گزارش و تحلیل

رفع برخی تحریم های ایران با اهداف مبارزه با کرونا، بی ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری نیست

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / رفع برخی تحریم های ایران با اهداف مبارزه با کرونا، بی ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری نیست
 رفع برخی تحریم های ایران با اهداف مبارزه با کرونا، بی ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری نیست   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.06.2021
اشتراک
کارشناس سیاسی ایران، اینکه وزارت خزانه داری آمریکا برخی تحریم ها علیه ایران، ونزوئلا و سوریه در مبارزه با بیماری کرونا را داده است با انتخابات ریاست جمهوری ایران همراه می بیند.

به گزارش اسپوتنیک، ایران، ونزوئلا و سوریه در مبارزه با بیماری همه گیر کرونا، اجازه انجام عملیات مالی را دارد.  وزارت خزانه داری آمریکا مجوزهایی را برای انجام معاملات مالی با مقامات ونزوئلا، ایران و سوریه در مناطق مربوط به مبارزه با بیماری همه گیر کووید 19 را صادر کرده است.

واکنش ایران به رفع تحریم ۵ مقام و شرکت ایرانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2021
واکنش تهران به رفع تحریم ۵ مقام و شرکت ایرانی

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با با اقای حسن هانی زاده، کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه، آمریکا و ایران، به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ذیل تقدیمتان می‌گردد.

اجازه عملیات مالی به ایران با مقاصد مبارزه با کرونا نشانگر چیست؟ آیا این به نوعی با انتخابات ریاست جمهوری ارتباط دارد؟

بله، در واقع اقدام اخیر وزارت خزانه داری آمریکا در اجازه دادن به فعالیت های مالی برای ایران و برخی کشورها با اهداف ضد کرونا اگرچه در راستای مصالح بین الملل و مبارزه با کرونا است، اما به نظر می رسد که بی ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری ایران نداشته باشد. در واقع این گام مثبتی از سوی آمریکا در بازگشت به برجام و رفع تدریجی تحریم های ایران علیه ایران تلقی می شود، هر چند که این اقدامات در حقیقت یک اقدام کاملا شکننده و خیلی جدی نیست، اما به هر حال می تواند یک حرکت کاملا مثبت از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام و رفع تحریم ها صورت بگیرد، به نظر می رسد که امریکا با این اقدام قصد دارد به نوعی اشاره کند که آمریکا در وضعیت همکاری با ایران است، اما ایران در حقیقت می خواهد که آمریکا به برجام بازگردد و تمام تحریم های اعمال شده علیه تهران علی الخصوص از سال 2018 به بعد را لغو کند، و ملت ایران فریب این گونه رفتارهای تبلیغاتی را نخواهند خورد.

آیا رفع این گونه تحریم ها، نشان از موفقیت مذاکرات وین است؟

آمریکا اجازه عملیات مالی با ایران، ونزوئلا و سوریه برای مبارزه با کرونا را داد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2021
آمریکا اجازه عملیات مالی با ایران، ونزوئلا و سوریه برای مبارزه با کرونا را داد

تا اندازه ای مذاکرات وین پیشرفت نسبی داشته است، اما هنوز خروجی قابل قبولی نداشته است. زمانی که مذاکرات کامل موفق باشد که کشورهای اروپایی و آمریکا به تعهدات خود به توافق نامه برجام اعمال کنند. اما هنوز نتایج کاملا مثبتی از مذاکرات وین خارج نمی شود، شاید طی روزهای گذشته این مذاکرات به سرانجامی برسد.

چه پیش بینی هایی را می توان از رفع تحریم های آمریکا در مواردی این قبیل داشت؟

همین اقدام اخیر خزانه داری آمریکا در دادن مجوز همکاریهای مالی بین ایران و سایر کشورها با اهداف مقابله با کرونا می تواند اقدامی مثبت باشد، اما این اقدامات مثبت باید با راه های عملی همراه باشد و صرفا جنبه تبلیغاتی و سیاسی نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала