گزارش و تحلیل

مدیریت نفتی، مدیریت سیاه است

© Photo / shiva abshenasمراسم افتتاح مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین
مراسم افتتاح مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2021
اشتراک
روز گذشته آیین افتتاح مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدني جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر کامبیز مهدیزاده مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در مراسم افتتاح مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین گفت: « امروز روز زمین است، خوشحالم که سومین مرکز فناوری و‌ نوآوری زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی بعد از ایمینو (ایمیدرو) و مرکز سمنان را در کشور افتتاح می کنیم. مهم‌ترین فرق این مرکز با سایر مراکز این است که مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین در جای تخصصی خود افتتاح می گردد و درست است که اولین نیستند اما یقین دارم بهترین خواهند بود.

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: « هر گاه از تفکر و مدیریت نفتی فاصله گرفتیم، پیشرفت حاصل شد. همه ما مدیران نفتی هستیم. مدیریت نفتی مدیریت سیاه است. باید این مدیریت را زیست محیطی و پاک کنیم.اگر بخواهیم کشور پیشرفت کند باید به علوم پایه و بخصوص زمین شناسی نگاه ویژه ای داشته باشیم. همه چیز از زمین است. اگر بدون نگاه و توجه به زمین حرکت کنیم به زمین خواهیم خورد.

مدیر طرح توسعه فناوری و‌ نوآوری زمين شناسي، معدن و صنایع معدنی اضافه کرد: «امروز روز خوبی برای سازمان زمین شناسی کشور است. سازمانی که بهترین کارشناسان و متخصصین را دارد و بزرگ ‌ترین کارها را انجام داده، اما کمترین قدردانی از آن شده است. سازمانی که در اکثر کشورهای جهان وزارتخانه است.

مهدیزاده ضمن تشکر ویژه از دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، بیان کرد: « قبل از ایشان کسی معاونت علمی را نمی شناخت و روی آن حسابی باز نمی کرد. دکتر ستاری صفر را صد کرد. امروزه اگر پیشرفتی در عرصه فناوری و‌ نوآوری رخ می دهد معاونت علمی پیشقراول بوده و همه نگاه ها به اين مجموعه است. بدون اغراق نمره بیست کابینه متعلق به دکتر ستاری است که یک جای ناشناخته را به کانون توجه همگان تبدیل کرده است. و با موافقت ايشان مقرر شد جهت توسعه و تجهیز این مرکز حمایت های بیشتری از سمت معاونت علمی و فناوری صورت گیرد. 

© Photo / shiva abshenasمرکز فناوری و نوآوری علوم زمین در سازمان زمین شناسی
مدیریت نفتی، مدیریت سیاه است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2021
مرکز فناوری و نوآوری علوم زمین در سازمان زمین شناسی

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: «امروز علاوه بر افتتاح مرکز فناوری و‌ نوآوری علوم زمین، از دو محصول مهم و راهبردی؛ دستگاه جزر و مدسنج فراصوتی(در مدلسازی پدیده های دریایی از جمله امواج و جریان های شدید،

وقوع سونامی و همچنین جریانات جزر و مدی را رصد کند)، و دستگاه  کاربرد دارد و مي تواند احتمالCTD که در تعیین سرعت صوت در لایه های مختلف آب (برای هیدروگرافی و زمین شناسی دریایی کاربرد دارد)، رونمايي شد.

مهدیزاده اظهار داشت: «جای  خوشحالی دارد که در دیدار اخیر دکتر ستاری با رئیس جمهور منتخب جناب آقای دکتر رئیسی، ایشان نیز به تداوم و حمایت از فعالیت های این معاونت، شرکت های دانش بنیان، شتابدهنده ها و کارخانجات نوآوری، تاکید داشتند، آنچنان که طی هشت سال گذشته همواره مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی نیز بر این نکته تاکید داشته اند.

دکتر اسماعیل قادری فر، رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نيز در این آئین ضمن‌تاکید بر حمایت از شتابدهنده های تخصصی كشور گفت: « در حوزه زمین شناسی و معدن نیز می بایست از ظرفیت شتابدهنده های تخصصی این حوزه استفاده کرد.

رئیس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه كرد: «امیدواریم با ایجاد و توسعه مراکز نوآوری و فناوری و حمایت از شتابدهنده های تخصصی مستقر در این مراکز، استارتاپ ها رشد نموده و به شرکت های دانش بنیان تبدیل شوند و یک برنامه برد- برد برای توسعه و اشتغال در این عرصه ایجاد شود.

دکتر علیرضا شهیدی، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این مراسم از حمایت معاونت علمی و فناوری جهت راه‌اندازی مرکز قدردانی کرد و افزود: «ما سومین سازمانی هستیم که این مرکز را افتتاح کردیم اما با این تفاوت که این کار توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شده است. ما تولیدکننده ثروت برای کشور از طریق اکتشافات مواد معدنی هستیم و از این ثروت با شناسایی مخاطرات معدنی صیانت می کنیم.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اعلام اینکه سازمان متبوعش در بخش علوم زمین جزو تولیدکنندگان بزرگ تولید اطلاعات پایه است، گفت: «کارهای ما پشتوانه سامانه کاداستر خواهد بود تا افراد متقاضی از اطلاعات این سازمان استفاده کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала