گزارش و تحلیل

واکنش مدیر وب سایت العالم درباره توقف سایت های ایرانی

© Photo / cropped photoواکنش مدیر وب سایت العالم درباره توقف سایت های ایرانی
واکنش مدیر وب سایت العالم درباره توقف سایت های ایرانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2021
اشتراک
وزارت دادگستری ایالات متحده ۳۶ سایت ایرانی را به دلیل نقض تحریم ها مسدود کرد.

اسپوتنیک - روز سه شنبه هنگام باز کردن سایت های پرس تی وی و العالم، اعلان متوقف شدن فعالیت دامنه درگاه های اینترنتی کانال های تلویزیونی ایران مشاهده شد.

آمریکا ۳۶ سایت ایرانی را برای نقض تحریم ها مسدود می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2021
آمریکا ۳۶ سایت ایرانی را برای نقض تحریم ها مسدود می کند

وزارت دادگستری آمریكا اعلام کرد: آمریكا وب سایت های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به دلیل نقض تحریم های آمریكا متوقف كرده است.

بر اساس بیانیه ای که در وب سایت وزارت دادگستری ایالات متحده منتشر شده، محدودیت ها بر روی ۳۳ صفحه وب سایت مورد استفاده متحدین ایران و سه سایت دیگر تحت کنترل شبه نظامیان کتائب حزب الله اعمال شده است.

وزارت دادگستری گفت، که این سایت ها با حکم دادگاه مسدود شده و "در ارتباط با نقض تحریم های ایالات متحده" نقش داشته اند.

وزارت دادگستری امریکا یادآور می شود که در اکتبر گذشته، دفتر کنترل دارایی های خارجی (OFAC) تشخیص داد که متحدین تحت کنترل سپاه پاسداران نمی توانند خدماتی از جمله دامنه ها را در ایالات متحده بدون مجوز دریافت کنند.

در اینباره خبرنگار اسپوتنیک به گفتگو و پرسش با علی رمضانی مدیر وب سایت و رسانه های نوین العالم، پرداخت.

آیا پیش از بسته شدن سایت العالم اطلاع یا اخطاری دریافت شده بود؟

هیچگونه اطلاع و اخطاری پیش از این دریافت نکرده بودیم، اما ما خودمان را برای اینگونه رفتارهایی آماده کرده بودیم؛ چرا که پیشتر تجربه چنین رفتارهایی چون بسته شدن حساب توییتری، اینستاگرام و محدود شدن فیسبوک را داشته ایم.

دلیل این اقدام چه بوده است؟

ایران در توقیف سایت‌ های ایرانی از سوی آمریکا واکنش نشان داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2021
ایران به توقیف سایت‌ های ایرانی از سوی آمریکا واکنش نشان داد

چنین اقدامات محدودکننده در واقع نقض حق آزادی بیان می باشد، قاعدتا مقامات آمریکایی هم دلایلی برای خود پیدا می کنند، امروز صبح کاخ سفید و وزارت ادگستری ایالات متحده هم بیانیه ای دادند که در این بیانیه به مواردی در این رابطه اشاره شده داشته، طبق این بیانیه هم می توان دید که هیچ شناخت دقیق ساختاری از ارگان های جمهوری اسلامی ایران ندارند و در این اقدام مغایر با آزادی بیان خود گنجانده بودند، که این وب سایت ها تحت مالکیت سپاه قدس هستند، در صورتیکه العالم یکی از مجموعه های صدا و سیمای ایران است و ما هیچگونه ارتباطی با سپاه قدس نداریم، به گفته آنها ما نباید اخبار مربوط به سپاه قدس را نشرکنیم، اگر چنین باشد پس باید سایت های خبرگزاری های آمریکا که اخبار مربوط به سپاه را چون نیویورک تایمز منتشر می کنند مسدود کنند.

ما رسانه هستیم و اخبار دنیای عرب از تونس و فلسطین گرفته تا عراق و سوریه و یمن را پوشش می دهیم، بخشی از فعالیت های نهادها، اتفاقات و مردم ایران را منتشر می کنیم. اما فکر می کنم که علت بسته شدن سایت بیننده و رشد خوبی داشته که مورد انسداد قرار گرفته است. در واقع به نوعی بستن شبکه های اجتماعی ما که پیشتر صورت گرفت مقامات امریکایی را ارضا نکرده و باعث شده که به بستن سایت ما روی بیاورند.

چه میزان آسیب و خسارات با بسته شدن سایت به العالم وارد شده است؟

مقام یمنی: بستن وب‌ سایت‌ های مقاومت ناشی از تأثیرگذاری آن‌ها بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.06.2021
مقام یمنی: بستن وب‌ سایت‌ های مقاومت ناشی از تأثیرگذاری آن‌ها بود

قطعا بدون آسیب نبوده، اما چیزی که مهم است این است که ما به چنین حملات ناجوانمردانه ای عادت داریم؛ در فضای رسانه کار کردن این محدودیت ها و بسترها معنی و مفهومی ندارد، در دوران ریاست جمهوری ترامپ حدس و گمان هایی در بسته شدن سایت داشتیم، اما پس از به روی کار آمدن جو بایدن که خود و دولت خود را متفاوت از دولت پیشین عنوان می کرد دست به چنین اقدامی زد باعث تعجب ما هم شد و این عمل نشان داد، که یک رویه را پیش گرفته اند و تغییری شگرفی در اقدامات آنها وجود ندارد.

اقدامات آمریکا علیه سایت العالم خسارتی نداشته ولی همانطور که عرض کردم مهم این است که آمادگی چنین اقداماتی را داشتیم و بلافاصله پس از بسته شدن وب سایت فوراً سایت را به دامنه ایرانی که از پیش داشتیم منتقل کردیم؛ مهم تر از خسارت نفس این کار است که به قول خودشان مخالف آزادی بیان است که خودشان نقض می کنند و این آزاردهنده است.

با توجه به نشست رسانه ای رئیس جمهور منتخب ایران، آیا بسته شدن تعدادی از سایت های ایرانی با این موضوع مرتبط است؟

این اقدام را باید از مقامات ایالات متحده پرسید، فکر نمی کنم که انسداد سایت ها نیز با آقای رئیسی مرتبط باشد، به نظرم چنین عملی اقدام خصمانه ای است.

جمهوری اسلامی ایران و العالم به طور خاص با بسته شدن وب سایت ها چه اقداماتی را انجام خواهند داد؟

ما و همکاران مان در طول ساعات اولیه اقدامات فنی لازم و انتقال داده ها را انجام دادیم و به روند عادی اخبار برگشتیم، ما مسیر خود را ادامه می دهیم. اگر بیایند و سایت خبری ما را با [رسانه های غربی] حتی چون بی بی سی عربی، سی ان ان عربی و دیگر خبرگزاری ها بررسی و مقایسه کنند، هم از لحاظ سرعت عمل، کتگوری های مختلف، کیفیت و تعداد خبرهایمان و حتی از لحاظ مواردی که بهانه های رسانه ای غربی چون خشونت و غیره به مراتب بیشتر رعایت می کنیم به لحاظ مسائل جنسی که اصلا نداریم و می توان گفت که یکی از پاک ترین سایت های جهان هستیم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала