گزارش و تحلیل

رئیسی گربه را دم حجله کشت

© REUTERS / Majid Asgaripour/WANAنشست خبری ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران
نشست خبری ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2021
اشتراک
پاسخ بسیار قاطع جناب آقای رئیسی رئیس جمهوری منتخب ایران به سوال خبرنگار درباره احتمال ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا یک کلمه بیش نبود "خیر".

اما هر کارشناسی که ناظر برنامه پرسش و پاسخ خبرنگاران با رئیس جمهوری منتخب ایران بود خوب متوجه شد که باید 12 دولت قبلی ایران را یک طرف بگذارد و دولت جدید ایران را یک طرف دیگر.

در حالی که احتمالا بسیاری توقع داشتند که آقای رئیسی مانند بسیاری سیاستمداران دیگر پاسخی که بتوان از آن هزار معنا در آورد به این سوال بدهد آقای رئیسی با همان قاطعیت یک قاضی در تصمیم گیری نشان داد که کاملا در این زمینه موضع اش روشن است "خیر".

شاید تا به حال در مذاکرات و گفتگو هایی که تا به حال میان ایران و 1+5 انجام شده و فعلا با گفتگو های ایران و 1+4 و آمریکا ادامه دارند هنوز طرف های مقابل پاسخی به قاطعیت پاسخ آقای رئیسی دریافت نکرده اند که هنوز به مذاکرات ادامه می دهند و تصور می کنند که چون هنوز پاسخ قاطع نشنیده اند پس می توانند به بازی خود ادامه دهند.

آنهایی که آقای رئیسی را می شناسند می دانند که وی از نوجوانی تلاش داشته همیشه خط و مشی رفتاری افرادی مانند شهید بهشتی و امام خمینی و آیت الله خامنه ای و ... را ملاک عمل خود قرار دهد چون باور دارد این رویه درست است.

وی بسیار معروف است که اگر حقی را باور کند به هیچ وجه در تصمیم خود مماشات نمی کند و پای آن تا آخر می ایستد.

شاید هم به همین دلیل است که یک بچه که در پنج سالگی یتیم شده و هیچ حامی آنچنانی ای نداشته امروزه موفق شده رئیس جمهوری ایران شود.

بسیاری شاید اگر مناصب آقای رئیسی را داشتند و شرایط قبلی زندگی او را داشتند امروزه چشم به حب دنیا می دوختند و سعی می کردند مال و منالی به دست بیاورند و گذشته های فقر و تهی دستی خود و خانواده را جبران کنند.

به هر صورت این قاطعیت آقای رئیسی نشان می دهد که هم در زمینه مسایل داخلی و هم در زمینه مسایل خارجی وی این توانمندی را دارد که جایی که نیاز باشد "نه" بگوید.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.06.2021
گزارش و تحلیل
رئیسی: اولویت برای سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور در این سرزمین حفظ میشود

یکی از مسایلی که بسیاری در علوم روانپزشکی به آن می پردازند این است که چگونه به برخی افراد یاد بدهند "نه" بگویند.

امروز بخش بزرگی از پرسش و پاسخ های بین المللی مربوط به برجام و گفتگو های ایران با غرب بود.

به قول ایرانی ها آقای رئیسی "گربه را دم حجله کشته"، گربه چه بگوییم "ببر را دم حجله کشته".

با این "نه" ایشان به غربی ها گفت که اگر به توافق خود با ایران پایبند باشد، دولت بعدی ایران هم به توافق پایبند خواهد بود اما اگر آنها به تعهدات خود پایبند نباشند دیگر ایران مماشاتی با آنها نخواهد کرد.

وی همچنین با این "نه" گفت که هیچ ضرورتی نمی بیند با کشوری که بد عهد است وبه تعهدات خود عمل نمی کند مماشات به خرج دهد.

وی به صراحت از موضع ایران در حمایت از جبهه مقاومت صحبت کرد و به صراحت گفت که نه حاضر است در باره برنامه موشکی و دفاعی ایران با کسی مذاکره کند و نه درباره ارتباطات ایران با همپیمانان اش.

در واقع وی یک بار دیگر بر موضع رسمی نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد اما پیغامکی کوچک هم فرستاد و آن این بود که "آنچه قبل بود را لولو برده"، خیلی هنر کنید سریعا به توافق هسته ای برگردید و آن را اجرا کنید و به فکر چیز های دیگر نباشید.

وی همچنین اشاره ای به نکته دیگر که داخلی به نظر می آید کرد ولی احتمالا برخی به این نکته خیلی توجه نکردند.

و آن عبارتی بود که وی استفاده کرد و گفت فامیل و دوست و آشنا سر جای خود دولت سر جای خود.

یکی از مشکلاتی که همه روسای قوای مجریه در ایران همیشه با آن مواجه هستند این می باشد که برخی تلاش می کنند از کانال روابطی که با منسوبین به رئیس قوه مجریه دارند به نان و نوایی برسند و خیلی ها در دوران انتخابات علیرغم اینکه از نظر سابقه سیاسی هیچ نزدیکی با افکار کاندیداها ندارند اما همین که تشخیص می دهند یک کاندیدا شانس برنده شدن دارد به ستاد های انتخاباتی وی سرازیر می شوند تا بعد از انتخاب او مدعی باشند.

حتی برخی طی یک روز به چند ستاد انتخاباتی مراجعه می کنند و به قول معروف در هر ستاد یک زنبیل می گذارند.

برخی بسیار خوشنام هستند و مشخص است که پاکیزه می باشند و برخی بد نام هستند و هر جا رفته اند به جز مصیبت برای کاندیدای منتخب چیزی به ارمغان نبرده اند.

هفته گذشته آقای رئیسی تاکید کرد که بنا ندارد دولت خود را از افراد موجود در ستادهای انتخاباتی خود تشکیل دهد تا آب پاکی را روی دست این تیپ افراد سودجو بریزد و امروز تکلیف برخی دیگر را روشن کرد که تلاش نکنند از طریق ارتباط با منسوبین به وی خود را به پست و مقام برسانند.

وی مشخص کرد که به خوبی بلد است به همه اینها بگوید "نه".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала