گزارش و تحلیل

گره وین کجاست؟

© Photo / IRNAگره وین کجاست؟
گره وین کجاست؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.07.2021
اشتراک
دلایل به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین تاکنون در چه مسائلی نهفته است؟

اسپوتنیک - حتی صدای آقای آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل هم بابت مظالم آمریکایی ها در برابر ملت ایران در آمده و وی نیز از دولت آمریکا خواسته تا تحریم ها را از بالاسر ملت ایران بردارد.

این سخنان آقای گوترش زمانی مطرح می شود که بسیاری امیدوار می باشند دور هفتم گفتگوهای وین دور آخر گفتگو ها باشد و پس از آن همه به نتیجه ای ملموس برسند.

بدیهی است که دولت جناب آقای روحانی تمایل دارد تا پرونده برجام تا قبل از تحویل و تحول توسط این دولت بسته شود اما دیگر شرایطی که قبل از انتخابات مطرح بود امروزه مطرح نیست.

قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران بسیاری باور داشتند که دولت ایران تمایل دارد که قبل از انتخابات بتواند در گفتگو های وین به نتیجه ای برسد تا در انتخابات به نفع کاندیدای مورد نظر خود بهره ببرد، و از سوی دیگر جناح های مخالف دولت ایران مقاومت می کنند و اجازه نمی دهند چنین توافقی منعقد گردد تا مبادا در نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد.

آمریکایی ها هم با این دیدگاه تلاش داشتند از دولت ایران حد اکثر امتیاز را بگیرند.

کاخ سفید: چالش‌های موجود برای رسیدن به توافق در گذشته نیز وجود داشتند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2021
کاخ سفید: چالش‌های موجود برای رسیدن به توافق در گذشته نیز وجود داشتند

اما امروزه که دیگر تکلیف انتخابات روشن شده دیگر این ابزار فشار هم از دست آمریکایی ها خارج شده و دیگر آقای روحانی و تیم وی نیازی به رسیدن به توافقی ناقص ندارند و اگر بنا باشد توافقی امضا شود باید توافقی باشد که بعدها بتوانند آن را به رخ رقبای سیاسی خود بکشند.

برخی رسانه های غربی امروزه در حال مطرح کردن این نکته هستند که تصمیم نهایی در باره توافق و یا مذاکره و گفتگو با آمریکا با رهبری است و برای آمریکا فرقی ندارد که دولت ایران تغییر کند چون خود طرف آمریکا رهبری است.

البته صحیح است که رهبری در ایران همیشه حرف آخر را می زند و منویات و حرف ایشان برای همه حجت است ولی باید توجه داشت کلا نظر رهبری حتی قبلا نسبت به گفتگو و مذاکره با آمریکا چه بوده؟

اگر به اخبار و اظهارات ایشان طی چند سال اخیر در اینترنت بنگردید مشاهده می کنید که آیت الله خامنه ای نسبت به اعتبار آمریکایی ها و حسن نیت آنها همیشه بد بین بود و هیچ وقت امیدوار نبود که آمریکا پایبند هیچ تعهدی باشد، اما با توجه به اینکه برخی در داخل کشور اصرار داشتند که ممکن است مشکلات کشور از طریق مذاکره و گفتگو با غرب و آمریکایی ها حل شود و این فضا در جامعه هم ایجاد شده بود ایشان اجازه دادند تا ایران در گفتگو های هسته ای شرکت کند و نتیجه اش همان شد که وی قبل تر در اظهارات اش پیش بینی کرده بود، یعنی حتی علیرغم اینکه ایران توافق را امضا کرد و بر اساس 15 گزارش سازمان بین المللی انرژی هسته ای و مجامع بین المللی نه فقط همه تعهدات خود را اجرا کرد بلکه حتی علیرغم خروج آمریکا از برجام پایبند تعهدات خود بود ولی آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکردند و طبق معمول خلف وعده کردند.

شاید بتوان گفت علیرغم اینکه ایرانی ها سختی های زیادی را طی سالهای اخیر کشیدند اما می توان گفت بزرگترین امتیاز برجام برای ایرانی ها این بود که ایرانی ها به کل جهان ثابت کردند که آنها پایبند تعهدات خود هستند اما آمریکایی ها نیستند.

امروزه هم دیگر کل جهان در مقابل آمریکا ایستاده و آمریکا را متهم به بد عهدی می کند و سخنان دبیر کل سازمان ملل هم نشانه همین مساله است.

کل جهان امروزه نسبت به عملکرد و ظلم و ستم آمریکا در مقابل ملت ایران معترض می باشد.

حال باز هم آمریکایی ها آمده اند و در وین به صورت غیر مستقیم با ایرانی ها گفتگو می کنند.

باز هم مشخص است که حسن نیتی در کار آنها نیست.

لاوروف: غرب در تلاش است از اوضاع برجام استفاده کند تا توافق را به شکل تغییر یافته به ایران تحمیل کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2021
لاوروف: غرب در تلاش است از اوضاع برجام استفاده کند تا توافق را به شکل تغییر یافته به ایران تحمیل کند

چرا که همه می دانند گره همه مشکل تحریم های آمریکا است و رئیس جمهوری آمریکا می تواند با یک امضا همه این تحریم ها که چوب لای چرخ برجام است را مرتفع کند.

به هر حال این تحریم ها به استناد دستور اجرایی رئیس جمهوری سابق وضع شده و طبق قوانین آمریکا رئیس جمهوری جدید هم می تواند با یک امضا همه آنها را ملغی کند.

طبق شنیده ها ظاهرا هم پیش نویس توافقی تهیه شده تا همه امضا کنند و ایرانی ها هم موافقت ضمنی خود را اعلام کرده اند اما گره ماجرا در این است که ترامپ کل اعتبار آمریکا را نزد جهانیان و مخصوصا ایرانیان از بین برد و امروزه دیگر امضای نماینده دولت آمریکا پای هیچ توافقی ارزش ندارد و همه کشورها از دولت آمریکا ضمانت های بالاتری می خواهند.

چه تضمینی برای ایرانی ها وجود دارد که همین دولت آمریکا، اصلا صحبت درباره دولت بعدی هم نیست، چند صباح دیگر به تعهدات خود پایبند باشد.

مگر دولت اوباما پایبند تعهدات خود بود؟

Austrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2021
یک مقام ایرانی خواستار تضمین عدم خروج مجدد آمریکا از برجام شد

چه تضمینی وجود دارد که دوباره دولتی در آمریکا سر کار نیاید و از برجام خارج شود؟

ایران برجام را با شخصی به نام جان کری و یا شخصی به نام باراک اوباما امضا نکرد بلکه با دولت آمریکا امضا کرد و در آن زمان نماینده دولت آمریکا وزیر خارجه این کشور یعنی آقای جان کری بود.

هیچ قانون و یا عرف ای در جهان وجود ندارد که بر اساس آن دولتی حق داشته باشد بیاید و بگوید رئیس جمهوری عوض شده دیگر کشور ما پایبند تعهدات رئیس جمهوری قبلی نیست.

حتی در کشورهایی که انقلاب هم شده چنین چیزی وجود ندارد.

اگر چنین بود که ایران محق تر بود تا کلا از ان پی تی خارج شود چرا که این معاهده را در ابتدا شاه ایران امضا کرده بود و بعد از آن انقلاب شده.

حال جالب اینکه حتی همان زمان هم نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای ذیل امضای ایران شرط گذاشته و آن "ایران تا زمانی پایبند این پادمان خواهد بود که خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای باشد" است.

یعنی حتی امضای ایران پای آن توافق مشروط بوده و امروزه از پاکستان و هند گرفته تا اسرائیل همه تسلیحات هسته دارند وهمچنین آمریکا ده ها کلاهک هسته ای در پایگاه آنجرلیک ترکیه مستقر کرده.

به هر صورت از دید ایرانی ها اگر آمریکایی ها حسن نیت داشته باشند باید همه تحریمها را بردارند و ضمانت های لازم را در باره اینکه آمریکا کارهای قبلی خود را تکرار نمی کند بدهند و اگر آمریکایی ها به بهانه ای حاضر به انجام چنین کاری نباشند، تکرار می کنم به هر بهانه ای، یعنی آنها نقشه ها و برنامه های دیگری در ذهن دارند و تصمیم دارند بعد ها زیر توافق بزنند.

درباره ایران هم باید گفت در صورتی که فعلا توافقی امضا شود قطعا دولت بعدی ایران پایبند آن خواهد بود اما در صورتی که توافقی امضا نشود دولت بعدی ایران با رهبری درباره عدم اطمینان به آمریکایی ها و بد بینی نسبت به آمریکا و برجام همسو است و قطعا به این راحتی ها که آمریکایی ها فکر می کنند دیگر امکان رسیدن به توافقی با ایران میسر نخواهد بود.

اگر بنا باشد ایران ذیل تحریم ها، به هر بهانه ای، بماند چه دلیلی است توافقی را امضا کند و خود را بند آن کند، کلا برجام را کنار می گذارد و به مقابله با تحریم های آمریکا می پردازد، همانطور که ایرانی ها دهه ها است با تحریم های آمریکا ساخته اند هیچ مشکلی برای ادامه زندگی خود نخواهند داشت.

در واقع این آمریکا و جامعه جهانی خواهند بود که متضرر خواهند شد و گره ای را که با دست می شد باز کرد مجبور خواهند بود با دندان باز کنند و احتمالا هم بعدها برای بازکردن آن دندان هایشان هم بشکند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала