گزارش و تحلیل

سیاست آمریکا برای ماندن در منطقه است

© AP Photo / Brennan Linsleyسیاست آمریکا برای ماندن در منطقه است
سیاست آمریکا برای ماندن در منطقه است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.07.2021
اشتراک
چند دهه است که آمریکا افغانستان و عراق را اشغال کرده اما هنوز که هنوز است به این دو کشور اجازه نمی‌دهد تا نیروهایی برای دفاع از خود داشته باشند.

اسپوتنیک - هر کس فکر می کند آمریکا 7500 میلیارد دلار خرج کرده تا به همین راحتی‌ها منطقه خاورمیانه را ترک کند سخت در اشتباه هست.

آمریکا نه برای مبارزه با تروریسم و نه برای انتقام حمله های 11 سپتامبر و نه برای نجات دادن مردم عراق از دست صدام حسین و نه برای دفاع از کشورهای عرب منطقه در مقابل ایران، به خاورمیانه لشکر کشی کرده.

تنها هدف آمریکا این است که بر منطقه خاورمیانه که منبع انرژی رقبای اقتصادی اش در جهان یعنی شرق آسیا و اروپا می باشند تسلط داشته باشد و سیاستمداران آمریکایی به خوبی می دانند در صورتی که خاورمیانه را از دست دهند جایگاه خود به عنوان ابرقدرت اقتصادی جهان را نیز از دست می دهند.

این چیزی نیست که مولود ساعت باشد بلکه در تاریخ همه ابرقدرت های تاریخ برای تثبیت جایگاه خوب به عنوان ابرقدرت مجبور بودند خاورمیانه را تصرف کنند.

جالب اینکه همیشه هم خاورمیانه بوده که موجب فروپاشی ابرقدرت های تاریخ گشته.

زمانی هدف تسلط بر جاده و مسیر تجارت جهانی بود و زمانی دیگر انرژی و امروزه هر دو.

چند دهه است که آمریکا افغانستان و عراق را اشغال کرده اما هنوز که هنوز است به این دو کشور اجازه نمی‌دهد تا نیروهایی برای دفاع از خود داشته باشند.

آمریکا برای امنیت افغنستان بیش از 3 میلیارد دلار تخصیص می‌دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.07.2021
آمریکا برای امنیت افغنستان بیش از 3 میلیارد دلار تخصیص می‌دهد

طی این دو تا سه دهه اخیر صدها میلیارد دلار از ثروت مردم عراق در حسابی در آمریکا ذخیره شده و آمریکایی ها به هیچ وجه حاضر نمی‌باشند این پولها را به مردم عراق پس دهند.

فقط به صورت خلاصه برای آنهایی که در جریان نیستند بگویم، به استناد یکی از مصوبات شورای امنیت زمان حکومت صدام حسین بر عراق نفت این کشور برای خرید دارو و غذا صادر می شده و پول آن در یک حساب در آمریکا واریز می گشته تا هزینه شد این پول تحت نظارت باشد.

علیرغم اینکه سال 2003 میلادی آمریکا به عراق حمله کرد و صدام حسین سرنگون شد ولی هنوز آمریکایی ها اجازه نمی‌دهند شورای امنیت سازمان ملل برای لغو این مصوبه جلسه بگیرد و پول عراق را آزاد کند.

از آن زمان هم هزاران سرباز آمریکایی به بهانه آموزش نیروهای عراقی در عراق مستقر شده‌اند و هزینه همه این نیروها از همین حساب تامین می گردد و هیچ آموزشی که به نیروهای عراقی نمی‌دهند هیچ بلکه فقط برای حفظ منافع آمریکا در عراق فعالیت می کنند.

امروزه هم می بینیم که علیرغم اینکه پارلمان عراق مصوبه خروج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرده و برای دولت عراق لازم الاجرا می باشد ولی آمریکایی ها تلاش دارند از طریق عوامل خود چند هزار نیروی خود را به بهانه آموزش نیروهای عراقی در این کشور باقی بگذارند.

جالب اینکه کلا نیروهای موجود فعلی آمریکا در عراق حدود 2500 نفر می باشند.

نمی دانم منظور از چند هزار اینجا چه می باشد ولی وقتی صحبت از چند هزار می شود یعنی بیش از 2 هزار نیرو.

مشاهده می کنیم همین جریان هم در افغانستان رخ می دهد.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.07.2021
آمریکا : از پیشروی طالبان در افغانستان مطلع هستیم

یعنی نیروهای آمریکایی که از سال 2001 در افغانستان حضور دارند (جالب اینکه در آنجا هم آمریکایی ها 2500 نیرو دارند) رسما اعلام کرده اند که قرار است عقب نشینی کنند اما عملا با تقویت طالبان کاری کرده اند که دولت افغانستان علیرغم اینکه بیش از 350 هزار سرباز در اختیار دارد از این 2500 سرباز آمریکایی بخواهد افغانستان را ترک نکنند.

جالب نیست؟

همه این 350 هزار سرباز هم توسط آمریکایی ها آموزش دیده اند و اگر آموزش آنها درست بوده باشد قطعا باید توانمندی مقابله با طالبان را می داشتند.

نه طالبان نیروهای آنچنان منظم و قلدر و قدری دارند که ارتش افغانستان نتواند جلوی آنها بایستد و نه سربازان آمریکایی ابر سربازهایی هستند که وجودشان می تواند به اندازه 350 هزار سرباز تاثیر گذار باشد.

قطعا همه اش مرتبط با جریان هایی است که پشت پرده در حال ترسیم می باشد.

قطعا آمریکایی ها به دنبال آن هستند که سه دشمن اصلی ای که معرفی کرده‌اند، یعنی ایران و چین و روسیه با بحران های مختلف محاصره شوند و به دنبال آن می باشند با حفظ نیروهای خود در منطقه کاری کنند که نیروهایشان در امان باشند و منطقه در آشوب.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала