدن، هر روز تعداد بیشتر کارشناسان و سیاستمداران (به ویژه سیاستمداران) در مورد منشا جایگزین ویروس صحبت می کنند. گویا آن را در آزمایشگاه چین ایجاد شده است. مطمئناً، در صورت اثبات این امر، اعتبار چین زیر پا گذاشته می شد و چین جایگاه خود را در جهان از دست داد. از این گذشته، چینی ها متهم می شوند که به دلیل سهل انگاری (و حتی بدتر از آن - عمدا)، کل جهان را آلوده کرده و بیش از یک میلیون نفر را کشته اند.

البته، هر دو ایالات متحده و چین علاقه مند هستند که یکدیگر را متهم کنند. با این حال ، هیچ یک از نظریه ها نباید نادیده گرفته شود. ایالات متحده اصرار دارد که تحقیقات بیشتری را در ووهان انجام دهند و نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که ووهان محل استقرار یک موسسه تحقیقاتی معروف ویروس کرونا است و اولین موارد کووید-۱۹ در این شهر ظاهر شد.

اما بیایید در مورد پایگاه آمریکایی در فورت دتریک صحبت کنیم. فورت دتریک زمانی مرکز برنامه بیولوژیک نظامی آمریکا بود که به طور رسمی در سال ۱۹۴۳ آغاز شد و تا ۱۹۶۹ ادامه داشت. حالا در آنجا چه چیزی وجود دارد؟ اکنون یک موسسه تحقیقات نظامی برای بیماری های عفونی ، یعنی آژانس دفاع بیولوژیکی آمریکا در آنجا وجود دارد.

آیا چیز دیگری در آنجا وجود دارد؟ در ژوئیه ۲۰۱۹، مرکز ملی کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا آزمایشگاه مخفی BSL-4 را به دلیل "نقض ایمنی در دفع مواد خطرناک" تعطیل کرد. در آوریل سال ۲۰۲۰، آزمایشگاه BSL-4 مجدداً افتتاح شد.

رئیس سازمان بهداشت جهانی احتمال نشت کرونا از آزمایشگاه چین را منتفی ندانست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.07.2021
رئیس سازمان بهداشت جهانی احتمال نشت کرونا از آزمایشگاه چین را منتفی ندانست

شبکه های اجتماعی چینی مانند Weibo (به نوعی مانند توییتر چین) می گویند که آمریکایی ها سلاح های بیولوژیکی را در آنجا پنهان کرده و ویروس های خطرناک را مطالعه می کنند. رسانه های اجتماعی در پی رسانه های دولتی چین مانند گلوبال تایمز، پیپلز دیلی و چاینا دیلی با انتشار بیش از صد مقاله در مورد فورت دتریک این موضوع را دنبال کردند.

البته این اطلاعات برای خوانندگان چینی است. مقامات چینی اصلا نمی خواهند چینی ها تحقیق بیشتری را در ووهان در نظر بگیرند. در حال حاضر اخباری مبنی بر امضای پنج میلیون چینی زیر درخواست از WHO برای تحقیق در مورد فورت دتریک آمریکایی وجود دارد.

علاوه بر حادثه ژوئیه ۲۰۱۹، هیچ مدرک دیگری مبنی بر تولید کووید-۱۹ در فورت دتریک وجود ندارد. شاید فورت دتریک پاسخ چینی ها به مبارزات تهاجمی راستگرایان آمریکا در دولت ترامپ بود، همانطور که دونالد ترامپ کووید-۱۹ را "ویروس چینی" و "آفت چینی" خواند.

کووید-۱ واقعاً از کجا آمده است؟ در شرایط زدوخورد دو قدرت تبلیغاتی، ممکن است ما هرگز حقیقت را ندانیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала