گزارش و تحلیل

تغییر معیارهای انتخاباتی مردم ایران

© Photo / Soheil Gargari انتخابات ایران
 انتخابات ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2021
اشتراک
در حالی که جامعه ایران خود را آماده انتخابات ریاست جمهوری می‌کند، نامزدهای ریاست جمهوری آخرین تلاش‌های خود را جهت جلب رضایت عمومی بکار گرفته‌اند.

اسپوتنیک – نامزدهای مختلف، برنامه‌های گوناگونی را جهت معرفی بهتر خود تدارک دیده‌اند و در این میان، مناظره‌ها نقش بسیار پررنگی در تصمیم گیری مردم داشته و دارند.

برای بررسی آخرین نظرات مردم به شبکه‌های اجتماعی رایج در ایران رفتیم و گذاری در آنها داشتی.

یک خانم مسن اولین شخصی است که توجه ما را جلب کرد: امیدوارم کسی رای بیاورد که بتواند اوضاع مالی مردم خصوصا جوانان را سر و سامان دهد. خیلی از جوانان قصد ازدواج دارند اما به دلیل مسائل مالی نمی‌توانند. دعا می‌کنم مشکلات حل شود.

شخص دیگری نوشته است: دعوای نامزدها هیچ چیز را درمان نمی‌کند. باید فکر راه حل بود.

واکنش ایران به رفع تحریم ۵ مقام و شرکت ایرانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.06.2021
واکنش تهران به رفع تحریم ۵ مقام و شرکت ایرانی

دختر جوانی که دانشجو است اعتقاد دارد: نامزدهای ریاست جمهوری باید برنامه‌های عملی خود را بیان می‌کردند، نه اینکه از یکدیگر ایراد بگیرند، البته همه نامزدها هم اینطور نبودند و برخی برنامه داشتند.

بسیاری از مخاطبان نیز بحث اعتماد را مطرح کرده بودند.

مردی که خود را پدر سه فرزند معرفی کرده اعتماد را مهم‌ترین سرمایه یک سیاستمدار می‌داند و می‌نویسد: نامزدها باید مواظب باشند قولی ندهند که نتوانند به آن عمل کنند، این کار اعتماد مردم را از بین می‌برد.

شخص دیگری نیز برنامه قابل اجرا را ضامن موفقیت می‌داند: برخی نامزدها وعده‌هایی داده‌اند که انجام دادن آنها تقریبا محال است، بهتر است وعده‌ها عملی و حقیقی باشند.

جوان بودن شاخصه دیگری بود از سوی مردم مطرح شد. برخی از مردم جوان بودن نامزد را نشانه‌ای از انگیزه، جدیت و توان نامزد در راه حل کردن مشکلات عنوان کرده اند.

یک رای اولی می‌گوید: من رای اولی هستم، دوست دارم کسی رئیس جمهور شود که من را بفهمد، یک نامزد جوان که مشکلات من و دوستانم را بداند، آنها را درک کند و راه حل داشته باشد.

شخصی که استاد دانشگاه است نیز اینگونه اظهار نظر می‌کند که: برخی نامزدها می‌خواستند با دو قطبی سازی خود را مطرح کنند که یک نامزد اجازه این کار را نداد و با نمایش خیره کننده خود، تمام دو قطبی سازان را کنار زد!

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2021
کسری بودجه دولت آینده ایران سر به فلک کشیده

نامزدها باید مردم را اقناع کنند نه اینکه به تخریب هم بپردازند. فرد دیگری ضمن بیان این جمله افزود: مشارکت بالا و گسترده مردم در گرو این است که آنها اطمینان داشته باشند رای شان برای کشور مفید خواهد بود و نقش نامزد با برنامه در اینجا پررنگ‌تر می‌شود.

عده‌ای دیگر معتقد بودند نامزدهایی که یک بار شکست خورده‌اند دیگر شانسی برای پیروزی نخواهند داشت.

خانم مسنی می‌گوید: باید به افرادی که هم کارنامه دارند و هم تازه نفس هستند توجه بیشتری شود. او می‌گوید به کسی رای می‌دهم که علاوه بر انگیزه و توانایی، جوان باشد و دلسوز سایر جوانان کشور.

دختر جوانی نیز از نامزدها توقع دارد مواضع خود را شفاف بیان کنند. او می‌گوید: از نامزد ریاست جمهوری انتظار می‌رود با شجاعت و شفافیت مواضع خود را بیان کند و برنامه‌هایش را بگوید. تنها یک یا دو نامزد را با این مشخصات دیدم، سایرین کلی‌گویی می‌کردند.

یک زوج جوان نیز در حالی که نگرانی خود را نشان می‌دادند، نوشته ‌اند: مشکل ما مسئله سربازی است. خانم تازه عروس با اشاره به همسر خود نوشته است: امیدوارم نامزدها فکری عملی هم برای سربازی پسران کرده باشند.

در مجموع رای دهندگان ایرانی برخلاف سال‌های گذشته معیارهای جدیدی را برای انتخاب رئیس جمهور آینده ملاک قرار داده‌اند، معیارهایی چون جوان و تازه نفس بودن، کارنامه ایده‌آل داشتن، برنامه عملی داشتن، صادق بودن و تشکیل کابینه جوان. معیارهایی که می‌تواند انتخابات این دوره را در سطح بالاتری نسبت به دوره‌های اخیر قرار دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала