گزارش و تحلیل

تجدید پذیرها می توانستند خاموشی های امسال را جبران کنند

© Photo / AP/Denis Farrellتجدید پذیرها میتوانستند خاموشی های امسال را جبران کنند
تجدید پذیرها میتوانستند خاموشی های امسال را جبران کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2021
اشتراک
مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل ایران: اگر وعده های اقتصادی دولت بر آورده می شد با احداث نیروگاههای تجدید پذیر میتوانستیم بخش عمده خاموشی های امسال را جبران کنیم.

اسپوتنیک - ایران سرزمینی پهناور و وسیع شامل منابع سرشار انرژی است، علاوه بر منابع انرژی های فسیلی سرزمین ایران منابع فراوان انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر انرژی خورشیدی و بادی را داراست که می‌توان به سادگی از این انرژی های بی انتها برق تولید کرد، برقی که امسال در جمهوری اسلامی ایران به یکی از معضلات تبدیل شده و قطعی های طولانی آن ایرانیان را کلافه کرده.

جایگاه برق در صنعت و کسب و کار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.07.2021
جایگاه برق در صنعت و کسب و کار

دکتر جعفر محمدنژاد سیگارودی، مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل و سخنگوی سازمان ساتبا در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: به لحاظ فنی و به لحاظ موقعیتی که ایران دارد نباید شک کرد که استفاده از انرژی های تجدیدپذیر کاملا امکان پذیر است، چند سالی است که بر اساس آخرین آمار دنیا هزینه تولید برق از انرژی های تجدید پذیر از برق فسیلی پایین‌ تر است و به لحاظ فنی نیز تفکر و رویکرد ۱۵ سال پیش وجود ندارد که مسئله تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر فانتزی باشد.

در بسیاری از کشورها تولید برق از انرژی تجدید پذیر مدتهاست که انجام می شود و اکنون عمده برق مصرفی از انرژی های تجدید پذیر است علیرغم اینکه پتانسیل آنها از ایران بسیار کمتر است.

جعفر محمدنژاد سیگارودی بیشترین میزان تولید برق توسط نیروگاه های خورشیدی و بادی را در ایام پر تقاضای برق کشور عنوان کرد و افزود: در کشور ما در طی سال تقریباً ۷۰ درصد تولید برق سالیانه یک نیروگاه خورشیدی و بادی در ایامی رخ می دهد که بالاترین تقاضای برق کشور وجود دارد، توصیه ما در طول سالیان این بوده که ورای بحث های زیست محیطی و استفاده از انرژیهای فسیلی برای مصارف مهمتر نباید فراموش کرد که انرژی های تجدید پذیر می توانند در این ایام به داد شبکه برق کشور برسد.

وی یکی از مهمترین ویژگیهای نیروگاه‌ های تجدیدپذیر را غیرمتمرکز بودن آنها دانسته و اظهار داشت: برخلاف نیروگاه های فسیلی که کاملاً متمرکز ساخته می شوند و برای انتقال آنها مجبور هستیم خطوط طولانی شبکه را داشته باشیم نیروگاههای انرژیهای تجدید پذیر حتی در مقیاس های کیلوواتی می‌توانند در محل مصرف نصب شوند، یعنی اگر ساختمان شما نیاز به برق داشته باشد پشت بام منزل شما میتواند نیروگاه برق ساختمان باشد و برق مصرفی خود را تامین کنید.

متاسفانه برنامه‌ریزی‌ های جدی ما به دلیل بحث اقتصادی محقق نشد و به هر شکل اگر کمک های اقتصادی دولت محقق می شد اکنون با سه هزار مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در سراسر کشور می توانستیم بسیاری از خاموشی ها را جبران کنیم چرا که نیروگاه ها پراکنده بودند و هرکدام می‌توانستند به داد شبکه محلی خود برسند.

واکنش توانیر به ادعای دیوان محاسبات ایران درباره مصرف نجومی برق در مزرعه رمز ارز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2021
واکنش توانیر به ادعای دیوان محاسبات ایران درباره مصرف نجومی برق در مزرعه رمز ارز

برخلاف نیروگاههای فسیلی حرارتی و گازی که حداقل ۲ الی ۲.۵ سال زمان برای احداث نیاز دارند نیروگاههای تجدید پذیر به سرعت می توانند احداث شوند، برای مثال نیروگاه های خورشیدی ۱۰ الی ۱۵ مگاوات در مدت ۳ تا ۴ ماه و نیروگاه های بزرگتر و حتی نیروگاههای بادی زیر یک سال قابلیت احداث دارند.

سخنگوی سازمان ساتبا در ادامه بیان کرد: برای توسعه نیروگاه‌ های تجدیدپذیر که تماما بر عهده بخش خصوصی است، طرح خرید تضمینی برق تجدید پذیر به مدت ۲۰ سال را در نظر گرفتیم و نرخ تعرفع ی برق تولیدی توسط نیروگاه هایی که مردم به راحتی می توانند آنها را پشت بام منازل خود نصب کنند بالاتر گذاشتیم برای مثال اکنون تعرفه خرید برق نیروگاههای خورشیدی زیر ۲۰ کیلووات بالاتر از ۱۴۰۰ تومان به ازای هر کیلووات برق است این در حالیست که تعرفه این برق در شبکه تولید برق کشور برای عرضه به مردم زیر ۲۰۰ تومان است.

با وجود اینکه هزینه اولیه احداث نیروگاههای خورشیدی بر بام منازل در طول چهار سال گذشته افزایش یافته اما کماکان از جذابیت لازم خود برخوردار است.

باعث تاسف است که چنین خاموشی هایی برای کشوری رخ داد که تا این اندازه منابع انرژی دارد اما این خاموشی ها یک هشدار بود تا ما قدر منابع تجدید پذیر و پتانسیل آنها را بیشتر بدانیم امیدواریم نه تنها وزارت نیرو بلکه تمامی کسانی که در توسعه این امر را نقش کلیدی دارند مانند سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت به کمک بیایند تا بتوانیم شاهد توسعه بیشتر تجدید پذیر ها هم در مقیاس انشعابی بر پشت بام منازل، مراکز تجاری و واحد های صنعتی باشیم و هم در مقیاس کلان نیروگاهی که می تواند در زمین های بایر احداث شود باشیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала